Corydora's gaan steeds dood.
Corydora's gaan steeds dood.
Heeft iemand enig idee of het te maken kan hebben met hard water.
Of heeft iemand een ander idee waarom de diverse corydora's soorten telkens doodgaan.
Volgens de watermaaschappij heeft ons water bij ons in de gemeente een hardheid van 11,1.
Ik heb nu 3 jaar een aquarium staan en ben sinds een half jaar over op een 180 liter aquarium die draait op kleine grind bodem zonder voedings bodem maar wel met kleibollen en vitamine pillen tbv de planten.
Ik ben nu 2 weken geleden opnieuw begonnen met het opstarten van de bak en dit keer met CO2 toevoeging.
Dit na een aanhoudende algen plaag die alle planten heeft vernietigt.
Ik had in het verleden een kleine aquarium van 60 liter met voedings bodem zonder co2, nu dus zonder voedings bodem maar met CO2. Hier ook telkens gingen de corydorasen dood.
Alle vissen doen het verder prima de roodneuszalmen, neon tetra's en de otocinclus, maar de corydora's leggen na een aantal weken een voor een het loodje.
Ik geef ze 3 tot 4 maal per week voer speciaal voor de corydora's maar veel krijgen ze daar niet van mee omdat de andere vissen ze al voor zijn. En mij is verteld dat het goede opruimers zijn dus zoveel hoef ik ze niet bij te voeren.
Dus het enige wat mij lijkt is het hardheid, Zou dat van invloed kunnen zijn?
Ik heb de sterbia, julliet, panda's en nog 2 soorten gehad maar helaas telkens het zelfde resultaat.
Dus als iemand enig idee heeft dan hoor ik dat graag.
Mvg, Mark
Of heeft iemand een ander idee waarom de diverse corydora's soorten telkens doodgaan.
Volgens de watermaaschappij heeft ons water bij ons in de gemeente een hardheid van 11,1.
Ik heb nu 3 jaar een aquarium staan en ben sinds een half jaar over op een 180 liter aquarium die draait op kleine grind bodem zonder voedings bodem maar wel met kleibollen en vitamine pillen tbv de planten.
Ik ben nu 2 weken geleden opnieuw begonnen met het opstarten van de bak en dit keer met CO2 toevoeging.
Dit na een aanhoudende algen plaag die alle planten heeft vernietigt.
Ik had in het verleden een kleine aquarium van 60 liter met voedings bodem zonder co2, nu dus zonder voedings bodem maar met CO2. Hier ook telkens gingen de corydorasen dood.
Alle vissen doen het verder prima de roodneuszalmen, neon tetra's en de otocinclus, maar de corydora's leggen na een aantal weken een voor een het loodje.
Ik geef ze 3 tot 4 maal per week voer speciaal voor de corydora's maar veel krijgen ze daar niet van mee omdat de andere vissen ze al voor zijn. En mij is verteld dat het goede opruimers zijn dus zoveel hoef ik ze niet bij te voeren.
Dus het enige wat mij lijkt is het hardheid, Zou dat van invloed kunnen zijn?
Ik heb de sterbia, julliet, panda's en nog 2 soorten gehad maar helaas telkens het zelfde resultaat.
Dus als iemand enig idee heeft dan hoor ik dat graag.
Mvg, Mark
Re: Corydora's gaan steeds dood.
Als ze dood zijn hoe zien dan de baard draden eruit? want het zou kunnen zijn dat je te scherp grint heb en daar kunnen ze ook niet goed tegen! Ik heb het zelfde probleem gehad en toen ik over ben gestapt op een gedeeltelijke zandbodem nooit meer problemen gehad!
MVG Tielemans
MVG Tielemans
Dat is een goede vraag, ik heb daar toevallig ook bewust naar gekeken en wat mij opviel da t ik daar geen beschadigingen aan kon zien, maar ik had wel de indruk dat deze baard draden wat korter waren dan normaal,
Althans dat vermoeden had ik, dit misschien met het idee van slijtage door het grind.
Dus dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Zijn er dan andere vissen die wel op grind uit de voeten kunnen en die ook de opruim kwaliteiten hebben net zoals de corydora's, want dat is juist de redenen dat ik deze in mijn aquarium wilde.
Ik zoek dan juist z'n soort vis die opruimt en ook tegen redelijk hard water bestand is.
Althans dat vermoeden had ik, dit misschien met het idee van slijtage door het grind.
Dus dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Zijn er dan andere vissen die wel op grind uit de voeten kunnen en die ook de opruim kwaliteiten hebben net zoals de corydora's, want dat is juist de redenen dat ik deze in mijn aquarium wilde.
Ik zoek dan juist z'n soort vis die opruimt en ook tegen redelijk hard water bestand is.
Je hebt het erover dat je ze niet echt veel voerde maar waren je cory's nog wel aan de mooie forse kant? Ondanks dat de andere vissen hun voer wegkapen moet je zeker ook wel kijken of ze genoeg binnen krijgen. Dit zal niet direct Het probleem zijn en je kleine grind ook niet direct maar ik Denk je hoge Ph waarschijnlijk wel. Ik heb hier een ph van 6.8 en alle soorten gaan goed. Maar het lijkt mij dat als je de wat gevoeliger soorten heb zoals sterbai, jullii??? Dat deze wel degelijk reageren op je hoge ph.
Bettaholic in hart en nieren!
De cory's waren nog wel aan de forse kant, de ph waarde zou kunnen hoor, ik had geen idee wat die was of is geweest ik heb dat nooit bijgehouden.
Ik ga het nu ook anders aan pakken, ik ga de waardes bij houden en ga ook over op gecontroleerd CO2 toevoegen.
Ik heb afgelopen weekend mijn grind eruit gehaald want deze bleek Schelpjes te bevatten waardoor er veel kalk in het water kwam.
Ik heb nu nog fijner grind en dat geen kalk bevat, dus dit is al zoie zo beter voor de cory's.
Aan komend weekend ga ik nogmaals mijn water laten testen en kijken hoe het er voor staat en dan de nodige middeltjes halen om de waardes goed te krijgen en te behouden.
Tevens ga ik dan als het kan al enkele cory's in de bak loslaten. En zo wekelijks visjes toevoegen totdat mijn bestand compleet is.
Ik ga nu ook anders voeren, ik voer overdag het gewone voer voor de andere visjes, en later als het licht uit is voer ik pas het voer voor de cory's zodat zij s' avonds in het donker rustig hun voer kunnen zoeken en eten zonder dat de andere vissen ze voor zijn.
Ik ga het nu ook anders aan pakken, ik ga de waardes bij houden en ga ook over op gecontroleerd CO2 toevoegen.
Ik heb afgelopen weekend mijn grind eruit gehaald want deze bleek Schelpjes te bevatten waardoor er veel kalk in het water kwam.
Ik heb nu nog fijner grind en dat geen kalk bevat, dus dit is al zoie zo beter voor de cory's.
Aan komend weekend ga ik nogmaals mijn water laten testen en kijken hoe het er voor staat en dan de nodige middeltjes halen om de waardes goed te krijgen en te behouden.
Tevens ga ik dan als het kan al enkele cory's in de bak loslaten. En zo wekelijks visjes toevoegen totdat mijn bestand compleet is.
Ik ga nu ook anders voeren, ik voer overdag het gewone voer voor de andere visjes, en later als het licht uit is voer ik pas het voer voor de cory's zodat zij s' avonds in het donker rustig hun voer kunnen zoeken en eten zonder dat de andere vissen ze voor zijn.
Zou je water gewoon laten staan ( 24 uur) heb je al die middeltjes niet nodig!! Ikzelf gebruik het puur voor de chloor doe weleens achter blijft hier in de leidingen.
Zou je oude water ook voor een deel bewaren, dat bevordert je stabiliteit en je bacteriën behoud.
Ikzelf heb bij al mijn cory's zand als bodem
Zou je oude water ook voor een deel bewaren, dat bevordert je stabiliteit en je bacteriën behoud.
Ikzelf heb bij al mijn cory's zand als bodem
Bettaholic in hart en nieren!
Wie kan mij vertellen welke andere vis of garnaal soort ik dan het beste in het aquarium kan doen ipv de corydora's.
Ik zoek dan wel een bodem vis/garnalen met dezelfde opruim eigenschappen als de corydora's.
Maar dan wel een soort die een (fijn rond) grind bodem kan verdragen.
gr, Mark
Ik zoek dan wel een bodem vis/garnalen met dezelfde opruim eigenschappen als de corydora's.
Maar dan wel een soort die een (fijn rond) grind bodem kan verdragen.
gr, Mark
Wat dacht je van kuhli's?
Doen het bij mij prima op fijn grind en zijn goede opruimers.
Doen het bij mij prima op fijn grind en zijn goede opruimers.
Dat is een prima optie.
Ik zal eerst even wat informatie zoeken over deze vis of deze ook geschikt is voor mijn aquarium.
Zo ja, dan is dit zeker een goede en leuke optie.
bedankt alvast.
Ik zal eerst even wat informatie zoeken over deze vis of deze ook geschikt is voor mijn aquarium.
Zo ja, dan is dit zeker een goede en leuke optie.
bedankt alvast.
Denk er bij kuhli's goed om dat ze niet je filter in kunnen kruipen. Als die mogelijkheid er is zullen ze het zeker doen. Daarnaast ervoor zorgen dat stenen ed goed vast liggen. Hier mogen ze zich ook graag onder wurmen. Het zijn net ninja's, ze kruipen overal tussen.
Klopt helemaal, ik ben er een keer een tegengekomen in mijn externe filter levend en wel. Helaas kwam ik er te laat achter en ging hij zo de afvoer in 
Ik heb er eens 1 gehad die in het schoepen radje terecht was gekomen. was officieel tot sushi verklaard.
WoopsRickpad schreef:Ik heb er eens 1 gehad die in het schoepen radje terecht was gekomen. was officieel tot sushi verklaard.
Niet zo slim hè die kuhlii's.....
Inmiddels een viertal Pangio kuhli's in ons aquarium toegevoegd.
Zijn echte leuke visjes, echt een aanwinst.
Zijn echte leuke visjes, echt een aanwinst.