Hoe gaat een huiskeuring nu eigenlijk in zijn werk??

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Hoe gaat een huiskeuring nu eigenlijk in zijn werk??

Bericht door Roy H »

Ik had aan Ronald gevraagd of hij een verslagje voor ons wilde maken over zijn huiskeuring.
Hier is het dus :mrgreen:

Ronald V schreef:Mijn eerste ervaring met de huiskeuring:

28-10-2013
Tijdens het opruimen van de tentoonstelling van onze vereniging, kregen Pum en ik de vraag of we interesse hadden om deel te nemen aan de huiskeuring 2013. We moesten hier niet lang over nadenken en besloten mee te doen met onze RIO400 Gezelschapbak. De huiskeuring zou plaats vinden op 30-11-2013.
Thuis gekomen, kwamen toch de eerste twijfels.
- Zullen nu we wel of toch maar niet meedoen?
- Welke bakken gaan we inschrijven, alleen de RIO400 of schrijven we ook andere bakken in?
- Wat houdt die keuring eigenlijk in?

2-11-2013
Begin status:
Afbeelding
1036 by ervee71, on Flickr

9-11-2013
Afgelopen week wat informatie (De informatie heb ik opgezocht via http://www.cbkm.nl/ en kijken bij keurwijzer.) verzameld over de huiskeuring. Wat me opviel was de hoeveelheid regeltjes waar je bak aan moest voldoen. Zo zijn er 15 keuringsvlakken, die ook weer onderverdeeld zijn in een aantal subvlakken. Ik ga ze niet allemaal opsommen, maar wil wel adviseren om deze toch eens te lezen.
Na her en der wat adviezen te hebben gevraagd, zijn we dit weekend begonnen met de bak aan te passen voor de huiskeuring. Uit ervaring wist ik ongeveer de groeisnelheid van de diverse plantjes en kon er ongeveer bepalen hoe kort ik ze moest zetten. Uiteraard ging dit niet bij alle plantjes in 1 keer, omdat ik toch niet te veel wilde rommelen in de bak.
Ook hebben we een aantal plantjes verzet, om zoveel mogelijk contrast tussen kleur en bladvorm van de plantjes te creëren.
Helaas stonden er net nog een paar nieuwe plantjes in, die nog moesten uitgroeien tot een mooie bos voor in de middenzone. Hierdoor creëerden we (op het zicht) 2 linies, voor en achter.
Ook was er de voorbije weken iets niet helemaal goed gegaan met de CO2 en was de balans wat verstoord. Door deze verstoring begon op meerdere planten en stenen, baardalg te groeien.
Status bak:
Afbeelding
1135 by ervee71, on Flickr

16-11-2013
Deze week stond in het teken van onderhoud, bodem afzuigen, bealgde bladeren wegknippen en tape plakken. De tape diende om het te hoge grind te camoufleren aan de voorzijde. Doordat we een aantal Crypto’s hebben op de voorgrond, hebben we een iets dikker bodem nodig om alle wortels in kwijt te kunnen.
Ook hadden we deze week een 5–tal Fantoomzalmpjes bijbesteld om zo aan de minimale eis van 12 visjes per school te voldoen en omdat we de Fantoomzalmpjes toch heel mooi vonden, kwam dit eigenlijk wel mooi uit.
Ook was ik nog niet helemaal tevreden over de indeling van de plantjes en dan met name de linkerhoek achter. Er ontbrak nog iets van kleur . maar dat was best lastig te realiseren met de Hydrocleys Nymphoides als afdak daar boven…dat werd nog even denken, evenals over het vissen bestand wel of niet aanpassen.
Zo hadden we nog 5 rijstvisjes, 1 Gastromyzon Borneesis, 6 Marmeren bijlzalmpjes en 2 soorten Corydoras, waarvan er 1 soort 9 stuks telde.

23-11-2013
Na alles redelijk goed op orde te hebben, kregen we een mailtje dat de huiskeuring 1 week verlaat was. Dit hield in, dat we toch weer opnieuw moesten gaan snoeien in een aantal plantjes. Het positieve was wel, dat ik de plantjes rechtsachter wat kon vermenigvuldigen. Dit zijn toch snelgroeiers en we hadden nog 2 weken, dus dat kwam wel goed.
Ook konden we deze week de 5 Fantoomzalmpjes aan het bestand toevoegen.

30-11-2013
Ik was nog niet helemaal tevreden met het huidige vissenbestand in de bak en heb deze week gebruikt om dit op orde te brengen, wel naar eigen smaak en met een klein oogje naar de regeltjes volgens de keurwijzer. Zo hebben we de rijstvisjes uitgevangen en in een ander bak geplaatst. Daar willen we toch opnieuw met gaan kweken, dus dat kwam mooi samen. Ook wou ik toch een grotere school met bijlzalmpjes, maar helaas in de omgeving nergens op voorraad te verkrijgen.

6-12-2013
De week van de waarheid…hahaha, maar voor we zover waren is er nog wel een en ander gebeurd. Allereerst hebben we op aandringen van mijn vrouw, toch maar besloten om de Aqua20 met CR garnalen ook te laten deelnemen aan de huiskeuring. Gelukkig hadden we daar niet veel werk aan, alleen een beetje snoeiwerk en een enkel slecht uitziend plantje verwijderen. Qua inwoners bestand geen probleem met alleen Cristal Red en Snow White garnalen.
Begin deze week kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik nog interesse had in een groepje bijlzalmen en dat had ik wel. Ik dus om 6 bijlzalmpjes, zodat ik een mooie school van 12 stuks zou hebben. Helaas bleek bij thuiskomst dat er 1 bijlzalmpje, bestaande bestand, het niet meer zag zitten en was overleden. Dus dan maar met 11, daar ik de laatste 6 al had meegenomen uit de winkel.
Deze week was het erg onrustig in de bak, het leek wel of de bewoners voelde wat er stond te gebeuren en dat veroorzaakte de nodige stress…hahaha. Deze onrust was niet goed voor de Pogostemon Helferi, die meer boven dreef dan dat hij in de bodem mooi stond te zijn.
Ook kreeg ik de avond voor de keuring, spontaan een kaamlaag in de Rio400, maar dat was simpel op te lossen ’s ochtends voor de keuring.
7-12-2013 De dag van de keuring
De wekker om 7.00 uur gezet, want om 9.00 uur was ik de eerste op de lijst waar de keurmeester zou stoppen om zijn ding te doen. Om half 8 begonnen met de verlichting in te schakelen. Het was al direct duidelijk, dat een aantal vissen het hier niet mee eens was en zich heel klein maakte om zich te verstoppen.
Tussen het schakelen van de verlichting nog even een laatste check van de plantjes uitgevoerd, maar alles stond nog naar wens en er was niks meer boven komen drijven. Dus de bak was klaar om zijn oordeel te ondergaan.
Tussendoor nog even naar de bakker geweest voor een paar lekkere koffiekoeken voor bij de koffie. Qua timing zat ik precies op schema, want de laatste druppel koffie viel in de kan toen de deurbel ging. Bij het betreden van de kamer met de keurmeester en 2 verenigingsbestuurders, zag ik tot mijn spijt dat ik wat vergeten was. De beide sproeibars links en rechts, was ik vergeten weghalen ’s ochtends. Dit stond eigenlijk vrijdagavond op de planning, maar toen bleek in eens dat ik een lichte kaamlaag op het water had en probeerde deze met behulp van de sproeibars uiteen te slaan. Helaas bleek ook dit weinig resultaat te hebben en constateerde de keurmeester, dat ik ook een licht kaamlaag had…tijdens het verloop van de keuring.
Maar goed, bij het binnenkomen van de woonkamer had de keurmeester direct zicht op de RIO400 en kreeg ik de eerste complimenten van die ochtend. De bak en vissen (voor zover deze in het zicht zaten) zagen er allemaal zeer gezond uit. Het volgende kwartier heeft de keurmeester niks gezegd en alleen maar, op een stoel voor het aquarium zittende, zitten kijken naar het aquarium. Na een kwartier zoeken ontdekte de keurmeester de enkel algjes die in de bak zaten en gaf daar een compliment voor. Tevens voegde hij er direct aan toe, dat een bak zonder alg een bak zonder water was en dat dit dus geen minpunten opleverde. Vervolgens nam hij mijn eerder ingevulde formulier ter hand en begon hij enkel vragen te stellen, zoals bijvoorbeeld;
- Waarom heb je maar 1 Gastromyzon Borneesis?
- Waarom heb je gekozen voor een Ancistrus Gold Albino?
- Hoe lang staat de bak al?
De vragen waren uiteraard bedoeld om een beter inzicht van de situatie te krijgen en om een aantal punten uit te sluiten, waardoor ik geen ‘strafpunten’ zou krijgen. Zo kreeg ik dus geen strafpunten voor de enkele Gastomyzon, omdat deze nog uit een vorig bestand dateert. Dit mag wel bij en enkel vis het geval zijn.
Na eerst nogmaals het compliment in ontvangst te mogen nemen, dat de bak er echt gezond bij stond, werd begonnen om de beoordelingslijst in te vullen. Tijdens het invullen kreeg ik dan uitleg en eventuele aanwijzingentips om de bak beter te maken.
Het allereerste punt dat ter sprake kwam, was de hoeveelheid planten die in de bak stonden. Op papier waren dat er 25 en dat aantal is hetzelfde gebleven na de keuring, maar qua samenstelling was er wel e.e.a. gewijzigd.
- Het javamos dat in de lijst stond, werd er uitgeschrapt. Het ging om een paar sprietjes die aan het hout waren vastgegroeid.
- De Cryptocorine Willisii bleek geen cryptocorine te zijn, maar een Echinodorus. Namelijk de Echinodorus Tenellus, tegenwoordig bekend onder de naam Helanthium Tennelum.
- Op mijn lijst stonden 2 soorten Javavaren namelijk de Microsorum Pteropus Trident en de Microsorum Pteropus Windelov. Echter zat er op datzelfde hout tussen de Windelov nog een 3de sort, namelijk de Microsorum Pteropus. Of te wel de ‘gewone’ Javavaren.
De planten stonden mooi qua kleur en bladvorm contrast, maar aan de totale indeling ontbrak de hand van een vrouw…aldus de keurmeester. Zo was er te weinig zicht op de achterwand, doordat alle planten achter ongeveer dezelfde hoogte hebben. Dat is zeker een punt wat ik kan verbeteren. Ook de overgang van de voorste planten naar achteren toe was te groot. Hier moet ik ook iets meer met de hoogtes en grootte van de planten spelen. Verder kreeg ik het advies om het plantenbestand wat uit te dunnen en grotere bossen van de overige te maken. De rode tijgerlotus zou beter uitkomen op het sterke punt ( ongeveer 1/3) van de bak.
Qua vissenbestand had ik dus, zoals eerder omschreven met de bijlzalmpjes, de pech dat dit schooltje slechts 11 stuks telde. Als advies kreeg ik om het schooltje uit te breiden tot 1 5 a 16 stuks. Bij uitval zou ik dan nog voldoen aan de keurwijzer en de bak is er groot genoeg voor. Ook kreeg ik bij de bijlzalmpjes te horen, dat het eigenlijk een schooltje van 10 en een eenling was. Ik had namelijk 10 Carnegiella Strigata Strigata ronddobberen en 1 Carnegiella Strigata Fasciata. De laatste wordt net iets groter dan de eerste en is aan het kleurenpatroon te onderscheiden van zijn kleinere broertje.
De keurmeester gaf mij ook het advies om de 2 Corydoras soorten te scheiden en indien ik de Corydoras Elegans in de bak zou houden, de school uitbreiden tot 12. Op dit punt verschil ik dus van menig met de reglementen, omdat ik niet voor een keuring één groep ga uitvangen om ze tijdelijk in een andere bak onder te brengen en ze na de keuring weer terug te zetten in deze bak. Als belangrijkste reden vind ik de gezondheid van de vissen (stress bij uitvangen, over wennen en verschil van waterwaarden).
Helaas waren de Zwarte fantoomzalmpjes, een enkele Otocinclussen , de marmeren bijlzalmpjes en wat vuurgarnaaltjes, de enige bewoners die zich goed lieten zien. De anderen waren door het vroege tijdstip van slag en hadden blijkbaar geen zin om ongeschoren en niet gedoucht op de foto te gaan. Een wijze les voor ons zelf, als we volgend jaar weer deelnemen, is dat de keuring pas ’s middags kan plaatsvinden.
Status bak te tijde van keuring:
Afbeelding
1181 by ervee71, on Flickr

Op mijn vraag of de Aqua20 garnalenbak ook nog mee kon doen, werd na kort overleg besloten dat dit kon. Ze zouden dan iets uitlopen op het schema, maar dat haalden ze met de lunch dan wel weer in…hahaha. Daar het een klein bakje betreft, was de keuring (en dus ook dit verslag) een stuk korter dan bij de RIO400.
De plantjes stonden er eigenlijk net iets te mager bij en kreeg het advies om toch maar iets van planten voeding toe te gaan voegen. Ook stonden er met 12 verschillende soorten planten, weer wat teveel planten in. Advies was weer iets minder soorten en iets grotere groepen.
Voor een showbak, die mee wil doen met keuringen, werd mij geadviseerd om slechts één soort garnalen te houden en niet net als nu Cristal Red en Snow White bij elkaar, want voor kruisingen krijg je strafpunten. Uiteraard kan het wel, maar dan puur voor kweek.
Status bak ten tijde van keuring:
Afbeelding
0274 by ervee71, on Flickr
Het boompje in de bak zou beter tot zijn recht komen, als die op het sterke punt van de bak zou worden geplaatst. Uiteraard zag de keurmeester dat dit niet mogelijk was, gezien de grote van het hout en zonder het hout aan te passen. Dus moeten we misschien toch maar op zoek naar een iets groter bakje voor de garnalen…hahaha
Laatste opmerking die we over de Aqua20 kregen, was dat de bodem tegen de ruit aanlag. Dat was een punt dat ik wist, maar had geen tijd meer gehad om deze aan te passen en had geen grijze tape liggen om dit af te plakken.

Dat was de keuring.
Al met al een zeer leerzame en leuke ervaring en we gaan hier zeker nog mee door…

De uitslag is terug te vinden in desbetreffende fotoalbums hier op het forum.

Ronald, bedankt voor de genomen moeite, en op naar de volgende keuring. Successsss :!: :!:
Greetings...

Geert
1000+
1000+

Re: Hoe gaat een huiskeuring nu eigenlijk in zijn werk??

Bericht door Geert »

Mooi verslag.

Eigenlijk als ik het zo lees moet je je bak zo maken zoals de keurmeester het wil. Dan vraag ik me af. Als je nu een andere keurmeester krijgt die het wel mooi vind dat je meerdere plantensoorten hebt ipv grote groepen planten, zou je dan meer punten krijgen?

En over de corrys vind ik het goed dat je ze er niet uit gevangen hebt.

Maar al met al toch een mooi resultaat behaald. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: