Yep, Ik ook 1tje

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Rody »

Ja, het kan weer niet op!

Hier ook maar een vijver......welliswaar een kleintje maar dat mag de pret niet drukken he.

Gisteren reed ik toevallig door een straat heen en zag ik in de voortuin een vijver staan met een bordje erin "vijvers €20", als een echte hollander betaamd vol in de ankers en even kijken natuurlijk.
Al snel leerde Latinus via internet dat deze bakjes al gauw 150 euris kosten in de winkel.......dan is 2 tientjes voor een nieuwe natuurlijk een lachertje.
Gauw het fotootje gepinged naar de vrouw en het vijvertje in de bus geladen.

Het is een voorgevormde vijver van het met Ubbink (schijnbaar een bekend merk) van het type Calmus S III met de maten 165x130x50, goed voor 400L.
Het is een kleintje maar groter gaat in deze tuin niet passen, ben al blij dat er een vijvertje inkomt :D
Dus ja, we gaan maar weer inlezen over de vijvers he :D is al weer een tijdje geleden voor mij namelijk.
Even wat foto's van het bakje.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook de plek waar hij de grond in zal gaan, rechts boven in de hoek wil ik dan een waterval of iets dergelijks maken.
Afbeelding
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Silvia

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Silvia »

haha gefeliciteerd

Niet een slechte koop volgens mij :P

Maar ik vraag me af waar laat je de vissen in de winter? Ze kunnen toch niet in zo'n "ondiepe" vijver blijven
's winters. Ik weet de zomer moet nog beginnen maar ik ben een vooruitkijker :shock: :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Rody »

Geen slechte koop nee :)

Jij snijd nou precies 1 van de punten aan waar ik dus ook nog niet uit ben, vergeet het alleen te vermelden in mijn hele verhaal.
Ik zat zelf al te twijfelen of hij uberhaupt geschikt was voor vissen.
Het enige wat ik kan bedenken is het water flink in beweging laten in de winter zodat het niet kan bevriezen maar of dit voldoende is.......
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Silvia

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Silvia »

ja je ziet ook wel van die piepschuim dingen dat is toch ook tegen bevriezing van het water?

Ben benieuwd wat hier in kan. ;)

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Mitchel »

hey maak er wel wat leuks van hé Latinus :P
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Rody »

Die piepschuim dingen ken ik ook ja, die hebben we thuis vroeger ook gehad. Volgens mij hielp dat ding niet echt super want hij werd gewoon omhoog geduwd door het ijs hahaha

We gaan het proberen om er wat moois van te maken hoor haha.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Marja »

ey erg leuk latinus :D
mooi maatje hoor!
ben beniewt ;)
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Gerard »

he geinig bakkie. voor vissen is het inderdaad niet optimaal. kikkers en salamanders kunnen natuurlijk wel. ook leuk voor kids en hond.

een beekloopje is waarschijnlijk beter dan een waterval. anders blijf je naar binnen lopen :mrgreen:

lekker vol zetten met planten en dan met de beekloop heb je een heel leuk hoekje
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Rody »

Leuk bakkie he :)
Klein is hij zeker, helemaal mee eens. Voor vissen trouwens helemaal niet mogelijk?
Wat kan je nou maken van zo'n bakje eigenlijk? En wat bedoel je met een beekloopje?

Kikkers en salamanders komen toch aanwaaien of niet? Zelf in de bak zetten heeft geen zin toch?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Gerard »

voor goudvissen zeker niet, shudbunki's is hij ook te klein. je kan hooguit Goudelrits (Pimephales promelas) houden. die worden maar 10 cm.

in het banket (het ondiepe gedeelte van de vijver)kan je het vol zetten met planten. in een tuincentrum kan je kijken bij de oeverbeplanting. zeer ruime keuze. neem alleen niet van alles 1 maar doe er eens 3.

Afbeelding

dit is een beekloopje. kan je beter zelf maken, dat is stukken goedkoper. je kan het maken met keien en flagstones.
van een waterval moet je constant naar de wc. dit klettert niet zo, hou je de vrede in huis. :mrgreen:

kikkers en salamanders komen zelf aanwaaien, in de bak zetten heeft geen zin nee, als ze het niks vinden gaan ze snel weer weg
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Rody »

Dat beekloopje is mooi zeg, moet je daar nog folie onder doen voor het waterdicht maken? Of is dat al dicht door de stenen?
Vissen had ik wel gedacht dat dat moeilijk zou zijn :) maar ik wist niet dat "buitenvissen" op zijn kleinst 10cm zouden zijn.

Op de foto die je hieronder ziet, geel is voor de overbeplanting toch? Wat ik links met rood gearceerd heb bedoel je het banket mee toch? Rechtsboven heb ik een gedeelte met rood omcirkeld, hier wilde ik dus die beekloop dan gaan maken, kan dat op die plek of moet je die langs dat banket laten lopen voor plantenfiltering.
Heb je uberhaupt een filter nodig voor zo'n klein bakkie? Buiten je planten om dan.

*edit*
Als je zegt dat je een foto toevoegt moet je het ook doen :D

Afbeelding
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Gerard »

zowel geel als rood is een banket en kun je dus planten kwijt.

dit beekloopje is kant en klaar maar voor de zekerheid zou ik er wel folie onder doen, niet schrikken, maar deze kant en klare beekloop kost een kleine 600 euries. als je het zelf maakt ben je misschien 100 euro kwijt.

je beekloop hoeft niet langs je planten te lopen, daar zorgt de stroming wel voor.
op die plek kan je prima de beekloop maken.

voor de beekloop heb je wel een opvoerpomp nodig. bij voldoende planten is een filter niet nodig.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Rody »

Aha, oeverplanten/banket is all the same ;) daar gaan we eens voor kijken in het tuincentrum.
Te laat!! Ben al geschrokken......en de vrouw ook :P die gaan we dus zelf maken, is nog leuker ook denk ik.
Opvoerpompje had ik inderdaad al gedacht, op het werk raade iemand me aan om 1 van de kleinste te nemen aangezien je toch geen filter nodig had met dit bakje.
Met voldoende plantjes is dit dus niet nodig begrijp ik, zit er net als in aquariuplanten verschil in. Snelgroeiers, zuurstofplanten? Een lelie werd me wel aangeraden alleen ben de naam alweer kwijt.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Marja »

zo he, mooi allemaal die plannen :D
lijkt me echt wel gaaf!!
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Yep, Ik ook 1tje

Bericht door Timothy »

latinus schreef: Het enige wat ik kan bedenken is het water flink in beweging laten in de winter zodat het niet kan bevriezen maar of dit voldoende is.......
doe dit juist niet....dan wordt het onderin de vijver veels te koud. Je blijft het koude water namelijk door de bak heen pompen. Beter om dan met een luchtpomp te werken.
Tja kikkers zijn idd een leuke optie. Heeft mijn buurman ook. Die zitten veelal in mijn waterval die lekker hard klettert. Vind het juist een heerlijk geluid haha. Buren gelukkig ook...die slapen niet als ze hem niet horen zeiden ze onlangs tegen me...ff wennen de 1e weken in de winter.

Maar voor 20 euro heb je een hele leuke bak. Wat je ook kunt doen is er een ornament van maken. Filke opvoerpomp en een beetje creatief zijn. Maar zelf maken is A goedkoper en B (de belangrijkste reden) het is stukken leuker.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Plaats reactie

Terug naar “De Vijver”