nieuwe camera, welke?

Plaats reactie

welke camera zou jij kiezen?

Sony Alpha A6000 + 16-50mm + 55-210mm Zwart
0
Geen stemmen
Nikon D5300 met 18-55mm VRII en 55-200 VR
4
100%
PENTAX K-S2 + 18-135mm Zwart
0
Geen stemmen
een andere camera. even vermelde in een reactie
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

nieuwe camera, welke?

Bericht door Tim »

hallo allemaal!

ik ben opzoek naar een mooie camera om voornamelijk natuur foto's en aquarium fotos te maken. ik heb zelf nog nooit een spiegel reflex camera gehad of iets wat er op lijkt. wel wel eens geleend van mijn schoonmoeder. dus ik weet niet waarnaa ik moet kijken. ik ben bij een camera winkel geweest en hier raden ze mij deze 3 modellen aan.

de sony is een syteem camera en de nikon en de pentax zijn spiegel reglex camera's

waar moet ik naar kijken en welke zouden jullie kiezen? of iets anders namelijk?

ik leer snel, maar het moet niet te moeilijk allemaal zijn. :P

met accecoires wil ik niet meer dan 1000 euro kwijt zijn. hierbij komt nog een statief van 200 euro dus in totaal 1200 euro.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Kees »

Alle 3 zijn goede camera's, maar zelf en ik toch wel fan van DLSR gezien de mogelijkheden voor later. Denk aan andere objectieven etc.
Verder kan ik je alleen maar adviseren om de camera echt in de hand te nemen voor je beslist.
Nikon vind ik zelf bv prettiger qua bereik van de knoppen als bv Canon.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Tim »

excuses er stond nikon d3300 maar ik bedoelde de d5300..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Tim »

maar de nikon lijkt mij het fijnste.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door MatthijsH »

Ik raad je absoluut de Nikon aan, die ligt prettig in de hand (als je kleine handen hebt), is een van de beste met ruisverwerking en voor Nikon en Canon zijn de meeste lenzen goed betaalbaar en leverbaar!

De D5300 + de objectievencombinatie lijkt mij de beste!
Denk niet alleen aan een statief, maar ook aan filters, afstandsbediening, opbergtas ect. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Tim »

dankjewel voor het advies en de tips!
wat voor filters zou ik er bij moeten nemen? en waar moet ik dan aan denken kwa prijs? de camera plus lens is iets van 780 euro dan de filters en tas is dat onder de 220 euro? een mooie stevige statief heb ik voor 300 gezien
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door MatthijsH »

UV is mogelijk om te gebruiken, die is er voor bedoelde om je frontelement de beschermen, maar je levert wel iets meer kwaliteit in en meer kans op een flare, ik gebruik dan liever mijn zonnekap ter bescherming.
Als je er graag eentje wil gebruiken, koop dan bijvoorbeeld een B+W. heb ik zelf ook (gebruik hem niet) voor op mijn macrolensje.

Voor het experimentele fotografie (hoeft dus niet) kun je een Big stopper aanschaffen, maar die raad ik je als beginner niet aan. Die zijn moeilijk toe te passen en je moet veel weten over instellingen.

Grijsverloopfilters zijn wel handig! Een camera heeft niet zo'n groot dynamisch bereik, niet zo groot als ons oog. Dus als je je voorgrond goed wilt belichten heb je vaak een overbelichte lucht. Dit kun je dus oplossen met een grijsverloopfilter. Let wel op, die heb je van goedkope merken, maar ook van ontzettend dure merken. Leuk om te beginnen is Cokin, Google maar ff. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Wat betreft de tas: heb zelf de Lowepro Mini Trekker gehad (niet meer nieuw te koop) en beviel prima, zeker voor jouw setje groot genoeg. Ik heb nu de Lowepro Flipside 500AW, daar past alles ruim in en heb nog veel ruimte over voor kleine dingetjes!

Ze zeggen altijd, 3 koopt in je leven drie statieven, als eerste een slecht en goedkoop statief, als tweede een redelijk stabiel maar zwaar statief, en als derde een degelijk Carbon Gitzo statief (Reken voor een goede combinatie van driepoot + kop op €800,-!). Maar ik zou kijken naar een degelijk Manfrotto statief.

Als je nog wat centjes over hebt zou je ook kunnen kijken naar de Nikon 40mm / 60mm / 85mm Micro, voor goede macrofoto's (bijna) onmisbaar.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Tim »

dankjewel voor je info ik ga even een paar dingetjes bj elkaar zoeken en dan kom ik er later op terug top uitleg! bedankt!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Erwin »

Krijg je die lensen bij de camera als deal bij de nikon?
Anders zou ik er 1 kiezen en even doorsparen voor een lens met groter bereik
Meestal krijg je de kitlens er haast gratis bij.
Ik was ook begonnen met de lens die erbij zat. Al snel had ik een 50mm lens gekocht en daarna een telelens. Deze gaan eigenlijk altijd mee. 5omm heerlijk klein, goedkoop en maakt echt super foto's
Telelens is wel een zwaar ding maar heb er zoveel plezier van.

Flipside mooie tas zit lekker op de rug alleen wel nadeel dat ik dan altijd teveel meeneem :)
Sommige website doen ook 2e hands lenzen die ze dan wel goed controleren ook wel handig.
Als ik met de kennis van nu een camera zou moeten komen zou ik voor een goedkopere body gaan en goed glas.
Extra batterij en geheugenkaartje is ook handig.


Dit is een goede site om is te kijken.
http://www.kenrockwell.com/nikon/
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Kees »

Hoewel ik zelf fan ben van Nikon, zit ik me wel af te vragen waarom ze ook geen Canon voor je adviseren.
Canon maakt ook hele goede camera's, alleen vind ik Nikon prettiger in de hand liggen.
Kies in elk geval niet in een impuls, lenzen / objectieven die je eventueel later bij koopt, gaan vaak langer mee dan een body.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: nieuwe camera, welke?

Bericht door Tim »

dankjewel allemaal voor de advies en de tips!

ik wil nu zowiezoo een dslr camera en ik denk dat ik voor de nikon ga. de lensen die er bij staan kriig ik met een mooie deal erbij. ik denk dat uk hier in het vegin mee ga puzzelen en daarna ga ik kijken voor een andere lens.

ik koop zowiezo niet iets waar ik niet zeker van weet hoe of wat ik vraag altijd even aan andere mensen wat hun zouden kiezen. daarom ook dit topic
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”