meeste Plantjes groeien wel, maar??

Eska
400-600
400-600

Re: meeste Plantjes groeien wel, maar??

Bericht door Eska »

Goh, de befaamde redfield ratio :mrgreen: Deze is ooit ontwikkeld en op een bepaald moment in de aquaristiek terechtgekomen, maar dit was nooit de bedoeling. De tabellen kloppen trouwens ook niet. Ze zijn berekend op de massa van de atomen, iets wat wij in aquaristiek niet gebruiken ( wij werken met ppm.)

Ik ken mensen met blauwalg die volgens de redfield groenalg zouden moeten krijgen en omgekeerd.
Dus niet te veel belang aan hechten.

Nogmaals : plantenvoeding zal nooit leiden tot algenvorming, enkel tekorten zullen dit doen.

Daarom bouw je rustig het NO3 gehalte wat op, easylife nitro is daar goed voor, hou gewoon rekening dat er door de stikstofkringloop ook nog NO3 als eindproduct wordt gemaakt. Dus natuurlijk nooit van de één op de andere dag bv. van NO3 5 naar NO3 20 gaan! Idem met de PO4. Je hebt nu een groeiende bacteriekolonie die veel fosfaat gebruikt en zal dus de PO4 in jouw aqua relatief laag zijn. Eens de bacteriekolonie op peil is nemen die geen of veel minder PO4 op en wordt die afgegeven aan het water waardoor de PO4 stijgt. Dus extra PO4 toevoegen is niet meteen nodig, het zal vanzelf gebeuren. Net omdat we nu en dan onze filter kuisen, worden de bacteriën uitgedund en groeien dan opnieuw, nemen opnieuw fosfaten op en zo daalt die weer in het water etc.
Bij verversing van het water haal je opnieuw een deel NO3 er uit, planten nemen fosfaat en nitraten op, etc...

Maw stijgen en dalen van fosfaat -en nitraatwaarden is een natuurlijk proces, dus dit kan je simpelweg niet altijd in de stand houden en is het bijna onmogelijk om voortdurend in de juiste Redfield ratio te zitten ;)
En dat is net wat er gebeurt met mensen die die exact volgen : door in de 16:1 verhouding te willen komen, voegen ze NO3 of PO4 toe, met andere woorden : ze geven voedingsstoffen aan de planten en dus krijgen ze geen of weinig algen ;)

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Oke ik zal daar dus geen rekening mee houden.
Ik had gister easylife nitro besteld en ook maar meteen voor de zekerheid easylife fosfo. Dan laat ik die fosfo wel even in de kast staan.

En na de waterwissel wekelijks zal ik de No3 meten. Moet de waterwissel trouwens wekelijks of kan dat ook twee wekelijks. Weet niet wat het beste is.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Ja, wacht nog even af met de fosfo ;) Ik ben een voorstander van wekelijks wat te verversen. Het is altijd beter wekelijks een beetje, dan tweewekelijks een grotere hoeveelheid. Ook voor de groei van de vissen is wekelijks wat water verversen goed, gezien ze dus die groeiremmende hormonen afgeven. Zolang die in het water zitten, stopt de groei ( tenzij je dus met de purigen werkt). Je zal de waterwaarden makkelijker onder controle kunnen houden als je wekelijks wat ververst. Het is nu niet dramatisch mocht dit nu es niet gaan hé...we moeten ook geen slaaf zijn van onze aqua :mrgreen:

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Oke dan zal ik het wekelijks blijven doen.

This een leuke hobby wat ik jarenlang niet gedaan heb en wil het nu eens goed doen zo als het hoort.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

:tums:

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Merkbare verschillen die ik nu heb waargenomen.

25-05 Heb ik kleibolletjes bij de Armoracia Aquatica (Rorippa aquatica) en dubbele dosis profito gegeven tot nu toe (dagelijks).
27-05 heb ik bio co2 in het aquarium geplaatst.
Armoracia Aquatica (Rorippa aquatica) groeit nu beter en zie verschillende nieuwe blaadjes.
Hemianthus Callitrichoides lijkt ook beter te groeien.
Hydrocotyle leucocephala groeit sneller maar nog wel bruine randen.
Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) groeit nu ook beter en het lijkt of de zwarte puntjes weggaan.

Vandaag alles gesnoeid en Ceratopteris thalictroides verwijdert op 1 klein stekje na.
Alle drijfplanten verwijderd.

Mijn waterwaardes waren voor de verversing
PH 6.5 - 7
GH 12
KH 8
NH4 0
NH3 0
NO2 0
NO3 0
PO4 1
FE 0.5

Nou heb vandaag het water ververst met 20% demin water en 80 %leidingwater.
Heb het een en ander gemeten.
kraanwater PH 8 KH9 Deminwater PH5.5 KH 0
vers water 20% deminwater en 80% leidingwater PH8 GH 10 en KH7
vers water 30% deminwater en 70% leidingwater PH 7.5 KH 7

Water van het aquarium na 20-25%verversen was PH7 en KH 8.

Ik vraag me nu af na deze metingen of het wel zin heeft met deminwater te verversen of heb ik geen geduld?
En hoe het komt dat mijn GH in eens gestegen is?

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Op zich zijn de waarden voor het verversen goed hé...zeer goed zelfs!, de PH is al naar 7 gegaan, wat zeer goed is.
Plantjes doen het beter, dus allemaal positief!! :tums:

Het is normaal dat je bij 30% demi in 75% à 80% water geen verschillen zal zien : de KH is 8 dus mocht de PH zelfs er al maar aan denken om wat te zakken, dan buffert de KH dat meteen :mrgreen:

Geduld idd! of grotere hoeveelheden verversen of turf gebruiken ( 8) )

De GH die van 10 naar 12 gaat is verwaarloosbaar...welk zand heb je gebruikt? het is bij wijze van spreken al mogelijk dat door het gebruik van CO2 in het water er wat kalk wordt opgelost...en wie loopt er rond met een huis van pure calciumcarbonaat? juist ja :mrgreen:

Als je meer wissels doet in hogere procenten ( demi/leiding) ( je mag wat hoger gaan, omdat er nu al voldoende mineralen zijn inde 80% water van het aqua of als je turf ( !!! ;) ) zou gebruiken zullen de PH, KH én GH zakken...maar geduld!

Ik zie vooral dat het de goede richting aan het uit gaan is ze, Keizervis

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb filterzand gebruikt.

Ja nu wachten op de volgende stap NO3 was gezakt heb daarom de drijfplanten eruit gehaald. Had gelezen dat die grote hoeveelheden NO3 opslurpen.

En dus de volgende keer iets meer demin water gebruiken. of als ik regenwater heb ga ik dat gebruiken zal de buren es vragen die hebben een regenton.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Ok, filterzand bevat wel wat vermalen schelpjes, dus de GH kan daardoor iets stijgen ;)

Als je regenwater gebruikt, wel eerst even filteren over actieve kool, 24 uur is perfect.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Oke regenwater filteren. Zal ik doen.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Heb weer een waterverversing gedaan en getest. Planten groeien nu goed. sommigen te goed zoals het Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) en Hygrophila polysperma (Belgisch groen)

Ammannia senegalensis (Cognacplant) groet ook goed nu, Alleen onderste bladeren komen zwarte vlekken op.
Hemianthus Callitrichoides komen nu zelfs weer nieuwe mooi groene blaadjes aan

Ik heb Anubias barteri uit de bak gehaald omdat die teveel licht kreeg had ik het vermoeden en groeide wat penseel alg op
Ceratopteris thalictroides heb ik nu helemaal verwijderd. Deze plant wou niet op een een of ander manier

voor de Ceratopteris thalictroides heb ik nu Ceratopteris siliquosa die het wel goed doet.
En heb Shinnersia rivularis Mexicaans (eikenblad) gehaald wat het ook heel erg goed doet.

Mijn waterwaardes zijn.
PH 6.5
GH 11
KH 9
NH4 tussen de 0 en 0.5
NO2 0
NO3 10
PO4 0.25
FE tussen de 0.5 en1

Ik probeer er voor te zorgen dat mijn NO3 op 20 komt in kleine stappen. FE is nu oke. Alleen fosfaat gaat omlaag is dat oke?

En ik stek de steelplanten nu zoals het hoort maar kan bijv Hygrophila polysperma (Belgisch groen) wel om de 3 dagen snoeien. kan ik ze ook gewoon afknippen en de bovenste toppen weggooien?

En ik weet dit hoort hier niet maar mijn coridoras gaan nu één voor één dood heb er nog maar 5 ipv 10 in 5 dagen tijd.