Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Chumbu »

stylz schreef:Ja een advies als spoel maar door de WC is nu echt wel het laatste.....
we kunnen immers niet alles genezen helaas.
Klopt helemaal stylz, maar we kunnen wel veel voorkomen door te lezen hoe een diertje gehouden moet worden :vis:
Vaak als een diertje ziek wordt dan wachten mensen te lang om info te vragen op bv een forum..... doordat er te lang gewacht wordt, is de kans op redding al nihil :(
Ik check als eerste als ik smorgens opkom hoe ze er allemaal bijzwemmen, dan kan ik tenminste handelen als het fout gaat.
Oke nu zijn mijn dieren heel erg duur maar dat deed ik ook bij mijn eerdere bestanden met als gevolg weinig tot geen uitval.

Gebruikersavatar

JudoJulido
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014 14:03

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door JudoJulido »

stylz schreef:Ja een advies als spoel maar door de WC is nu echt wel het laatste.....

Vraag me af of ze als een familie lid van hun er slecht voor staat ze ook zeggen spring maar van een flat.

Voor visjes trouwens een vervelende dood de WC, hoewel jij het niet ziet zijn ze uiteraard niet gelijk dood, dan zijn er wel beter methode, de dierenarts zie ik niet zo als optie moet ik eerlijk zijn.
Je hebt middelen als exit en ESHA2000 en nog wat andere maar daarna stopt het wel zo'n beetje, werkt dat niet is voor mij als ik de vis te pakken krijg een snelle hak de oplossing, veel is er dan vaak niet meer aan te doen helaas.
we kunnen immers niet alles genezen helaas.

Er is hier nog nooit een vis levend en wel de w.c in beland hoor ;)
Ik heb zelf heel lang voor een heel groot raadsel gestaan met de vijvervissen van mijn vader, elk jaar, ongeacht welk middel, kwam de schimmel weer terug.
Dure labtest van het water laten doen, maar daar kwam niks uit, vijver geheel schoongemaakt en nieuwe bodem en planten erin, vissen behandeld maar niks hielp.
Dus wou ik een dierenarts er naar laten kijken, dat vond mijn vader dan weer te ver gaan, en dat is dan weer de "spoel maar de w.c" methode, het is maar een vis....nou, ook een vis heeft recht op verzorging.
Maar goed, het lijkt erop dat het aan de wilde kikkers ligt, want zodra die hun koppie laten zien is het er weer en de buurvrouw van mijn vader had voorheen nooit last van schimmel totdat een kikker van bij ons naar haar vijver ging.
En dan is maar een oplossing; vijver kikkervrij houden.
En wat betreft aquariumvissen, inmiddels weet ik dat als het niet echt lijkt te deugen eerst het water voor 50% verversen en goed kijken wat er is, en ze op de juiste manier behandelen.
Ik heb ooit een mooie stelregel gekregen over het houden van welk dier dan ook; elk dier heeft zijn rechten en zodra jij het in huis neemt zijn die rechten jouw plichten

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door stylz »

JudoJulido schreef:elk dier heeft zijn rechten en zodra jij het in huis neemt zijn die rechten jouw plichten
Mooi gezegd :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door emeraldking »

Kern van deze topic was wie verantwoordelijk voor het welzijn van de vissen zijn. Kunnen we heel erg kort over zijn: Beide!
Simpel → zodra het bij de detailist rondzwemt is het hun verantwoording. Zodra er een koper zich voordoet en ze daadwerkelijk huiswaarts neemt, ligt de verantwoordelijkheid geheel bij de koper. Niets meer en niets minder!
Het gaat toch per slot van rekening om het welzijn van de vissen? Dan moet men kijken naar de momentopname. In dit geval bij wie de vissen op dat moment rondzwemmen. Verdere uitdijing van het onderwerp heeft geen enkele toevoeging. Amen!

I rest my case! LOL! :mrgreen:
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Chumbu »

Of ik begrijp je niet, of ik ben het daar niet geheel mee eens :mrgreen:
Als verkoper dien je te vragen hoe de visjes gehuisvest worden, als jij een arapaima wilt kopen en zegt tegen de verkoper hij komt in een meterbak, dan behoor je hem niet mee te krijgen volgens mijn optiek. (puur als voorbeeld)

Uiteraard zijn we zelf verantwoordelijk voor wat we in huis halen, maar de verkoper is verantwoordelijk voor wat hij jou meegeeft en wanneer hij het meegeeft.
Je hebt wel gelijk dat uitdijen over een onderwerp niet altijd nodig is maar hallo :mrgreen: dit is een forum en dat bestaat uit uitdijen van discussies toch?

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Erick »

Helemaal met cumbu eens. Als de handelaar echt hart voor zijn dieren zou hebben, zou dat botsen met zijn commerciële belangen. En alles draait nou eenmaal om de knaken
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door stylz »

Als je als handelaar weigert gaat de klant gewoon zoeken naar een winkel waar hij wel het advies krijgt dat een blauwe haai best in zijn/haar meter bakje past.

Afbeelding
Dus vermelden veel winkels maar niet dat de pangasius sutchi ruim een meter lang wordt, want dan verkopen ze niets en de klant gaat naar de concurent.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Linda »

De winkelier moet ongeschikte vissen afraden inderdaad, maar de koper zelf moet eigenlijk eerst onderzoek doen en/of informatie vragen of forums of een vis wel geschikt is voor zijn/haar bak.
Eerst een mooi visbestand in je hoofd/op papier samenstellen en dan pas naar de winkel om het daadwerkelijk aan te schaffen..Zou een hoop dierenleed besparen.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door emeraldking »

Ik snap de opmerkingen van jullie ten aanzien van de verkopende partij absoluut! Daar ben ik het roerend met jullie eens en dat valt ook zonder meer niet te betwisten. Maar jullie moeten even goed lezen wat ik schreef: In de kern! En dan heb ik wel gelijk...
Op het moment dat een vis of meerdere vissen bij iemand zwemt ongeacht wie, is desbetreffende persoon verantwoordelijk ervoor. Niets meer en niets minder. Hier wordt dus niets verkeerds gesteld, dames en heren...
Ik schreef ook heel bewust het woord "daadwerkelijk" opdat de totstandkoming van het alsnog huiswaarts nemen van de levende have optioneel bezien moet worden.

@ Chumbu,
Ik snap wat je bedoeld hoor met het uitdijen op een forum :lol: . Maar je begrijpt wel wat ik ermee bedoelde...

@Stylz,
Je hebt gelijk wat het onthouden van de juiste info aangaat naar de klant toe m.b.t de eventueel te bereiken grootte van vissen. Vele soorten die ruimer aan het formaat kunnen geraken worden in de regel klein aangeleverd. Schattig, schattig en nogmaals schattig totdat je een monstervis in huis hebt. Nu moet ik eerlijk gestellen dat een groot deel aan personeel en het komt helaas ook vaak voor dat zelfs de eigenaar in kwestie het niet altijd weet dat zo'n schattig visje nogal kan uitgroeien. Soms denk ik wel eens laat die naam "speciaalzaak" eens weg bij de rest van de naamsgeving. Niet dat dit opgaat voor elke relevante zaak. Maar helaas is het wel een veel voorkomend euvel. Het zou fijn zijn als ook de groothandel daar meer op inspeelt om de juiste info erbij te leveren naar de detailist toe. Ik stel dit omdat ik ook regelmatig hulp biedt bij bepaalde zaken omtrent dit euvel en andere info die van belang kunnen zijn t.a.v. de specificaties van bepaalde vissen. En ik heb regelmatig verscheidene zaken op verzoek van hen geholpen met de inkoop en dan merk je dat er bij de groothandels ook nog steeds het nodige hapert aan juiste kennis en infoverstrekking. Dus feitelijk begint het daar al! En ik geloof ook best dat de commerciële instelling die zowel bij een groothandel als detailist heerst ook bijdraagt aan de onthouding van de juiste "volledige" info naar de klant toe.

Zo, heb ik dan weer eens hiermee uitgedijt, Chumbu... :mrgreen: LOL!
Laatst gewijzigd door emeraldking op 12 nov 2014 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door emeraldking »

Catfish schreef:De winkelier moet ongeschikte vissen afraden inderdaad, maar de koper zelf moet eigenlijk eerst onderzoek doen en/of informatie vragen of forums of een vis wel geschikt is voor zijn/haar bak.
Eerst een mooi visbestand in je hoofd/op papier samenstellen en dan pas naar de winkel om het daadwerkelijk aan te schaffen..Zou een hoop dierenleed besparen.

Nou Linda, ik snap jou helemaal maar weet je wel dat de praktijk leert dat het overgrote gedeelte aan klanten impulsief aankopen. De grootste groep aan mensen die vissen voor hun aquarium kopen zijn mensen met een gezelschapsbak voor de leuk. Dus daarmee doel ik op het feit dat het geen specifieke liefhebbers zijn zoals de meesten hier op het forum om maar als voorbeeld te gaan nemen. En eerlijk gezegd is dat een gegeven dat altijd al heeft bestaan.

Maar ik deel wel jouw mening dat men zich beter zou moeten voorbereiden tot het aanschaffen van levende have in het algemeen (geldt dus voor alle levende have).
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Linda »

emeraldking schreef:
Catfish schreef:De winkelier moet ongeschikte vissen afraden inderdaad, maar de koper zelf moet eigenlijk eerst onderzoek doen en/of informatie vragen of forums of een vis wel geschikt is voor zijn/haar bak.
Eerst een mooi visbestand in je hoofd/op papier samenstellen en dan pas naar de winkel om het daadwerkelijk aan te schaffen..Zou een hoop dierenleed besparen.

Nou Linda, ik snap jou helemaal maar weet je wel dat de praktijk leert dat het overgrote gedeelte aan klanten impulsief aankopen. De grootste groep aan mensen die vissen voor hun aquarium kopen zijn mensen met een gezelschapsbak voor de leuk. Dus daarmee doel ik op het feit dat het geen specifieke liefhebbers zijn zoals de meesten hier op het forum om maar als voorbeeld te gaan nemen. En eerlijk gezegd is dat een gegeven dat altijd al heeft bestaan.

Maar ik deel wel jouw mening dat men zich beter zou moeten voorbereiden tot het aanschaffen van levende have in het algemeen (geldt dus voor alle levende have).
Ja ik weet dat het merendeel van de tijd mensen zo visjes (en andere dingen) kopen :nope:
Vervolgens komen ze ermee thuis, bevalt het visje ze niet, en gaat ie de wc of prullenbak in...De gelukkigen worden teruggebracht naar de winkel of bij aan andere aquariaan ondergebracht..
Al moet ik zeggen dat niet alle info die je op internet vind, een goede omschrijving geeft van sommige vissen..
Denk je een "rustige en zachtaardige" vis in huis te halen, zet ie je hele bak op de kop.. :?
Op zo'n moment helpt het ook niet mee als je een verkoper hebt die er zelf ook geen verstand van heeft...

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Chumbu »

Ik begrijp je zeker :lol:
En ben trots op je met je uitdijen :mrgreen:

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Chumbu »

Mevrouw Linda :mrgreen:

Daarom is het ook zo belangrijk om zelf huiswerk te doen....
Elk karakter van bijna elk visje is anders en valt of staat met de inrichting/ruimte die je ze geeft.

Alleen hetgene waar we niet zoveel aan kunnen doen is: Mensen die voor het eerst vissen kopen, gaan eerst vissen kopen voordat ze op een forum komen, dus het inleesverhaal voor een beginner is er eigenlijk niet helaas :?:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door Linda »

Alleen hetgene waar we niet zoveel aan kunnen doen is: Mensen die voor het eerst vissen kopen, gaan eerst vissen kopen voordat ze op een forum komen, dus het inleesverhaal voor een beginner is er eigenlijk niet helaas :?:
Da's nog es een idee :mrgreen:
"Het handboek aquarium beginnen en vissen uitzoeken voor Beginners"

Goude handel Chumbu ;)

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door emeraldking »

Nou Linda, het is idd zodanig dat als je een antwoord op een vraag zoekt via het internet dat je antwoorden zult verkrijgen die van links naar rechts gaan. Dat kan komen omdat mensen antwoorden geven regelrecht uit een boek. Dan wordt het domweg kopieerwerk. Op zich niet echt iets aan de hand want het antwoord kan juist zijn maar aan de andere kant misschien ook wel niet juist. Want niet alle boeken hebben een correct verhaal heb ik zo gemerkt. Dan heb je nog de bluffers die zich beter willen voordoen dan ze in het echt zijn en dat m.n. op bepaalde fora. Helaas heb ik daar ook vaker mee te maken gehad. Zal de namen ervan niet benoemen maar het waren wel wat van die zg. topposters die anderen menen te moeten overtuigen omdat ze topposters zijn dat ze de nodige kennis in huis hadden daarzo. Naderhand bleken het van die snotneuzen te zijn die op zich recentelijk met de aquaristiek waren begonnen. Meerdere ervaren aquarianen werden overigens door hun afgezeken. Ik kan ook in no time op elke topic reageren met een smiley of een hoi. Maar dat heeft niets met de aquaristiek te maken. Of ben ik nou zo dom om dit te stellen? dan heb je nog de echte ervaringen van aquarianen. Maar ook die ervaringen kunnen nog ruim uit elkaar liggen. Dus wie heeft dan eigenlijk het juiste antwoord op dat moment voor je...? Ik heb ook best gehad dat bepaalde eigen ervaringen niet strookten met die van een ander. En dan kunnen beide ervaringen wel op waarheid berusten terwijl ze niet met elkaar stroken. Hier zijn genoeg voorbeelden van op te noemen en dan zelfs op dit forum. Maar dat houdt het forum ook levendig en juist interessant om er over door te gaan discussiëren. Daar ga ik weer met het "uitdijen", Chumbu... :mrgreen: En het houdt ook de forumleden als zodanig alert.
Maar goed, je zult toch ergens een uitgangspunt moeten hebben. En ook al is de genomen insteek niet juist, ook dan kun je er lering uittrekken. Dus op zich is dat dan ook in zekere zin wel weer positief want je leert er wel van...

Nou, Linda en Chumbu... Zou het geen optie zijn dat juist al bij de ingang van een relevante winkel een groot bord zou moeten staan dat men zich eerst goed moet laten voorlichten eer ze dieren aanschaffen?
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”