Voorheen in mijn meterbak.
In het begin kweekten ze goed. Echter later niet meer, en gingen er zelfs af en toe dood, ook jongere dieren.
Ik heb me vaak afgevraagd waarom: de vissen die ze misschien pestten etc.
Dus heb ik er later een paar in mijn 80 cm bak geprobeerd. Deze hebben nooit contact gehad met de slakken van groep 1. Toch had ik ook hier hetzelfde effect: het gaat een poosje goed, maar geen baby´s, en dan beginnen ze in een paar dagen tijd te verpieteren en gaan dood.
Nu zit er een groepje in een kleinere bak bij wat garnaaltjes, waarvan nog 1 overgeblevene van mijn eerste groep, en zijn er wel weer een paar jongen geboren.
Toch blijf ik me afvragen wat de oorzaak is van de verliezen, want een ziekte lijkt het op het eerste oog niet te zijn geweest. Ik realiseerde me wel dat ik in het beging nog geen appelslakken had, en vanaf de tijd dat die erbij zijn gekomen, dat het minder ging.
Ook de 80 cm heeft appelslakken.
Zou het kunnen dat dit de oorzaak is? dat de twee slakkensoorten niet bij elkaar kunnen ? ( bijv omdat het te druk is voor de tylo's, of dat appeltjes iets afscheiden waar ze niet tegen kunnen?)
Ik hoor namelijk heel vaak dat ze bij andere mensen snel doodgaan ,of dat ze geen baby's krijgen....
een vriendin van me had drie grotere jongen van mij, in een 60 cm bij jonge appeltjes..
ze deden het wel goed,maar kregen ook na een jaar nog geen baby's. nu zitten ze in een bakje zonder appelslakken en hebben ze prompt 2 babietjes.. toeval?/ of niet??
wie kan daar iets over zeggen? zijn er bijv mensen die ze bij appelslakken houden en waarbij ze ook kweken?
( dan is de theorie meteen ontkracht ook..