Verantwoord vissen kopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
W v Wezel
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2012 17:24
Locatie: Zoetermeer

Verantwoord vissen kopen

Bericht door W v Wezel »

Verantwoord vissen kopen.
Zo, het aquarium staat, het heeft even geduurd zo’n flinke bak maar je bent dik tevreden. Alles klopt, de verlichting is in orde de filter draait prima en de bak is mooi ingericht met tropische planten dus nu mogen er wel wat vissen in. Het aquarium staat nu ruim 14 dagen te draaien dus het moet kunnen toch.

Tja, en daar sta je dan in een prachtige speciaalzaak met een geweldige aquariumafdeling.
De keuze van de toekomstige bewoners heb je natuurlijk al ruim van te voren gemaakt.
Maar was het wel een goede en wat nog belangrijker is een verstandige keus.
Hebben wij ons huiswerk wel goed gedaan hebben we opgezocht wat wel en wat niet bij elkaar kan.
Tropische vissen geschikt voor een aquarium heb je in diverse soorten en kleuren.

Het zijn juist die mooie kleuren die ons verleiden tot het kopen van zo’n prachtbeest.
Maar de vreugde wordt behoorlijk getemperd als je nieuwe aanwinst het aantal prachtige visjes wat je er toen bij kocht gehalveerd heeft. Wat ging er nu mis? Tja, ik denk dat huiswerk.
In een goede LFS (locale viswinkel) staat er meestal deskundig personeel waar je advies van mag verwachten maar bedenk dat deze man of vrouw graag en veel wil verkopen.
Als ik hier gaat beschrijven welke vissen er wel bij elkaar kunnen krijg ik ruzie met de redactie want dat zijn er zo veel, het wordt toch al een veel te lang verhaal, maar ik ga wel wat tips geven hoe je het beste je keus kan maken.

Bedenk één ding, grote vissen maken een aquarium klein en kleine vissen maken een aquarium groot, (volgens mij schreef ik dat al eerder) ik zal jullie vertellen wat mijn voorkeur is.
Ikzelf ben een liefhebber van wat kleinere soorten met een aantal grotere blikvangers.
Ik kies voor een schooltje oppervlakte vissen die daar permanent altijd aanwezig zijn.

Ik mijn geval zijn dan halfsnavelbek snoekjes maar het zouden ook Epiplatus dagetie kunnen zijn.
Daaronder zwemt een school kegelvlek barbeeltjes van wel 30 stuks (bak is 1.80 m hoor)
Weer daaronder zwemmen er een stuk of 20 prachtige roodkopzalmen en op de bodem scharrelen er wat Corydoras panda rond een aanrader voor elk gezelschap aquarium.

Hé wat valt hier nu op? Kijk! Die vissen hebben hun eigen zwemgebied die zullen niet zo snel botsen met elkaar, die zwemmen alleen door elkaar heen als er gegeten moet worden.
Op deze wijze breng je ook rust in de bak en wordt het geen levende postzegel verzameling.
Want dat zie je vaak bij liefhebbers mensen die vissen verzamelen want in een vissenbak hoort toch zeker vis. Dan hoor je in de winkel “Doet u er daar maar 2 van en Oh die zijn ook leuk! ook 2 graag en kijk daar toch eens! Dat zijn mooie!”

Ja deze uitspraken heb ik vaak gehoord toen ik heel lang geleden ook in zo’n LFS werkte.
Als je dan voorzichtig probeerde uit te leggen dat het beter was een schooltje van die vissoort te nemen keek men me aan alsof ik gek was geworden.
Natuurlijk smaken verschillen want waar kies je voor, kies je voor een speciaal aquarium met vissen in hun natuurlijke omgeving of voor een gezelschap aquarium met planten.
Er zijn prachtige keienbakken met de meest bont gekleurde chicliden die soms andere soortgenoten naar het leven staan omdat hun territorium wordt betreden (bezwemt?)

Als je wil weten in welke waterlagen jouw vissende vissen straks zwemmen is het verstandig om dit al in de LFS te ontdekken, kijk waar de vissen zich bevinden als je keus op een mooi schooltje is gevallen en overleg met de verkoper of je een verstandige keus hebt gemaakt.
Er zijn aardig wat soorten algeneters, dat is fantastisch maar o wee als de alg op is dan zijn je plantjes een lekker sappig alternatief of je moet ze aangepast voer gaan geven.

Onze aangekochte vissen hebben allen een gebruiksaanwijzing, waar moeten we op letten.
Wat is het gedrag?, wat voor voedsel eten ze? welke temperatuur welke waterwaardes?
Om hier achter te komen zou ik deze site http://aquavisie.retry.org/Database/database.html eens bezoeken daar vind je bijna alles en wordt je vissenkeus een stuk eenvoudiger

Het is onnodig te schrijven dat grote vissen in een kleine bak natuurlijk niet kan.
Maanvissen bijvoorbeeld worden erg groot er horen in een aquarium thuis met een minimale hoogte van 55 cm, in lagere bakken kunnen ze niet goed uitgroeien.
Een formule wat een verantwoord aantal vissen mag zijn is ongeveer 3 gram per liter, als we er vanuit gaan dat een volwassen kardinaaltetra 3 gram weegt.
Dus nu al je aangekochte vissen eerst wegen hoor! Hahaha.
Groetjes van Willem

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Verantwoord vissen kopen

Bericht door Rody »

Heel mooi verhaal en nog mooier.........een hoop mensen zullen dit zeker in zichzelf herkennen.
Is een sticky waard ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Max
800-1000
800-1000
Berichten: 985
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:48
Locatie: Nijmegen

Re: Verantwoord vissen kopen

Bericht door Max »

Prachtig stuk Willem!!! :tums:
Die uitspraken hoor ik helaas ook vaak....
---------------------------------------------
Al 9 jaar aan het genieten van deze prachtige hobby!

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Verantwoord vissen kopen

Bericht door peterdenhaag53 »

Print dit maar uit en hang het op in de lfs-en.

Goede tekst Willem.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Verantwoord vissen kopen

Bericht door agnes »

Duidelijke taal Willem

groetjes agnes
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

Kai
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:19

Re: Verantwoord vissen kopen

Bericht door Kai »

Mijn aquarium heeft er dus 207 liter in en dan kunnen er volgens het formule 69 vissen in.
Ik zal dit gewoon afronden naar 50-60 maximaal. Ik heb liever dat zij meer ruimte hebben, dan ik meer vissen.
Grtove vissen hoef ik niet, misschien later als ik in een grotere huis woon en een groot custom aquarium in een muur kan laten bouwen.
Maar voor nu, in een huur huis met een aquarium van 101x41x50 is 50 vissen wel het limiet, toch?

Op gegeven website zal ik nu wel meer informatie absorberen.
Bedankt voor het mooie verhaal-vorm :p

Gebruikersavatar

JoepvanGinneken
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2022 12:18

Re: Verantwoord vissen kopen

Bericht door JoepvanGinneken »

Goed verhaal. Het enige waar ik mij niet in kan vinden is de formule vis- aquariumvolume. Op internet zijn een aantal van dit soort formules te vinden en bij sommige daarvan wordt eerlijk gezegd dat er eigenlijk geen goede formule bestaat. Het hangt namelijk van veel factoren af. Niet alleen vis (gram of cm), op zoveel liter. Hoeveel gram een vis weegt wordt zelden vermeld en in centimeters is het ook niet te doen want neem bv een kuli modderkruiper van 8 cm of een discus van 8 cm.
Persoonlijk denk ik dat met de samenstelling van je bestand zoals Willem dat stelt ook moet kijken naar consequente waterwissels van tenminste 20% per week, een goede doorstroom, goed filtermateriaal en juiste hoeveelheden voer. Verder is een goede verlichting die past bij je visbestand ook belangrijk. Ik heb het getest en gezien dat bij de juiste belichting je vissen een stuk relaxer worden en hun kleuren optimaal worden. Een blije vis schittert, een ongelukkige verliest zijn kleur.
Ik heb voor mijn rio 240 (120cm)(filter er uit gehaald, led vervangen door ledstrips en ingesteld met controller) met zelfgemaakte 3d wand, (die dus best veel ruimte inneemt), wortelhout en een gemiddeld aantal planten, een behoorlijk vol bestand.
5 pangiokuhlli, 11 cherry barbeel, 2 diamantgoerami, 1 dwerggoerami, 21 hockeystick barbeel (hengeli), 100+(?)vuurgarnalen, 10 japonica garnalen. Het water is prachtig helder, waterwaardes zijn altijd goed en wekelijks na de wissel het PH gehalte bijstellen omdat hier in Zeeland de Ph van het drinkwater verrekte hoog ligt. Om de zoveel weken een capattablad erin tegen de stress en voor de weerstand. Vissen schitteren, nooit problemen. Niks formule, gewoon heel goed naar je bak kijken en verstandige keuzes maken.

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”