Dat ziet er niet goed uit. Moet haast wel een ziekte zijn. maar gezien zijn toestand heeft hij niet lang meer te leven,
Hoe lang heb je de vis al en eet hij nog goed?
Overigens moet ik er wel bij vertellen dat dwerggourami's bijna onmogelijk gezond zijn te houden. Het zijn erg gevoelige vissen geworden door de kweek en een groot deel van de gekweekte vissen heeft de dwerggourami virus bij zich.
Oeh.... ben bang dat dat niet lang goed gaat en om eerlijk te zeggen, zou ik z'n leven te eindigen. Maar het is niet het iridovirus (gourami ziekte), dat ziet er anders uit.
De symptomen daarvan:
- kleurverlies
- verlies van activiteit en eetlust
- het opzwellen van de buik
- het optreden van zweren en laesies op het lichaam
Voor andere vissen kan het geen kwaad, BEHALVE: alle andere dwerggourami's in de bak. En als het tegenzit ook voor de Mikrogeophagus ramirezi's als die in je bak zit.
Dat is dan daarbij niet het iridovirus maar waarschijnlijk vistuberculose. Dit heeft bijna dezelfde symptomen, maar kunnen alle vissen krijgen. Het iridovirus niet.
Als het inderdaad vis tuberculose is moet je voortaan met handschoenen in je aquarium. Dit is op mensen overdraagbaar. Als het het inderdaad is zit er geen andere optie op dan je hele aquarium leeg te halen, alles weg gooien of schoon maken met zuur. Anders blijft het terug komen.
Overigens, de kans dat het inderdaad vistubercolose is is heeeeeeeeeel klein. Dus ga er maar van uit dat het een andere ziekte is. Er zijn namelijk meer ziekten die voor ongeveer dezelfde symptomen zorgen.
De rest van de vissen maken het goed trouwens. Mijn gourami ook zwemt goed eet goed gedraagd zich goed. Alleen hij veranderd van kleur en de rest van de vissen niet.
Op de foto is te zien dat ie niet alleen van kleur veranderd. Borstvinnen worden krom, staart hangt en hij ziet er mager uit. Kortom, hij ziet er uit alsof ie dood gaat
Dat mager kan wel kloppen. Ik heb last van staghoorn alg dus heb ze al een week niet gevoerd.
Maar nu je het zegt, het vrouwtje ziet er wel dikker uit.
Een vis die zo verbleekt is ten dode opgeschreven.
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk