Lek aquarium maken of voor nieuwe gaan

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
mike20
0-200
0-200

Lek aquarium maken of voor nieuwe gaan

Bericht door mike20 »

Hallo allemaal, ik zit met het volgende.

Mijn Juwel bak 100cm op frame is 6 jaar geleden lek geraakt in de staande rand (glas/glas gekit), ongeveer op de helft van de hoogte. Ik was er toen even klaar mee gezien de vloer kapot was enz.

Ik heb het water eruit geschept tot onder de lekkage en hem ver weg gezet met bodem en alles erin laten zitten.

Nu wil ik het misschien toch weer gaan oppakken maar nu is mijn vraag, zal mijn bak nog weer gemaakt kunnen worden of kan ik dat zelf dat die weer betrouwbaar is of raden jullie het af en koop een nieuwe bak op het frame? en verkoop de oude als terrarium?

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Lek aquarium maken of voor nieuwe gaan

Bericht door timothymeertens »

Wat je zelf doet doe je meestal beter :D
Aquarium kit gebruiken. Volledige venster uitsnijden .kit verwijderen .goed ontvetten .afplakken.opnieuw kit spuiten.24h drogen en dan een paar keer spoelen voor de zekerheid.klaar. :D
Ik heb het ook al de hand gehad en geloof me .korte pijn en volledige venster eruit

Onderwerp auteur
mike20
0-200
0-200

Bericht door mike20 »

Oke dus ik moet hem inprenciepe weer net zo sterk kunnen krijgen als voor heen?

Ik vind het nog een beetje eng idee :mrgreen: moet er niet aan denken dat die weer opnieuw lek raakt.
Maar moet ik dan de gehele zeikant de kit eruit snijden met stanlymes?, ontvetten met thinner? en Aquarium kit heeft een bouwmarkt ook op dierenspeciaal zaak? ja ik vraag liever iets tevaak hoor ;)

Ik zal hem morgen eens voor de dag halen en fotos er van maken en posten :lol: (hij zal er wel ranzig bij staan denk ik)

Heb je een volledig venster eruit gehad :shock: moet er niet aandenken ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je kan beter iets te veel dan te weinig ontvetten, ik ontvet altijd met Amoniak en bizon ontvetter.

Als kit gewoon van de bouwmarkt http://www.bison.nl/nl-nl/producten/660 ... nkit-glas/
Afbeelding

of nog beter http://www.denbraven.com/nl-nl/kit-en-l ... ption=same
Afbeelding
gebruik plakband voor de hoekjes en om de ruiten te fixeren geeft een veel mooier resultaat, klein beetje sop met het afstrijken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
mike20
0-200
0-200

Bericht door mike20 »

Goed ik heb hem voor de dag getoverd zoals beloof heb ik een paar foto's gemaakt zoals die er nu bij staat. Let daarbij niet op de stof :mrgreen: (6jaar). Het is een juwel Duolux 80x35x35
Tot mijn verbazing staat er nog een laag water in na al die jaren, verder ziet die er smerig uit dus nu is mijn vraag moet ik alle zijkant kitten of alleen die ene zijkant? lekkage zit bij het schilderstape is dit te doen en hoe ga ik precies dan te werk.
Krijg ik alle kit weg? hoe moet ik dit bij de bodem doen omdat de kit van de zijkant daar weer op aansluit enz. Of zeggen jullie, verspilde moeite, komt niet meer goed? Ik ben benieuwd. Ik ga hem vandaag of morgen leeg halen dus.
Laatst gewijzigd door mike20 op 30 mei 2014 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

Probeer die maar eerst eens schoon te krijgen voordat je ruit gaat uitsnijden
Als die helemaal spin en span is dan met een scherp mesje de ruit volledig uitsnijden.die komt komt vanzelf los .nieuw mesje onder de kit en met een vloeiende beweging komt die los.als je met je vingernagel in de kit duwt en hij is hard dan moet je de hele bak opnieuw doen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zou zonder meer voor nieuw gaan.
Als je gaat plakken alle ruiten opnieuw doen, kost je ook het nodige aan kit en tijd maar is uiteindelijk goedkoper dan nieuw.

Hoe is de rest van de bak, de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan, in mijn ogen is een dergelijke oude bak de investering niet meer waard en is goedkoop vaak duurkoop, moet iedereen uit eindelijk zelf weten uiteraard.
Maar gezien alle overige kosten die ook behoorlijk oplopen is de bak zelf niet eens zo'n grote post, ook is rust best prettig :P voor mij een reden om voor multiplex te gaan, maar dergelijk bakjes kunnen prima in volglas

Wat heel belangrijk is, is hoe voel jij je er bij, blijf je altijd naar de bak staren van al hij maar heel blijft of heb je dat totaal niet, dat speelt heel hard mee en kan alleen jij bepalen en je gezinsleden uiteraard.

Suc6 met kiezen :mrgreen:

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Een aquarium laten maken of fabrieks bak kost niet zo gek veel meer dus ik zou ook voor een nieuwe gaan

Toef
0-200
0-200

Bericht door Toef »

Simon schreef:Een aquarium laten maken of fabrieks bak kost niet zo gek veel meer dus ik zou ook voor een nieuwe gaan
Zoals Simon zegt, en als je er 1 laat maken... we hebben een sponsor hier op het forum.
Nieuwe laten maken kost echt niet veel geld, ik verbaasde mijzelf hoe goedkoop eigenlijk :lol:
Bijkomend voordeel is je kan gewoon de lichtkap gebruiken die je nu heb ;)

Onderwerp auteur
mike20
0-200
0-200

Bericht door mike20 »

Nou ik ben eruit dat ik hem niet ga maken, gewoon weg omdat ik het zelf geplakt hebt dan, ik zit niet op water over de vloer te wachten :D Nu las ik hier net over een sponsor, ik ga er eens naar opzoek en kijken hoe en wat ;)

edit:

Wat ik me nog afvraag is, stel ik laat een losse bak maken waar mijn eigen kap en spul weer in op en in kan, zit daar ook nog weer verschil in met bijvoorbeeld het glas van een juwel? helderheid o.a? Als ik het vergelijk bij mijn eerste bak of de tweede bak vond ik mijn tweede bak helderder was vandaar de vraag ook :lol:

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Ja kan kiezen uit wat voor glas...normaal of extra helder. Alleen betaal je daar wel extra voor

Onderwerp auteur
mike20
0-200
0-200

Bericht door mike20 »

Simon schreef:Ja kan kiezen uit wat voor glas...normaal of extra helder. Alleen betaal je daar wel extra voor
Vandaar dat ik er dus ook een groot verschil in zag, weet je ook toevallig wat juwel toen of nu nog gebruikt? ik vond het heerlijk om in te kijken zonder spiegel idee :lol: .

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Geen idee wat juwel gebruikt.
Ik heb nu een bak die speciaal op maat gemaakt is, en daarvoor een trofis en ver daarvoor een juwel :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Optic white al is het alleen maar voor de voorruit is een aanrader, ontspiegelen geen ervaring mee, maar ik heb er spijt van had graag ontspiegeld gehad :cry:

Volledig optic white en van top kwaliteit is dit spul, maar alle waar naar zn geld.

http://www.azaqua.nl/58-optic-white