Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door AquaMartin »

Erick schreef:Ook deze ff wakker schudden. Sinds mijn fatale nitrietpiek (binnen 24 uur na de opstart) bijna 4 weken geleden, hou ik de waarden nu wel overdreven scherp on de gaten. Vooral na het verversen. Het zal ff moeten slijten denk ik.

maar ehm... Een nitrietpiek (of meerdere) in de opstart (eerste 3 weken) is de normaalste zaak van de wereld toch? Al is 24 uur na de opstart natuurlijk wel erg snel volgens mij..

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Ok aquamartin, ik ga je een verhaaltje vertellen. Ik heb bijna 4 weken geleden een aquarium van iemand overgenomen compleet met vissen. Ik wist ook wel dat die bak eerst een paar weken moest indraaien. Ik wist alleen nix van buitenfilters. Ik heb die man toen gevraagd: gaan die vissen dat wel redden? Hij antwoordde (in zijn onschuld): dat indraaien is alleen voor nieuwe filters, de jouwe zit vol met goede bacteriën. Dus ik die bak de techniek geplaatst, ingericht, afgevuld en de vissen erbij. Er was een siamensis die bleef gestrest en had ik eigenlijk al afgeschreven. De rest zwom vrolijk verder. Tot ik zondagmorgen 0600 wakker werd en 7 dooien (1 maanvis, 1 clownbotia, 2 minihaaien en 2 garnalen) telde. En 5 andere naar lucht zag happen. Toen brak bij mij ff de pleuris uit. Ik heb toen gelijk de dooien verwijderd en de helft van het water ververst. Gelukkig was er op zondag een lfs open, waar dus bleek dat mijn zuurstof probleem een nitriet probleem was. Bij die zaak gelijk een fles bacto turbo en een no2 test meegenomen. Bij thuiskomst direct 3 vd 5 overlevenden bij de buren geplaatst en met onze 2 die hards (clown botia en vuurstaartlabeo) zijn we verder gegaan. En sinds dien heb ik me als een pitbull vastgebeten in alles wat maar met aquaria te maken heeft.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Chumbu »

Poeh ja, als je dit verhaal leest dan begrijp ik die piek ook meteen na 24uur (duurde zelfs nog lang)
Goed dat je meteen ingegrepen hebt, respekt daarvoor man!!!

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Roy H »

Toch hoeft dat niet perse aan dat filter te liggen hoor, of het moet er langer dan een uur buiten hebben gelegen
Greetings...

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Zeg maar gerust een uur of 8 denk ik zo. Alleen die man wist ook niet dat na een uur (dus bij hem thuis) de bacteriën al afgestorven zijn. Ik ben trouwens blij dat ik geen uitslaper ben, anders had er nog 5 dooien bij gehad.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Roy H »

Ah kijk dat verklaart een hoop. Goed gehandeld :duim:
Greetings...

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

En afgelopen weekend maar eerst 2 clownbotias erbij gehaald. Die schijnen het toch gezelliger te vinden om met meerdere te zijn. En over 2 weken maar ns kijken of we iets geschikts kunnen vinden voor de middenlaag.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door stylz »

Clowntje dat zijn ze als je ze koopt is een groeps vis die je toch wel met minimaal een stuk of 8 moet houden, drie is een even fout aantal als 1, met 3 gaan ze elkaar verwonden en wordt het ellende, met meer en met voldoende schuilplaatsten verdeel je de agressie.
Ik vind dit typisch zo'n vis waar we het in een andere topic over hebben als vis die je niet moet houden.

Het kan wel maar deze jongens worden heel oud en heel groot tot wel 40 cm en neem je dat bij dat ze ruimte nodig hebben en veel schuilplaatsten kam je aan een aquarium van meerdere 1000de liters uiteindelijk.
Daar bij zijn het sterke vissen, ze doen het niet expres maar het zijn net tanks.

Net zo goed als we een winkel aan moeten spreken vind ik ook dat we elkaar moeten aanspreken op wat je koopt en houd, ik ga er dus van uit dat je je in deze vissen verdiept heb en de groep gaat uitbreiden en naar mate ze groeien je steeds grotere aquaria gaat kopen, anders had je beter die ene terug kunnen brengen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Kijk Stylz. Ik heb me echt verdiept in deze vis. Ik heb internet nageplozen en ben daar niet echt wijzer geworden. Dus ik dacht: op naar het aquavaria, echt een tent vol met mega ervaren hobbyisten. Ik heb daar gewoon wat mensen aangesproken, ik praat tenslotte erg makkelijk. Ik heb gewoon gevraagd of iemand clownbotias had en waarom die van mij na 6 jaar nog steeds maar 10cm is. Ik heb 5 ervaren hobbyisten gevond die idd clownbotias hebben. Het unanieme antwoord luidde: clownbotias worden alleen groot in het wild, in de dierentuin of idd hele grote aquaria. Toen kwam ik met de directe vraag: heb ik er aan totaal 3 genoeg en dat bleek geen probleem te zijn. Evt 4 in mijn bak kon ook nog. Maar meer dan krijgen ze bonje, omdat ze graag van dezelfde (grote) gebruik willen maken. Zelfs bij verduijn vonden ze het een verstandige keuze. Het lijkt er zelfs op dat die vuurstaartlabeo meedoet met het groepje, maar dat hou ik voorlopig ff op gezichtsbedrog. Maar nu kom ik ff terug op jouw sneer. Alle begin is moeilijk. Ooit ben jij ook een keer begonnen, maar voor het gemak vergeet ben je dat vergeten. Die grotere bak komt er heus wel, maar ik ben degene die dat bepaald en NIET die 30 IWAB's die ik de afgelopen maand ben tegengekomen. Als ik al die goeie adviezen had opgevolgd, had ik nu een bak moeten hebben van 5000 liter met 30 filters, de helft voorzien van een voedingsbodem, de ene helft van de kap met tl en de andere helft met led verlichting. Over de vissen samenstelling nog maar te zwijgen. En een respect dat ze voor elkaar hebben NOPE. Ik denk dat het (ook jouw) bedoeling moet zijn dat (zeker de beginners) de hobby leuk gaan vinden en niet bang moeten zijn door experts op hun vingers getikt te worden omdat ze advies hebben opgevolgd van een andere expert. Maar ik ga ervan uit dat jij met je ervating wel 2 dagen op het vivarium te vinden bent, dan leg ik je nog wel uit wat ik bedoel.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Linda »

Erick, ik heb een keer hetzelfde meegemaakt met mijn filter. Dat was toen ik mijn 120ltr bak omruilde voor een 160ltr bak (nog steeds te klein!! :P ) Ik had toen een nachtje het oude aquaarium op de grond voor de schouw waar het nieuwe aquarium op staat gezet met de vissen erin, zodat ik de nieuwe kon testen op lekkages..Deze heeft een nacht en een dag met alleen water. op de schouw gestaan. Test geslaagd, aquarium waterdicht, inrichten maar.
Oude grint erin met wat nieuw erbij (want 10 cm meer diepte!!) gedeelte van het oude water erin plantjes erin bijvullen en visjes erin. Filter aansluiten, aanzetten, klaar!
Maar toen...
Net als jij de volgende ochtend al mijn kegelvlekjes dood (19 stuks!!) Kuhli's, Labeo (nog heel klein) alles dood...Enige wat overleefde waren mijn diamantgoerami's en mijn betta....Filter had toen een dag uitgestaan..Wist ik toen veel..
Dat topic staat nog steeds hier op het fora..
Heb inderdaad ook gelijk water ververst en, na aanraden hier, mijn filter uitgespoeld en bactopur (of iets soortgelijks) toegevoegd...
Zó balen! Gebeurt me nooit meer zoiets.....

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

De hardste lessen zijn de beste. Niet dan?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Linda »

Erick schreef:De hardste lessen zijn de beste. Niet dan?
Helaas wel ja.....

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door stylz »

Erick schreef: Maar nu kom ik ff terug op jouw sneer. Alle begin is moeilijk. Ooit ben jij ook een keer begonnen, maar voor het gemak vergeet ben je dat vergeten. Die grotere bak komt er heus wel, maar ik ben degene die dat bepaald en NIET die 30 IWAB's die ik de afgelopen maand ben tegengekomen. En een respect dat ze voor elkaar hebben NOPE. Ik denk dat het (ook jouw) bedoeling moet zijn dat (zeker de beginners) de hobby leuk gaan vinden en niet bang moeten zijn door experts op hun vingers getikt te worden omdat ze advies hebben opgevolgd van een andere expert. Maar ik ga ervan uit dat jij met je ervating wel 2 dagen op het vivarium te vinden bent, dan leg ik je nog wel uit wat ik bedoel.
Ik ben geen 2 dagen op Vivarium maar dat even terzijde, juist jou reactie maakt dat ervaren mensen zo iets krijgen van waar bemoei ik me mee.

Ik vergeet voor het gemak helemaal niets natuurlijk heb ik fouten gemaakt en omdat ik dit al heel veel jaren doe met heel veel aquaria heb ik meer fouten gemaakt dan jij wie weet ooit wel zal maken met deze hobby.

Vind het jammer dat je er deze twist aan geeft want je maakt het net als of ik me zelf een soort half god voel die het allemaal wel weet, maar ik weet dat ik heel veel niet weet en heel veel fouten heb gemaakt.
Ik probeer alleen alles zo goed mogelijk te doen en iedereen oprecht te helpen, ik denk juist dat uit de ervaring van mensen die al wat langer mee lopen, blijkt dat zij fouten hebben gemaakt en andere willen waarschuwen.
Clowns zijn geen overdreven snelle groeiers en in de meeste gevallen halen ze die 10 jaar niet eens terwijl ze gewoon makkelijk 40 jaar kunnen worden.
Dat ze in het aquarium klein blijven is niet waar, vissen passen zich niet aan aan de maat van het aquarium.
Er lijden meerder paden naar een goede bak, sommige smal en kronkelig en levensgevaarlijk andere zijn brede ruime wegen, aan jou welke route je kiest.
dat er geen respect voor elkaar is hmmmm dan let je volgens mij niet zo goed op want dat is er wel degelijk op dit forum.
Maar ik zie hier ook mensen die soms al 4 weken mee lopen, net zelf iets geleerd hebben en gelijk adviezen gaan geven, zolang ze geen onzin verkopen reageer ik er niet op.
Ik bedoel de enige reden dat ik hier kom is om mensen te helpen oprecht en eerlijk, ik sneer naar niemand ook al vat jij het nu wel zo op.
Ik vind wel dat je een fout heb gemaakt, maar mag ik je daar dan niet op wijzen ?
Ik help omdat ik het leuk vind om te helpen niet om er zelf beter van te worden, zo zijn hier wel meer mensen met ervaring, die leren zelf niet elke dag wat bij maar doen het uit hobby.
Wij stellen hier geen vragen maar proberen te helpen.

Jammer dat je het als een sneer op vat
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Stylz. Ik geef toe dat ik vrij eigenwijs ben, dat is tenslotte een adhd trekje. Voordat ik deze bak overnam wist ik niet eens wat clownbotias waren. Voordat ik de bak had geïnstalleerd was ik toch al aardig op de hoogte. Op de aquavaria heb ik die kennis nog flink uitgebreid, door een aantal ervaren hobbyisten te raadplegen. Op dar moment ben ik gewoon klaar voor de volgende stap. Mijn persoonlijke bezwaar is gewoon dat het advies van de ene expert haaks staat op het advies van de andere. Hoe kan iemand van mij verwachten dat ik weet wie de waarheid spreekt. Dan wordt het toch een kwestie van onderbuik gevoel. En als ik dan wordt aangesproken op een verkeerde keuze en dan ben ik op mijn pik getrapt. Zo werkt het nou eenmaal met stuiterballetjes. En ja zolang het niet over vissen gaat geef jij echt goeie en duidelijke adviezen en onderbouwd. Op een manier waar ik de logica van inzie. Maar als het over vissen gaat verabder jij toch in een messias :P Maar wees gerust, je bent niet de enige. Ik ben er al meer tegen het lijf gelopen. Maar jouw sneer (ik hou m er toch in) heeft aan het front toch aardig wat beweging veroorzaakt. We zitten eraan te denken om de groep met 2 uit te breiden en dan over 2 jaar 2 stappen groter te gaan. Alleen wilden we voor de middenlaag een school purperkoppen en een school kardinalen en ik denk toch dat die school kardinalen er niet gaat komen. Tenslotte Stylz. Blijf vooral adviezen geven (en mij corrigeren) en hou er rekening mee dat ik zo af en toe de knuppel in het hoenderhok gooi, want dat is een hobby waar ik wel veel ervaring mee heb :mrgreen: :mrgreen:
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Linda »

Ik denk dat iedereen die op een forum informatie gaat inwinnen over een bepaalde vis of andere zaken toch het hart op de juiste plaats heeft aangaande de visjes.
Ik denk niet dat iemand dat snel zou doen als ze niet het beste willen voor de vissen. En ondanks hun onervarenheid en helaas misschien een te kleine bak, toch een prettige leefomgeving voor de vis willen creëren. Of ze aan iemand schenken die de vissen beter kan huizen. Wij kunnen dan alleen maar advies geven en hopen dat het goedkomt. En dat zij in de toekomst meer gaan letten op de vis/bakmaat verhouding..

Geschreven woorden kunnen soms verkeerd worden opgevat omdat je niet weet hóe iemand het bedoeld. Ik kan bijvoorbeeld een opmerking maken bedoeld als grapje, wat door iemand anders misschien wordt opgevat als belediging. Dat is een beetje het nadeel van dit soort dingen..
Daarom gebruik ik zelf veel smileys :mrgreen: en weinig tot geen hoofdletters en uitroeptekens. En lees ik teksten altijd een paar keer over, en pas hem soms een paar keer aan, voor ik hem plaats.
Wees altijd een beetje voorzichtig met hoe je dingen verwoordt op een forum. Het kan anders opgevat worden dan bedoeld en dat is jammer. Gooi er anders een paar smileys tegenaan :P

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”