Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge visjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge visjes

Bericht door Fabian »

Jonge visjes krijgen is natuurlijk leuk om een keer mee te mogen maken als aquariaan, maar wat nou als het vaak gebeurd en/of er veel jongen telkens overblijven? Er doen allerlei verhalen de ronde: de ene spoelt ze door de wc, de ander euthanaseert ze en weer een ander zet er een roofvis bij.
Is het wel eerlijk om zo om te gaan met onze (jonge) vissen? Is het niet beter om jongen te voorkomen als je er geen plaats voor hebt?

Vandaar de stelling:
Je kan beter geen koppels houden als je voor jonge vissen geen plaats hebt

Ik ben benieuwd :)

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge vi

Bericht door Rita M »

Moeilijk, ik heb bewust alleen mannen van de L nummers gekozen omdat ik een keer een koppel ancistrus had dat niet uit die kokosnoot tevoorschijn kwam ivm elke keer weer een broedsel en daar werd ik dus helemaal niet goed van. De manen hebben wel 2 koppels maar in deze volle bak verwacht ik niet dat er ook echt een keer jongen komen of het dan zelfs maar overleven. Er is slechts 1 koppel dat het al een paar keer heeft geprobeerd maar het legsel wordt door beide ouders ook steeds weer opgegeten.
Wat ik zelf erg vind is die mensen die maar blijven kweken met guppen, die raak je toch aan de straatstenen niet meer kwijt op een gegeven moment?!

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge vi

Bericht door Esmee »

Ik denk dat koppels vooral worden gehouden omdat de volwassen dieren mooi zijn. Meestal kunnen meerdere mannen niet samen dus spreekt het voor zich dat er een vruchtbaar koppel komt. Als deze tot jongen leiden vind ik dat je niet specifiek daarvoor zou moeten zorgen. Ze overleven, of ze overleven niet. Vaak worden ze door medebewoners opgegeten... Als ze overleven zou uitvangen en weggeven/ verkopen een optie zijn. Bewust roofvissen inzetten of de dieren dood maken vind ik niet kunnen... Dan kan je zoals jij zegt beter geen koppel nemen als dat je plannen zijn met de jongen want je weet vantevoren wat er kan gebeuren. Wat Rita doet alleen mannen houden is een topoplossing en dat zou je ook met guppen moeten doen. Het is niet dat je het geslachtsonderscheid niet kan zien ofzo :?
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge vi

Bericht door stylz »

Voor mij begint dit met bewuste keuzes maken !
Levendbarende en m.n. cichliden zijn zo suc6 vol met voortplantend at ik daar bij voorkeur al niet aan begin, heb ook altijd grote bakken gehad dus uitvangen is al geen optie.

Ja je kan dan enkel mannen of vrouwen houden dat werkt bij veel soorten goed, een soort om de uitbreiding onder controlle te houden kan ook ik snap de morele bezwaren daar niet zo tegen.
De meeste rovers roven in de natuur ook, ja de prooi heeft in de bak geen eerlijk kans, maar is het wel goed dat alle eitjes van de vrijleggers worden opgegeten maar jong broed dan weer niet, de meeste afzetters zetten echt wel af in je bak, maar er komt meestal niets van groot.

kweken en door de wc spoelen of inlaten slapen is voro mij geen optie, maar ja wie wil er nog kersenbuikjes hebben ?

Dus ja ik vind je moet het voor zijn, Guppen gaan als een gek op markt plaats, maar ja ondanks alle mooie verhalen van de koper zijn ze meestal gewoon levendvoer.

dus voorkomen op de een of andere manier, in een kleine bak is uitvangen en verkopen een optie in een grote bak voor komen en evt een rover in zetten.
Laatst gewijzigd door stylz op 19 nov 2013 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge vi

Bericht door Esmee »

stylz schreef:dus voorkomen op de een of andere manier, in een kleine bak is uitvangen en verkopen een optie in een grote bak voor komen en evt een rover in zetten.
Is de nood dan zo hoog dat je liever dat koppel neemt wat je perse wilt en een vis die de jongen op neemt dan gewoon een ander soort vis?
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge vi

Bericht door stylz »

Esmee schreef:
stylz schreef:dus voorkomen op de een of andere manier, in een kleine bak is uitvangen en verkopen een optie in een grote bak voor komen en evt een rover in zetten.
Is de nood dan zo hoog dat je liever dat koppel neemt wat je perse wilt en een vis die de jongen op neemt dan gewoon een ander soort vis?
Ja dat ligt er een beetje aan ik probeer te voorkomen dat er jongen groot worden of dus eigenlijk eitjes uit komen.
Maar heb nu behoorlijk wat Corydoras Paleatus had er 5 nu denk ik 15 veel meer moeten het er niet worden anders moet ik iets gaan doen.
Ik heb het idee dat de eitjes nu voldoende worden opgegeten in mijn bak, maar ja heb ook geen plaats voor 300 corydorasjes, uitvangen kan ik niet met mijn inrichting tenzij ik de hele bak leeg haal (2000 L) dus ja wat doe je dan ?

In het verleden cichliden gehad tanganyika, ook dan met een grote bak moet je op een bepaald moment rovers in zetten want dat loopt met zo veel schuilplaatsen volledig uit de hand.

Ik heb goed nagedacht voor ik aan deze soorten begon, de corydoras paleatus had ik al 5 jaar in een kleinere bak nooit jongen gehad, dus naar de grote bak na een week had ik er dus 10 bij, ik hoop dat het daar bij blijft voorlopig nu na een jaar zijn het er nog steeds 15 dus gaat goed :)

Dus nee mijn nood is niet zo hoog ik probeer het te voorkomen, ik zou graag Apistogramma's houden er bij maar doe dat om die reden niet ! maar heb op zich geen morele bezwaren tegen het inzetten van een rover, ik heb er alleen geen vertrouwen in.

Moet je dan ook geen garnalen meer bij vissen houden want die worden als larve ook masaal gegeten ?

dus geen levendbarende meer in al onze aquaria, want geloof me die jongen worden ook gegeten ondanks dat ze er alsnog voor zorgen dat de bak overbevolkt raakt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Beter geen koppels als je geen plaats hebt voor jonge vi

Bericht door Esmee »

Dan denk je dus zorgvuldig na voor je een vis kiest en dat is hoe het hoort :)
Wat de rover betreft weet ik niet hoe ik dat op zou lossen :| maar snap dat uitvangen niet altijd de oplossing is.
Dat van garnaaltjes vind ik weer heel ander verhaal want je houdt ze niet bij vissen met als reden dat de vissen ervoor zorgen dat er niet teveel garnalen komen... Ik zou garnalen sowieso niet bij vissen houden die een hele garnaal op kunnen... maar kleintjes kun je niet voorkomen denk ik.
Hallo Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”