hallo
ik heb vandaag in de winkel grind en voedingsbodem op gehaald.
Nu is mij vertelt dat er ook " totaal bodem " in moest.
Dat zijn van die rode ronde steentjes en die moesten tussen de voedingsbodem en het grind.
Nu is mijn vraag is dat wel echt nodig wat de kans bestaat dat als je de planten plaats of verplaatst dat dan het spul zich gaat mengen met je grind en dat is niet de bedoeling.
groeten Jos
totaal bodem
Re: totaal bodem
dat is absoluut niet nodig hoor
ik heb het er ook nooit tussen gehad.
Nog beter is alleen vloeibare voedingsstoffen te gebruiken in plaats van voedingsbodem.
Stel dat je een plant in de grond zet of verplaatst dan krijg je dat de voedingsbodem naar boven komt.. en dat is geen gezicht.
Nog beter is alleen vloeibare voedingsstoffen te gebruiken in plaats van voedingsbodem.
Stel dat je een plant in de grond zet of verplaatst dan krijg je dat de voedingsbodem naar boven komt.. en dat is geen gezicht.
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
Dat zullen een soort van kleibolletjes zijn, het nadeel van die dingen is is dat ze nog weleens willen gaan drijven
Wat die winkel voorstelt is dubbel op
een totaal bodem wordt mee bedoeld dat het zowel voedings bodem als bodembedekker is.
Wat die winkel voorstelt is dubbel op
bij het verplaatsen van planten waarbij je ze uit de grond trekt komt er altijd wel een klein beetje mee, of jij er nog een totaalbodem tussen hebt of niet.
zelf heb ik ook voedingsbodem en grind. maar als je voldoende grindlaag hebt, dus gewoon een paar cm dik zal je zeker niet snel of helemaal niet last krijgen van mengen van de 2
zelf heb ik ook voedingsbodem en grind. maar als je voldoende grindlaag hebt, dus gewoon een paar cm dik zal je zeker niet snel of helemaal niet last krijgen van mengen van de 2
Mee eensDante schreef:zelf heb ik ook voedingsbodem en grind. maar als je voldoende grindlaag hebt, dus gewoon een paar cm dik zal je zeker niet snel of helemaal niet last krijgen van mengen van de 2
Groetjes, Jean-Paul
Klopt helemaal wat kevin zegt. Ik en mijn broer hebben ons aquarium opnieuw gestart en nu hebben wij een totaal bodem. Het zijn een rood soort kleibolletjes. een klein deel ervan bleef drijven en het is heel licht.kevin schreef:Dat zullen een soort van kleibolletjes zijn, het nadeel van die dingen is is dat ze nog weleens willen gaan drijven![]()
Ook gaf het wat complicaties bij het plaatsen van de planten omdat de bodem steentjes zo licht zijn bleven grotere planten zoals ons drijvend eikenbladvaren en ons falisneria wat slecht staan.
Ook merkte ik vandaag bij het aanvullen van de bak tot aan de onderrand van de kap dat mijn falisneria weer uit de grond kwam en dat terwijl ik met een tuitje op mijn emmer heeeeeel voorzichtig had toegevoegd.
Ik vind het dus wel mooi maar ik raad het niet aan om een totaal bodem te nemen.
Gelukig is het eindplaatje wel heel mooi en ben ik toch blij met het resultaat.
Greetz, Jona
-
jari4now
Heee jonatje....goed dat je je ervaring met ons deelt...heb je een foto van je mooie bak.....we zijn hier gek op foto's van mooie bakken.
Ohhh enne we hebben ook een smoelenboek waar je foto's mag plaatsen, maar dan geen vissensmoeltjes....
Ohhh enne we hebben ook een smoelenboek waar je foto's mag plaatsen, maar dan geen vissensmoeltjes....