Plantjes op hout?

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Re: Wortel hout bevestigen in hoek , hoe???

Bericht door loes1963 »

Vraag me nu ook af, zou het ook mogelijk zijn om andere plantjes, ipv mos, op het hout te kunnen bevestigen?Zo ja, welke plantjes dan?En hoe maak je die dan vast?Iemand een idee?
Mea culpa

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Plantjes op hout?

Bericht door loes1963 »

Is het mogelijk om plantjes op hout te bevestigen?En zo ja, welke plantjes zijn daar het beste voor geschikt?En, hoe bevestig je die plantjes?
Mea culpa

lex
1000+
1000+

Re: Plantjes op hout?

Bericht door lex »

Javavaren en Anubias soorten zijn erg geschikt om op hout te laten groeien.
Je kunt deze op het hout bevestigen doormiddel van visdraad. Het visdraad dient alleen ter ondersteuning, na verloop van tijd zal de plant zichzelf vastgroeien. Er zijn veel verschillende Javavaren en Anubias soorten. Google maar eens op Javavaren of Anubias. ;) Ik heb ook gehoord dat het mogelijk is om de Bolbitis heudelotii op hout te bevestigen. Verschillende mos soorten zijn natuurlijk ook geschikt.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

lex schreef:Javavaren en Anubias soorten zijn erg geschikt om op hout te laten groeien.
Je kunt deze op het hout bevestigen doormiddel van visdraad. Het visdraad dient alleen ter ondersteuning, na verloop van tijd zal de plant zichzelf vastgroeien. Er zijn veel verschillende Javavaren en Anubias soorten. Google maar eens op Javavaren of Anubias. ;) Ik heb ook gehoord dat het mogelijk is om de Bolbitis heudelotii op hout te bevestigen. Verschillende mos soorten zijn natuurlijk ook geschikt.
Oke dank je wel voor de info...waar moet ik het dan vastmaken( stomme vraag misschien)bij het steeltje van de plant of bij de wortels?
Mea culpa

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Anubias en javavaren zijn plantjes die veel worden opgebonden, het zijn zogenaamde epifyten of gastplanten die niet in de grond mogen/kunnen wortelen. Ook Belgisch groen wordt veel opgebonden. Ik doe dit zelf met visdraad.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Stomme vragen bestaan niet, het is pas stom ze niet te vragen ;)

Als de wortels het hout raken is het goed, dan kan hij zich vast zetten. Ik denk dat het makkelijkste is om hem op het hout te zetten/leggen en dan om het knolletje visdraad te wikkelen, bij de anubias soorten gaat dat prima.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Pogostemon helferi schijnt ook opgebonden te kunnen worden. Zelf nooit geprobeerd, maar geloof dit verhaal wel :)

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Bedankt voor jullie reacties, ik ga op zoek naar die plantjes en dan volgende week maar eens proberen. Ik heb op you tube gekeken en die man deed het plantje vast binden met gewoon een klosje naai garen.
Mea culpa

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Shoot me if i`m wrong :mrgreen: , maar ik heb hier ergens gelezen dat je ze zelfs met supersecondelijm kan
vastzetten???
Greetings...

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Roy H schreef:Shoot me if i`m wrong :mrgreen: , maar ik heb hier ergens gelezen dat je ze zelfs met supersecondelijm kan
vastzetten???
Dat heb ik nog niet gelezen hoor. :-)
Mea culpa

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Javamos kleven...

Bericht door Roy H »

Eska schreef:Afbeelding

Een weetje....

Javamos of welk mos dan ook kan je makkelijk op hout of stenen kleven met secondelijm! Het lijkt vreemd, maar het wordt al heel lang succesvol toegepast ( ook in de zoutwateraqua bv. om koralen te plakken)
De lijm moet wel op basis zijn van Cyanoacrylaat - dit werkzame bestanddeel van de lijm is namelijk totaal niet giftig, noch voor vissen, garnalen, weekdieren. ( bv. pattex gold) Ik pas het al een heel eind succesvol toe ;) Een klein beetje lijm is al voldoende om er een stuk op te kleven. Dan laat je het eventjes in water staan en je kan het plaatsen.

Heb het ff voor je opgezocht Loes. Met dank aan Eska
Greetings...

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Gelijk een verzoek aan de collega`s om het bericht van Eska weer terug tezetten. Er is iets niet helemaal goed
gegaan :?
Greetings...

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Re: Javamos kleven...

Bericht door loes1963 »

Roy H schreef:
Eska schreef:Afbeelding

Een weetje....

Javamos of welk mos dan ook kan je makkelijk op hout of stenen kleven met secondelijm! Het lijkt vreemd, maar het wordt al heel lang succesvol toegepast ( ook in de zoutwateraqua bv. om koralen te plakken)
De lijm moet wel op basis zijn van Cyanoacrylaat - dit werkzame bestanddeel van de lijm is namelijk totaal niet giftig, noch voor vissen, garnalen, weekdieren. ( bv. pattex gold) Ik pas het al een heel eind succesvol toe ;) Een klein beetje lijm is al voldoende om er een stuk op te kleven. Dan laat je het eventjes in water staan en je kan het plaatsen.

Heb het ff voor je opgezocht Loes. Met dank aan Eska

Tjonge, het is dus echt waar....ik dacht eerst dat het een grapje was. Ik denk toch dat ik dat maar niet ga doen. :-)
Mea culpa

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ik ben altijd bloedserieus Loes,........................ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Greetings...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

ik heb mijn mosjes idd gelijmd en het werkt perfect, wel zorgen dat je de goede hebt op op basis van Cyanoacrylaat. Gewoon naaigaren, zo weet ik uit ervaring, vergaat heel snel en dan zit je plantje weer los want niet alle planten wortelen zich vast aan de ondergrond.