Hallo,
Vanochtend om 07:00 uur werd ik gewekt met de mededeling dat er water in de woonkamer lag en het kleed zeiknat was. Ik spring uit mijn bed en hoorde al gelijk aan de uitstroom van de filter dat er inderdaad minder water in mijn aquarium zat. Shit waar komt dit vandaan!!
Allereerst aan de aan- afvoerslangen voelen van mijn twee filters (tijdelijk heb ik er twee ivm aanschaf nieuwe filter) of die nat zijn maar nee. Onderaan de bak zelf en in de hoeken voelen of het aquarium zelf misschien lek maar dat ook niet. Toch maar weer onder de filters voelen maar die waren toch echt kurkdroog.
Oké dan ga ik nu maar eerst de grond droog maken om precies te zien waar het vandaan komt. Toen zag ik dat dat het toch echt uit de kast kwam waar ook mijn nieuwe filter (eheim prof 3 350) in staat. Niet alleen mijn eheim maar ook het luchttoevoer pompje staar er en ja hoor dat was de boosdoener. Er zat water in de luchttoevoer slang?? Natuurlijk was ik enigszins opgelucht dat ik de oorzaak had gevonden maar wel heel erg verbaasd dat dit de oorzaak was.
Weet iemand hoe dit kan gebeuren en wat ik niet goed heb gedaan? Of is het 30cm lange luchtsteentje of de pomp misschien kapot.
Ik ben benieuwd wie mij kan helpen in dit mysterie.
Groeten, Remko
Aquarium lek? De grootste nachtmerrie van een aquariaan.
Re: Aquarium lek? De grootste nachtmerrie van een aquariaan.
Ik kan me voostellen dat dat schrikken is!
Heb je een terugslagventieltje tussen je bruissteentje en je pompje? Ik weet niet of ik exact de goede naam gebruik, maar het kan wel eens voorkomen dat als de lucht even stopt, het slangetje via het bruissteentje gaat hevelen. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt, maar wel voor gewaarschuwd toen ik zuurstofpompje kocht..
Heb je een terugslagventieltje tussen je bruissteentje en je pompje? Ik weet niet of ik exact de goede naam gebruik, maar het kan wel eens voorkomen dat als de lucht even stopt, het slangetje via het bruissteentje gaat hevelen. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt, maar wel voor gewaarschuwd toen ik zuurstofpompje kocht..
Bij onder het aquarium niveau plaatsten van een luchtpomp, geen zuurstofpompHvRaalte schreef:Ik kan me voostellen dat dat schrikken is!
Als even de stroom uitvalt oid dan heeft water de neiging even terug te schieten in je luchtslang, dat kan net genoeg zijn om te gaan hevelen, ja dat gaat dan door tot je bak leeg is.
je pomp kan ook gewoon stuk gegaan zijn, maar anders is hij nu vermoedelijk toch kapot door het water.
Beter is luchtpompen boven je waterspiegel te zetten en als je een planten aquarium hebt, is de beste oplossing helemaal geen luchtpomp.
In een goed groeiende planten bak verlagen dit soort pompjes alleen je zuurstof gehalte maar, nog veel belangrijker ze verlagen je CO2 gehalte en kunnen daardoor een bron van algen zijn.
heb je een planten loos aquarium, dan kunnen luchtpompen handig zijn, maar alleen als het echt niet anders kan onder de waterspiegel plaatsten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ah capillaire werking, enige manier om dit te voorkomen is inderdaad een terugslagventiel, of een dikkere luchtslang. (of een deel van de luchtslang, op het hoogste punt, waar de holte in het slangetje groter is)
Ik denk niet dat dit capillaire werking is, normaal moet een capillair veel dunner zijn om dit mogelijk te maken.
Een terugslag ventiel werkt niet tegen een capilair, je hebt energie nodig om het terugslag ventiel dicht te slaan, een capillair bevat vrijwel geen energie.
Volgens mij is dit puur het water wat omhoog schiet als de pomp er opeens om een of andere reden mee stopt.
Stel je hebt een bak van 50 cm diep, dan is de hele luchtslang naar beneden leeg, stopt de pomp dan schiet de slang met grote snelheid vol met water, zo'n grote snelheid dat het water niet stopt aan het oppervlak maar doorschiet, massa traagheid, heb je pech dan schiet het zover door dat het over de rand komt en gaat hevelen, en ja zo'n hevel blijft lopen als hij eenmaal loopt.
Omdat dit met vrij veel energie gebeurt slaat nu je terugslag ventiel wel dicht, als je het hebt
Een dikkere luchtslang helpt in mijn ogen niet, een verdikking boven het water oppervlak werkt wel.
Een terugslag ventiel werkt niet tegen een capilair, je hebt energie nodig om het terugslag ventiel dicht te slaan, een capillair bevat vrijwel geen energie.
Volgens mij is dit puur het water wat omhoog schiet als de pomp er opeens om een of andere reden mee stopt.
Stel je hebt een bak van 50 cm diep, dan is de hele luchtslang naar beneden leeg, stopt de pomp dan schiet de slang met grote snelheid vol met water, zo'n grote snelheid dat het water niet stopt aan het oppervlak maar doorschiet, massa traagheid, heb je pech dan schiet het zover door dat het over de rand komt en gaat hevelen, en ja zo'n hevel blijft lopen als hij eenmaal loopt.
Omdat dit met vrij veel energie gebeurt slaat nu je terugslag ventiel wel dicht, als je het hebt
Een dikkere luchtslang helpt in mijn ogen niet, een verdikking boven het water oppervlak werkt wel.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Ja dat bedoelde ik;)Bij onder het aquarium niveau plaatsten van een luchtpomp, geen zuurstofpomp![]()