Ik zit met een probleem; mijn verlichting valt geregeld uit.
Tot 3x toe heb ik alles uit elkaar gehaald, bedrading gecontroleerd, weer in elkaar gezet, zonder resultaat.
Als hij lang uit is geweest doet hij het wel, echter na een uur of 2 valt hij weer uit.
Het gaat om een electronische vsa die 2 x 80w (t5) aanstuurt.
Kan dit aan de VSA liggen?
Iemand wees me erop dat de VSA wellicht te warm word, echter lijkt me dit vreemd, aangezien hij gewoon geschikt is voor 2x 80w, daarbij is het geen zelfbouw maar vanuit de fabriek zo gemaakt speciaal voor dit aquarium.
Wie o wie heeft er tips of advies?
Word er langzamerhand moedeloos van!
Probleem met verlichting... Advies gevraagd!
Probleem met verlichting... Advies gevraagd!
[center]200x60x50 Malawibak[/center]
Re: Probleem met verlichting... Advies gevraagd!
Kan niet veel anders zijn dan de evsa lijkt mij ook hoor. Als het goed is zit er een thermische beveiliging in die hem doet laten afslaan als hij te warm wordt.
Klopt ook met je verhaal hierboven, koud werkt hij eenmaal warm niet meer.
Kan een fabrieks fout zijn of mogelijk een te warme plaatst ervoor, hij haalt zijn koeling uit de omgeving die moet dus wel open genoeg zijn om frisse lucht te laten stromen.
Kan een fabrieks fout zijn of mogelijk een te warme plaatst ervoor, hij haalt zijn koeling uit de omgeving die moet dus wel open genoeg zijn om frisse lucht te laten stromen.
Ik zou idd ook uit je verhaal opmaken dat het je vsa is dat te warm wordt.
Je kan eens proberen zo open mogelijk te verlichten, kijken of ie koeler blijft.
dan weet je het namelijk zeker.
als ie het vroeger wel goed heeft gedaan zou ik 'm eens een heel grondige schoonmaakbeurt geven zodat ook alle stof erin weg is. Wie weet dat het dan beter gaat.
Je kan eens proberen zo open mogelijk te verlichten, kijken of ie koeler blijft.
dan weet je het namelijk zeker.
als ie het vroeger wel goed heeft gedaan zou ik 'm eens een heel grondige schoonmaakbeurt geven zodat ook alle stof erin weg is. Wie weet dat het dan beter gaat.
Dit klinkt inderdaad erg logisch, echter wat ik vreemd vind is dat hij al jaren zo daait, en nu ineens word het te warmKevin schreef:Kan niet veel anders zijn dan de evsa lijkt mij ook hoor. Als het goed is zit er een thermische beveiliging in die hem doet laten afslaan als hij te warm wordt.
De vsa zit ingebouwd in een aluminium vierkante balk, deze is helemaal waterdicht en hangt een paar cm boven het water onder de kap, althans dat is normaal gesproken de situatie.
Nu heb ik al dagen de kap eraf en doet zich het probleem nog steeds voor.
Het lijkt mij sterk dat hij te warm door invloeden van buitenaf, maw:
Kan het niet zo zijn dat de vsa zelf gewoon niet goed meer werkt en ik dus de vsa moet vervangen (dit moet ik natuurlijk wel zeker weten, want die dingen kosten een paar centen.)
[center]200x60x50 Malawibak[/center]
dan kan ie z'n warmte waarschijnlijk gewoon niet goed kwijt.
je kan het eens testen door het oppervlak van dat alluminium blok op een op andere manier te vergroten.
een groter metalen/aluminium plaatje erop vastmaken met plakband ofzo. zolang het metaal contact heeft moet dat gaan. doordat je dan het oppervlak vergroot moet ie z'n warmte veel beter kwijt kunnen.
en zou die niet meer oververhit moeten raken.
mocht ie het dan nog steeds doen ligt het aan het vsa zelf.
je kan het eens testen door het oppervlak van dat alluminium blok op een op andere manier te vergroten.
een groter metalen/aluminium plaatje erop vastmaken met plakband ofzo. zolang het metaal contact heeft moet dat gaan. doordat je dan het oppervlak vergroot moet ie z'n warmte veel beter kwijt kunnen.
en zou die niet meer oververhit moeten raken.
mocht ie het dan nog steeds doen ligt het aan het vsa zelf.
Dan ga ik toch voor dat hij kapot aan het gaan is, misschien jaren te warm gelegen waardoor hij meer te voortduren heeft gehad.