Opeens een troebel aquarium
Re: Opeens een troebel aquarium
Ben ik inderdaad mee bezig. Volgens de winkelier 1 x 2 daags 30%. Dus in 6 dagen tijd de hele bak een keer. En elke dag EasyCarbo. Iets van veel druppels...
Voorlopig is de bak nog altijd troebel.
Voorlopig is de bak nog altijd troebel.
Dat niet alleen, het wordt steeds erger! Ik heb inmiddels de volledige inhoud van het aquarium één keer vervangen. Even leek het te helpen maar helaas is het water nu nog ondoorzichtiger dan voordat ik begon. De vissen leven nog. Wat kan dit zijn? Stug doorgaan?ErwinD schreef:Voorlopig is de bak nog altijd troebel.
Als het inderdaad aan de bacteriën ligt, zal verversen niet helpen, integendeel...Er zit voldoende biologisch materiaal in de filter?
Ik zou aanraden om Sera bionitrivec in te doen...dit zijn deels bacteriën, zal zeker helpen. De Nitrivec zal het water aanvankelijk nog troebel maken, maar het zal vlugger uitklaren.

Ik zou aanraden om Sera bionitrivec in te doen...dit zijn deels bacteriën, zal zeker helpen. De Nitrivec zal het water aanvankelijk nog troebel maken, maar het zal vlugger uitklaren.

Ik gebruik momenteen Aqua Easycell, ook bacteriën die ik moet toevoegen (en ik gebruik natuurlijk Easy Carbo). Ik heb alléén een sponsenfilter, verder niets.
Ik denk dat je er best toch wat bio-materiaal instopt, het zal de hechting van de bacteriën veel vlugger doen verlopen.
Easy carbo zal daar natuurlijk niets aan doen...de aqua easycell zijn idd ook bacteriën...
En als je al het water hebt ververst zeker de NO2 in de gaten houden
Easy carbo zal daar natuurlijk niets aan doen...de aqua easycell zijn idd ook bacteriën...
En als je al het water hebt ververst zeker de NO2 in de gaten houden
Dus met andere woorden: stop met verversen en doe er biosteentjes en filterwatten in?
Onze winkelier heeft ons namelijk verteld -- en omdat ik het ook niet weet hierbij de dubbelcheck ...
-- dat als we het filter veranderen, dat nog slechter is voor het water. En dat alleen toevoegen niet kan, omdat daar de ruimte niet voor is. (ik heb 1 zwarte dunne grove spons, twee bruine dikke grove sponsen en 2 bruine dikke fijne sponsen als filter, in die volgorde).
Onze winkelier heeft ons namelijk verteld -- en omdat ik het ook niet weet hierbij de dubbelcheck ...
De zwarte spons is een actieve kool spons, en is niet goed als je plantenvoeding geeft, omdat die oa de chelaten van ijzer adsorbeert.
Filterwatten is puur mechanische reiniging, wat betekent dat er zich nooit bacteriën op filterwatten zullen hechten, die kunnen altijd vervangen worden zonder enig probleem ( als ze echt verzadigd zijn van vuil)
Wat de winkelier zegt is - mijn excuses - onzin. Je mag nooit alle sponsen tegelijkertijd er uithalen en nieuwe steken àls er zich al bacteriën hebben gehecht. Sponsen mogen altijd vervangen worden, maar dan altijd één per keer.
Dus ik zou nu onderaan - waar het water binnenkomt- die spons eruit halen ( je hebt nog meer dan sponsen genoeg
)en een netje met siporax plaatsen of - als je minder plaats hebt - een netje met de uitstekende biofilter easylife symbiont. Daar heb je echt zeer weinig van nodig en het is uitstekend voor bacteriën.

Welke filter is het precies?
Filterwatten is puur mechanische reiniging, wat betekent dat er zich nooit bacteriën op filterwatten zullen hechten, die kunnen altijd vervangen worden zonder enig probleem ( als ze echt verzadigd zijn van vuil)
Wat de winkelier zegt is - mijn excuses - onzin. Je mag nooit alle sponsen tegelijkertijd er uithalen en nieuwe steken àls er zich al bacteriën hebben gehecht. Sponsen mogen altijd vervangen worden, maar dan altijd één per keer.
Dus ik zou nu onderaan - waar het water binnenkomt- die spons eruit halen ( je hebt nog meer dan sponsen genoeg

Welke filter is het precies?
Dit is mijn filter. Sorry, niet bruin maar groen...
Hier het fijne filter, het grove is hetzelfde maar dan grover...

Hier het fijne filter, het grove is hetzelfde maar dan grover...

Ok, maakt niet uit welk kleur
Onderaan kan je dus zeker een klein filternetje plaatsen met een echte biofilter! kan zelfs gewoon in een panty 
Dat is de standaard juwel binnefilter fulling en die kan je inderdaad gewoon naar eigen wens aanpassen hoor.
Juwel heeft in de grotere aquaria in dat soort filters ook een biologisch filter systeem al zou ik er zelf voor kiezen dit helemaal onderin te doen en niet als op die foto in het midden, die bakjes met siporex kun je gewoon bestellen bij zooplus volgens mij
Juwel heeft in de grotere aquaria in dat soort filters ook een biologisch filter systeem al zou ik er zelf voor kiezen dit helemaal onderin te doen en niet als op die foto in het midden, die bakjes met siporex kun je gewoon bestellen bij zooplus volgens mij
Precies, en de siporax -versie van Juwel heet gewoon 'cirax' ( siporax is van Sera) zoals ik al eerder aangaf in dit topicRita M schreef: al zou ik er zelf voor kiezen dit helemaal onderin te doen en niet als op die foto in het midden, die bakjes met siporex kun je gewoon bestellen bij zooplus volgens mij
Daar ga ik dan van de week eens naar op zoek: si(po)rax en filterwatten. En dus de zwarte eruit. En dan maar wachten?
Even een update... 
Ik heb mijn water vorige week woensdag nogmaals laten testen. Mijn Nitraat was nog altijd 100mg/l en mijn GH gezakt van 10 naar 6. Nu heb ik, op aanraden van de viswinkel, een week totale verduistering doorgevoerd, met één keer de vissen voeren.
Ik haal dus net de verduistering weg en wat schetst mijn verbazing? Nog altijd troebel. Weliswaar minder, maar nog altijd troebel.
Wel heb ik inmiddels de filterwatten toegevoegd en de biosteentjes. Die zitten er dus nu een week in. Het helpt allemaal niet geweldig...
Nog suggesties? Alle vissen eruit, opnieuw beginnen?
Ik heb mijn water vorige week woensdag nogmaals laten testen. Mijn Nitraat was nog altijd 100mg/l en mijn GH gezakt van 10 naar 6. Nu heb ik, op aanraden van de viswinkel, een week totale verduistering doorgevoerd, met één keer de vissen voeren.
Ik haal dus net de verduistering weg en wat schetst mijn verbazing? Nog altijd troebel. Weliswaar minder, maar nog altijd troebel.
Wel heb ik inmiddels de filterwatten toegevoegd en de biosteentjes. Die zitten er dus nu een week in. Het helpt allemaal niet geweldig...
Nog suggesties? Alle vissen eruit, opnieuw beginnen?
Totale verduistering helpt daar niets tegen, wat een vreemd advies. Dat is enkel ok voor blauwalg omdat die sterft bij lichtgebrek. Ik zou echt nogmaals Sera bio nitrivec adviseren. Er is duidelijk geen biologisch evenwicht, gezien ook het hoge nitraat...als je opnieuw begint met alle water er uit te halen zal het weer van hetzelfde zijn. Als er nu al vissen inzitten, zou ik wel een groot deel verversen om een deel van het hoge nitraat kwijt te raken.
Wat gebruik je als bodem substraat?
Wat gebruik je als bodem substraat?
Oké, duidelijk... Met een groot deel, bedoel je dan echt meer dan driekwart?
Mijn bodem bestaat uit vulkaankorrels...

Mijn bodem bestaat uit vulkaankorrels...