Welke soort bodem? Zand of grind?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Welke soort bodem? Zand of grind?

Bericht door Kevin »

Zand, split, grind of kiezelstenen ???

Met dit verhaal probeer ik jullie alvast wat op weg te helpen met het maken van de keuze, wat er op de bodem van het aquarium moet komen.

Als eerste stap gaan we kijken welke vissen in het aquarium gaan komen.
Vissen die graag in de bodem woelen/wroeten zullen zich prettiger voelen op een zand bodem, denk daarbij bijv. aan een Corydoras die doen de hele dag niets anders dan door de bodem wroeten.
Zou je bij deze vis grind gebruiken dan kan deze vis zich zelf beschadigen en ook zijn natuurlijke gedrag niet volledig tot uiting kunnen laten komen.

Veel Cichliden spoelen graag hun kieuwen met zand. Dit doen ze om eventuele parasieten van de kieuwen te spoelen. Het mag duidelijk zijn dat ook hier grind geen optie is.

Waar dan wel grind gebruiken ? Er zijn voldoende vissen die het op grind wel goed doen. Dat zijn dan voornamelijk de vissen die zich in de middelste en bovenste waterlagen bevinden, denk hierbij aan Zwaarddragers, guppy’s, neon/kardinaal tetra, maanvissen enz.


De voordelen van grind:
Het schoonhouden van de bodem, je kan heel makkelijk met een aquarium stofzuiger de bodem schoonhouden zonder het grind op te zuigen.

Bij grind kan je er voor kiezen het bovenste laagje mee af te zuigen, en in een emmer opvangen. En dit kun je dan eenvoudig wassen, door het even goed te kneden en langs elkaar te laten schuren.

Diverse kleuren en formaten verkrijgbaar. Een variant hierop is split wat nog kleiner is dan grind.

Het slipt ook niet dicht, wat bij zand wel kan gebeuren op den duur.

Planten kunnen goed wortelen.



De voordelen van zand.
Voor bijna alle vissen bruikbaar.

Zeer natuurlijke uitstraling.

Doordat zand heel fijn is van structuur, zal vuil op het zand blijven liggen. Heel eenvoudig te verwijderen, door voorzichtig net boven de bodem met een slang je bodem af te zuigen.


Nadelen van grind.
Het is wel eens voorgekomen dat er zwart grind aangeboden werd wat glas was.
Hardnekkige algen zijn er moeilijk van af te krijgen.

Met schoonmaken langs de ramen, loop je de kans op krassen.



Nadelen zand.Als er vuil tussen het zand komt en de bodem slipt dicht kan je bodem gaan rotten met vaak blauwalg als gevolg.

Het spoelen bij nieuw zand vraagt enige tijd.



Tot slot nog enkele andere varianten waar ik persoonlijk erg te spreken over ben.

In de handel is er ook het zogenaamde Caviar te koop. Dit zijn kleine ronde bolletjes, het ideale is dat het de vis niet beschadigd en zeer makkelijk schoon te houden is. Algen hechten hier bijna niet op. Ook met een aquarium stofzuiger is deze bodem makkelijk te reinigen.

Hier heb ik Caviar gemengd met Beach, de witte caviar uitvoering.

Afbeelding

Zelf gebruik ik tegenwoordig voor mijn aquariums het zogenaamde filterzand. Dit is gebrand zand wat normaal gebruikt wordt in zwembad filters. Het is in een normale aquarium winkels bijna niet te koop, maar wel bij Wildkamp.

http://www.wildkamp.nl --> zoeken op filterzand.

Afbeelding


Aanvullingen of ervaringen zijn altijd welkom.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

alex
0-200
0-200
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 okt 2007 16:04
Locatie: Helmond

Bericht door alex »

Ik ben er zelf al een aantal malen ingetrapt om zand in een plantenaquarium te gebruiken.
Achteraf heb ik daar altijd spijt van, idd om de al genoemde dichtslibben van de bodem met blauwalg als gevolg, maar ook door continue opwoelen door cory's en ancistrussen(of l nummers).
Hoewel zand een natuurlijke uitstraling heeft vinden vissen het vaak minder prettig omdat het veel licht weerkaatst.
Bij plantenaquariums of bij biotopen met schuwe vissoorten kan je het beste 1 tot 2 mm grind gebruiken, en dan de donkere variant, misschien iets minder mooi maar de vissen zullen beter op kleur zijn en zich meer laten zien.

Dit is overigens eigen ervaring, niet noodzakelijk feit.

Groetjes Alex.

Gebruikersavatar

Gast

Bericht door Gast »

Het enige zand waar planten wel een kans in hebben is m.i. filterzand.
Te koop bij wilkamp. dat slipt absoluut niet dicht en heeft een goede structuur.
Voor vissen die het zand ook nog eens gebruiken zoals Malawi cichliden wil je helemaal niks anders meer.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

MalawiFreak schreef:Het enige zand waar planten wel een kans in hebben is m.i. filterzand.
Te koop bij wilkamp. dat slipt absoluut niet dicht en heeft een goede structuur.
Voor vissen die het zand ook nog eens gebruiken zoals Malawi cichliden wil je helemaal niks anders meer.
Ik heb het ook liggen voor de liefhebbers, in zakken van 5 kilo of 25 kilo.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door jari4now »

Oke Filterzand is dus voor mij een goede optie, ik kom uit Rotterdam en daar is geen Wildkamp, tegen de tijd dat ik mijn andere keuzes heb gemaakt moet ik dus maar naar Oudenbosch.....

Nu nog de keuze van planten en vissen.......denk toch dat het Malawi moet worden

Gebruikersavatar

Bert
0-200
0-200
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2007 16:17
Locatie: Breda

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Bert »

Waar kan je dat caviar kopen en hoe duur is het ongeveer?

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Patman »

De meeste uitgebreide aquariumhandelaren hebben Caviar wel liggen. (Het is van Gebr. de Boon, een gangbaar 'zand-en-grind-merk'.

Voor Bredanaars; Andre van Stijn in de Lunet heeft het vast wel liggen. Even een belletje doen, voor de zekerheid. (http://www.andrevanstijn.nl). De prijs... ik zou het niet weten.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Kevin »

Prijs ligt tussen de 6 en 9 euro voor een zak van 8 kilo.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door jari4now »

Ik ga ook voor filterzand, maar moet wel zeggen dat dat andere zand fijner is en misschien wel wat mooier staat, maar de nadelen zijn me meer waard dan de uitstraling.
Dus mooi filterzand en nu zeker voor mij nooit meer voedingsbodem.
is na enige tijd uitgewerkt en als je dan een keer je zand los wilt maken haal je die bodem omhoog.

Nee voor mij dan maar Easy-Life voedingen

Gebruikersavatar

Fluplander

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Fluplander »

ik heb ook al filter zand klaar liggen. hier wil ik dan ook FRK(franse rode klei) tussen doen als voedingsbodem of is dit niet nodig en kan ik af met easy life spul en af en toe een voedings tablet bi jde planten die dit nodig hebben??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Kevin »

Ik zou de rode klei achterwege laten denk ik, je zou idd met vloeibare voeding kunnen werken en met van die tabletten die je bij de wortels van de plant kan steken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Fluplander

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Fluplander »

oke top!

scheelt ook weer in de kosten!

Gebruikersavatar

Niels
0-200
0-200
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 jan 2008 17:12

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Niels »

Hallo

Ik ben van plan om ook filterzand te kopen voor in mijn aquarium.
Maar nu las ik op de website van wildkamp dat ze verschillende diktes hadden.
van 0,75-1.25mm en van 1,00-2,00mm.
Wat is eigenlijk de beste grootte voor het zand/grind voor je vissen en planten?
Ongeacht de soort die je hebt in je aquarium.

Niels
1x Juwel Vision 450. Discusbak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Kevin »

Ongeacht de soort zeg je, dan zeg ik de kleinste maat...altijd dat oogt het natuurlijkst.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Niels
0-200
0-200
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 jan 2008 17:12

Re: Welke soort bodem?? zand of grind.

Bericht door Niels »

Oke dank jullie wel voor de reactie.
Dan weet ik welk ik ga halen.

Niels
1x Juwel Vision 450. Discusbak.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”