Philips purifier

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Philips purifier

Bericht door jedi »

Goedenavond,
Wie heeft er ervaring met de purifier van philips.
Ik heb dit toevallig gezien op internet. Wat doet het bijvoorbeeld met je Co2.
Ik ben wel benieuwd of dit een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn.

Gr. Jedi

stylz
1000+
1000+

Re: Philips purifier

Bericht door stylz »

het is in principe een ozonisator, kan een goed filter zijn,maar niet voor de plantenbak, hij breekt CO2 af.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Is er niet een alternatieve manier om die Co2 afbraak te reduceren.
Ik denk dat dat het apparaat ook zijn nut kan hebben voor een plantenbak
muv het afbreken van de Co2.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zie dat nut niet zo erg, waarom denk jij dat het nuttig is dan ?

het breekt fosfaat en nitraat af, dus is in mijn ogen geen toevoeging die je in een plantenbak wil hebben, een cichliden bak of goudvissenbak is weer een heel ander verhaal.

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Er wordt geschreven dat het de afvalstoffen omzet of afbreekt. Zoals nitriet en fosfaat is toch ook een afvalstof.
Mede hiervoor wordt toch voorgeschreven om minimaal 1 keer per week 20 tot 30 % van het water te verversen om de afvalstoffen te verwijderen. Er wordt ook geschreven dat je door het gebruik van de purifier lang zo vaak niet hoeft te verversen. Ja ik wil hiermee wil ik niet zeggen dat ik het goed bekijk want ik kom nog maar net kijken. Maar wat ik ervan heb opgestoken lijkt mij dat dan wel nut hebben. Maar het zal dan wel weer wat ingewikkelder in elkaar steken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Nitriet kom na de start up piek niet meer voor in een aquarium alles wordt dan in je filter omgezet naar nitraat.

Nitraat en fosfaat worden beide afgebroken door de ozon in de purifier en dat is nu net wat je niet wil in een bepland aquarium, want dat is de voedingsstof voor je planten.

Er zijn nog veel in mijn ogen achterhaalde ideeen dat fosfaat en nitraat zo laag mogenlijk moet zijn, maar dan groeien je planten niet meer en krijg je volgens de EI methode juist algen.

Voor een cichliden aquarium of bv goudvissen is dat verhaal vaak anders, daar ververs je om je nitraat te verlagen, er zijn daar vaak geen planten of te weinig planten om het nitraat en fosfaat uit de voeding op te nemen.
Ik doseer in mijn bak juist fosfaat en nitraat omdat het verbruikt wordt het is dan wat tegenstrijdig een apparaat er in te gooien wat juist dat weer afbreekt.

het klopt dat je dus een bak waarin nitraat zeg maar oploopt minder vaak hoeft te verversen, maar in een goede planten bak zakt nitraat vanzelf al, de enige reden dat een EI water ververst is om de waardes in het water constant te houden.

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Je hebt het nu over de EI methode. Maar als je nu niet via die methode werkt.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Dan zullen er alsnog tekorten ontstaan met als het gevolg algen ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

jedi schreef:Je hebt het nu over de EI methode. Maar als je nu niet via die methode werkt.
Ik heb het niet specifiek over de EI methode, planten gebruiken nu eenmaal nitraat en fosfaat als voedings stoffen, tenzij je dus geen planten hebt is het niet logisch de planten voeding uit je water te halen.

waat gaan je planten gebruiken als er geen nitraat en fosfaat is ?

Ik haal alleen EI maar aan omdat EI specifiek bemest met nitraat en fosfaat om te voorkomen dat deze waardes ooit op nul kunnen komen, dit apparaat probeert deze waardes op nul te krijgen :) dus werkt je alleen maar tegen in mijn ogen.

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Ik heb ook het een en ander gelezen over de EI methode en spreekt mij ook wel aan.
Ik vraag mij alleen af of de kosten hiervoor in de loop van de tijd niet behoorlijk oplopen.
Is het ook mogelijk om de stoffen die je per week toevoegd te halveren en dan de waterwissels te halveren en de verlichting hier dan ook op aan te passen. Ik zou dit dan willen doen met toepassing van Bio-Co2 met omgekeerd bakje.
Zou dit goed kunnen werken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Er is natuurlijk een reden waarom de toevoegingen en de wissels zijn zo als ze zijn.

Maar dat systeem gaat er wel van uit dat je redelijk wat verlichting hebt, zet je er minder licht op dan is je verbruik ook lager.
Op zich vind ik het de kosten niet per jaar, als je zelf met poeders gaat werken en je eigen stock oplossingen maakt dan, is het zelfs vrij goedkoop in mijn ogen.
Water wissels zijn ook de kosten niet je hebt 1000 liter water voor minder dan een euro.

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Ja inderdaad, ik heb het even uitgerekend via de calculator van EI. Als je zelf doseert valt het reuze mee.
Ik heb voor een jaar de stoffen ingevoerd die ik dan nodig zou hebben en zit dan tussen de 40 en 50 euro. Nou dat is voor mij best te doen. Ik ben nu zeker om en ga, wanneer alles klaar is, volgens deze methode werken.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

In grote publieke aquaria is ozon filtratie zowat de standaard geworden.
Voor huiskamer aquaria vindt ik het de investering niet waard,heb dus geen praktijk ervaring met zo'n purifier.
Als je motivatie minder of niet verversen is,dit gaat ook zonder purifier moeiteloos.
Om nitraten/fosfaten uit je water te halen,heb je ook al geen purifier nodig.
Bij een goede denitrificatie zal je zelfs nitraat moeten aanvullen als je een plantenbak hebt.
Elk systeem kost geld,aquaristiek is zeker geen goedkope hobby ;)

Onderwerp auteur
jedi
0-200
0-200

Bericht door jedi »

Wat betreft de purifier is mij nu duidelijk dat dit geen goed plan is.
Waterverversing gaat niet voor iedereen moeiteloos, althans voor mij niet, en zeker niet als dat betekend dat ik met emmers moet gaan werken.
Ja iedere hobby kost geld. Ik heb er ook best wat voor over maar kien het wel graag uit zodat het ook een hobby blijft.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Moeiteloos water verversen zonder knoeien met emmertjes,zie systeem stylz.
Die heeft dat grotendeels geautomatiseerd en geniaal uitgewerkt zodat er geen emmertje aan te pas komt.
Ikzelf ververs nooit water,zal ook nooit gebeuren en realiseer dit zonder purifier!
Die purifier is volgens mij commercieel ook niet echt een succes en vrij kostelijk,beter investeren in de opbouw van een goed biologisch filtersysteem.Als je wat te besteden hebt zijn de mogelijkheden om er een aangename hobby van te maken meer dan voorhanden.