Wordt een vis zat in een bokaal ?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Nina06
0-200
0-200

Wordt een vis zat in een bokaal ?

Bericht door Nina06 »

Hallo iedereen,

Ik ben Nina uit België.
Doorgaans ben ik niet bezig met goudvissen en andere vissoorten, maar voor school kreeg ik een werk voor biologie rond het onderwerp: Wordt een vis zat in een bokaal ?
Nu, ik ken hier helemaal niks van - kan iemand mij hierover wat meer vertellen ? :roll:
Vooral het fysiologisch aspect over de lichtinval in de bokaal enz...
Het gaat dus niét over een aquarium maar over een bokaal...

Vriendelijke groetjes,
Nina

Rickpad
1000+
1000+

Re: Wordt een vis zat in een bokaal ?

Bericht door Rickpad »

Hallo Nina. ten eerste welkom op het forum.

Zoals je ziet in mijn onderschrift is er een petitie tegen het gebruik van een kom opgezet. Daar is volgens mij ook wat informatie te vinden. Verder staat er op het forum zelf ook nog wat.

Maar om je op weg te helpen.
Ik kan geen positieve punten bedenken over een kom. Ten eerste is er te weinig water inhoud. Dit betekend dat schadelijke stoffen (zoals bijv NO2) sneller in concentratie zullen stijgen dan in een grote aquarium. Dit effect word vergroot doordat er in een kom vaak geen filter word gebruikt.
Een ander probleem van het weinige water is dat het water snel opwarmt en afkoelt. Daardoor ontstaan grote temperatuurverschillen wat erg slecht is voor de gezondheid van de vis. Een groter aquarium kan warmte beter vasthouden waardoor die verschillen al minder zijn.
Een volgende punt is de grootte, de kom is te klein voor de meeste vissoorten en vooral voor de goudvis die er vaak in word gehouden. Een goudvis kan zo uit mijn hoofd 40 cm lang worden en dit past gewoon niet in een kom.
DE vorm van de kom is ook een probleem. De lichtinval word gefocust naar binnen. Er komt dus veel licht de kom in dat voor de vis niet een heel fijn gevoel is.
Doordat de kom rond is en er beperkte ruimte is in de kom kan de vis niet anders dan rondjes zwemmen wat ook niet bepaald leuk is voor de vis. Er valt dan weinig te ontdekken en zal de vis niet een leuk leven leiden.
Je kan ook wel merken dat het slecht is voor een vis. De meeste mensen zijn blij als hun goudvis 3 jaar leeft in een kom. In goede omstandigheden kan een goudvis 20 jaar worden. Dat is een enorm verschil waaraan je kan zien hoe slecht zo'n kom is.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Dat is een mooie omschrijving, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Nina06
0-200
0-200

Bericht door Nina06 »

Bedankt voor de uitleg !
Lieve groetjes Nina :vis: