Domme vraag of niet?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Domme vraag of niet?

Bericht door Zhinaluna »

Hai,

Ik ben sinds afgelopen zaterdag bezig met het opstarten van mijn kleine bakje (mijn grote is in bestelling). Dit bakje heeft, tot nu toe, geen levend groen ( afgeraden in de winkel, aangeraden hier, dus het gaat komen maar is er nog niet). Mijn vraag is de volgende, misschien een hele domme vraag, aangezien er geen levend groen in zit en geen vis, maar misschien ook niet aangezien er toch ook een extra bacteriegroei verkregen wordt door licht, toch?

Hier komt ie...!!

Moet ik mijn licht laten branden, ook als ik geen groen erin hebt zitten dat leeft?

Nu maar hopen dat niet iedereen dubbel ligt van het lachen.... :? Als het een ja is, hoeveel uren moet ik het laten branden? Als het nee is, vergeet dan snel dat ik deze vraag stelde

Tweede vraag, wat is het nut van het blauwige licht, is dat avondlicht of heeft het geen nut?

Vraag nummer drie, het luchtpompje ( ja met een UFO!!) dat rondvliegt in mijn bak is dat ergens nuttig voor ?( levende groene plantjes zijn er straks ook, dus geen vervanging van..) klinkt misschien raar maar het bubbelen van dat luchtpompje vind ik heerlijk rustgevend :vis: mijn jongste zoon van vier vindt het heerlijk om naar dat bewegende UFO'tje te kijken, vissen dus niet meer nodig haha!

Oke, dat was het voor nu! Bedankt voor het lezen

Groetjes Irene :lol:

Mijn sterrenbeeld is vissen, dus misschien klinkt het daarom wel vertrouwd haha!

Chumbu
600-800
600-800

Re: Domme vraag of niet?

Bericht door Chumbu »

vraag 1:
Geen groen en geen vissen dan hoef je je licht niet aan te zetten.

vraag 2:
blauwige licht wordt gebruikt avond/nachtverlichting en als je het mee laat branden met je witte licht, komen de vissen er veelal mooier in uit in de meeste gevallen.

vraag 3:
De ufo mag je best aanhebben, zonder groen kan het wat meer gasuitwisseling teweeg brengen waardoor je meer zuurstof in je water hebt.
Wel is het zo dat als je strakjes plantjes hebt je er ook C02 mee uit het water haalt, je planten hebben dat nodig om te groeien.
Als je leiding die het water in het aquarium brengt, zo plaatst dat je voldoende oppervlakte beweging hebt, dan hoef je geen luchtpompje/ufo te gebruiken.

In het kort betreffende vraag 3: als jij en je kind het mooi vinden an zeker laten zitten, nodig is het zeer zeker niet of je moet dikke roggen enzo gaan houden dan is het bijna een must.

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

Dank je wel voor de uitleg en de antwoorden, Chumbu!

Groetjes Irene

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Er zijn weinig domme vragen, en dit is zeker geen domme vraag.
Vraag 1: Het hoeft niet, de bacteriën die helpen met je waterkwaliteit zitten vooral in je filter en daar hebben ze weinig baat bij het licht in je bak. Daarnaast geef je eventuele alg die meegelift is wel de mogelijkheid om te groeien. Of je dat wil is een andere vraag.

Vraag 2: Blauw licht is idd nachtverlichting, en is meer iets wat je leuk vind of niet. Zolang het niet te fel is zal het je vissen een worst wezen of je nachtverlicting hebt of niet. Persoonlijk vind ik het leuk om op die manier ook het gedrag van mijn vissen 's nachts te kunnen bekijken. Daarnaast zoals Chumbu al zegt, het laat het iriserende blauw van sommige vissen wat feller lijken overdag.

vraag 3: Als je geen planten hebt is een pompje nuttig om zuurstof in het water te pompen. Het kan nadelig werken omdat het ook wel eens voor waterbloei zorgt. Als je wel planten hebt kan je beter geen luchtpompje in je bak hebben. Dezelfde lucht die het in het water pompt verdrijft de koolstofdioxide uit het water, en plantjes werken onder water bijna hetzelfde als boven water, ze hebben koolstofdioxide nodig om te kunnen groeien.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom