Hoi mensen,
Heeft er iemand ervaringen of een mening over de Daylight lamp van Jewel?
Het schemaatje op de doos geeft een forse piek aan in het blauwe spectrum gebied.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze lamp houd of dat ik hem vervang voor een Philips 840 of 830 (er zit er nu beide eentej van in), maar ik ben dan bang ik ik een te gelig licht krijg.
Welke heldere kleur lampen (tl 8 30 w) raden jullie nog meer aan om te combineren met een Philips 830 en 840?
jewel daylight
-
pepijnmathijssen
Onderwerp auteur - 0-200

Re: jewel daylight
een grote piek in het blauwe spectrum betekent alg groei.
het beste voor planten (en tegen alggroei) is en beetje geel/rood licht met nog maar een klein beetje blauw. (kleurtemperatuur tussen de 3500K en de 4500K)
een 840 is 4000K. die heb ik er zelf ook in zitten en daar doen mijn planten het erg goed mee.
als je hoger in kleurteperatuur gaat zitten (>5000K) wordt het blauwer en neemt de kans op alggroei toe (perfect voor malawi en tanganyika bakken).
lager in kleurtemperatuur (<3000K) is roder, en vervormt alle kleuren juist heel erg. iets wat ik zelf niet mooi vind.
het beste voor planten (en tegen alggroei) is en beetje geel/rood licht met nog maar een klein beetje blauw. (kleurtemperatuur tussen de 3500K en de 4500K)
een 840 is 4000K. die heb ik er zelf ook in zitten en daar doen mijn planten het erg goed mee.
als je hoger in kleurteperatuur gaat zitten (>5000K) wordt het blauwer en neemt de kans op alggroei toe (perfect voor malawi en tanganyika bakken).
lager in kleurtemperatuur (<3000K) is roder, en vervormt alle kleuren juist heel erg. iets wat ik zelf niet mooi vind.
-
pepijnmathijssen
Onderwerp auteur - 0-200

oke, thx stefan.
Ik ga denk ik de jewel daylight vervangen door een 830 of 840 van philips.
en nu maar hopen dat het een niet te "geel" bakkie wordt.
Ik ga denk ik de jewel daylight vervangen door een 830 of 840 van philips.
en nu maar hopen dat het een niet te "geel" bakkie wordt.
Of Arcadia Fresh water en Original.
Hangt ook wel van de maat af, Philips heeft niet alle maten voor Juwel bakken.
Hangt ook wel van de maat af, Philips heeft niet alle maten voor Juwel bakken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
de philips 830 is wel vrij geel (3000K)
Ik zou dan de 840 nemen, nog een 830 erbij word een beetje veel.
Kees, Philips heeft toch wel de 30 watt in de 840 kleur?
Kees, Philips heeft toch wel de 30 watt in de 840 kleur?
Veel kosten die Philips lampen niet dus dat zou ik eerst is proberen voor je de duurdere aquarium speciaal lampen gaat kopen.