Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Zolang je maar niet met geslachtsdelen of ziektes gaat gooien ben ik niet zo moeilijk. Je mag elkaar best de cat geven :D . Waar het mij om gaat is dat mijn raadplegingen bij "andere" guru's (ik zal geen iwab meer gebruiken) duidelijk in twijfel worden getrokken. Want er wordt met geen wordt over gerept. Ik had het de onlangs op de aquavaria, toen aarde een clownbotia vraag van mij ineens in een heftige discussie (tussen verschillende experts). En ik vind het gewoon jammer dat wanneer ik de ene guru vertel wat ik van de andere te horen krijg, het gewoon doodgezwegen wordt. Dus komt het er voor mij op neer dat ik eerst het advies krijg om vooral de ervaren hobbyisten te raadplegen en als hem/haar het advies niet bevalt, gaan ze een beetje de teleurgestelde kleuter uithangen. En naar een lfs gaan is ook geen optie, want die zeggen toch overal "ja" tegen. En ik weet ook wel dat ik graag tegen de gevestigde orde aanschop :P Maar ja, het forum leeft tenminste wel. Of niet? 8)
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Linda »

:) Absoluut!

Sja, met verschillende meningen worden vaak de meest interessante discussies gestart ;)
Maar het maakt het inderdaad niet altijd makkelijker om zelf een keuze te maken als iedereen een andere mening op je afvuurt :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door stylz »

Ik ben me niet zo bewust dat ik neerbuigend doe over vissen, goed dat je me daar op wijst opzich, ik heb het een paar keer terug gelezen en zie het eigenlijk nog niet.
Ik ben redelijk duidelijk denk ik, zeker als het op dingen aan komt die ik niet vind kloppen, dan ga ik niet mijn woorden afzwakken met smily's enz, ik vind een clown voor een gemiddeld aquarium een foute keuze.

Ik heb nooit gezegd dat ik jou daar persoonlijk verantwoordelijk voor hou en al helemaal geen vervelende woorden gebruikt.
Dat je van verschillende experts verschillende dingen hoort klopt zeker, toch hou je daar in een eigen verantwoording, ik heb mijn vriend google eens gebruikt en dan vind je steeds grote groep een stuk of 10, 30 cm enz.
Dat je experts kan vinden die dat allemaal weer tegen spreken klopt zeker en vaak vind je ook het antwoord wat je zoekt.
Het is dus zeker geen sneer ik vind een sneer is gemeen bedoeld en dat is dit niet, ik vind gewoon dat je een fout hebt gemaakt, jij haalt verzachtende omstandigheden aan prima.

Ben wel blij te lezen dat je er op door wil gaan en een grotere bak in wil gaan zetten :) en deze smily is gewoon gemeend :lol:
Maar het klopt zeker ik vind dat te vaak mensen een vis kopen waar ze niet goed over nagedacht hebben, ik vind je moet een vis voor zijn/haar leven kopen in principe.
Ik vind het absoluut fout dat mensen een vis kopen en die na een paar jaar weg doen omdat ze te groot worden, je houd daarmee ook een stuk handel in stand wat fout is.
dat laatste stuk gaat niet over jou, jij gaat immers een groter bak kopen met meer clowns, ik vind het prima dat mensen grotere vissen willen houden hoor we hebben er hier ook ze een die roggen heeft enzo, je hebt mij daar nog nooit negatief over zien schrijven :P
vraagt iemand met een 80 cm hoeveel blauwe haaien hij kan houden dan raad ik dat af ja, maar volgens mij verwachten we dat toch ook van de goede aquarium winkel ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Ja ok. Maar nu weer ff een vraag. Wat als ik de groep uitbreid naar 5 en in de middenlaag beperkt ik me alleen tot een school puperkoppen, ipv puperkoppen en kardinalen. Dan hou ik de boel toch ook beter in evenwicht?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Chumbu »

Blijft lastig om sommige goedbedoelde adviezen te lezen zoals ze bedoeld zijn soms....
Ieder zijn mening over bepaalde vissoorten uiteraard, ik mag wel zeggen dat ik dan helemaal van het vissenpad afwijk want wat ik heb zwemmen is vrij uniek en wordt door vele zelfs gezien als niet mogelijk haha.
Toch is het zaak om veel te lezen en vooral bakken te bekijken op fora of internet in het algemeen voor je aan sommige soorten kunt beginnen. Als vb de clownbotia wordt veel aangeboden maar is best een speciaal visje wat idd erg groot kan worden en zich bewezen heeft in een groep zich veel beter te voelen. Qua inrichting de welbekende houtbakken vanaf 180cm (liefst groter) lenen zich bij uitstek voor clowns.
Ze groeien langzaam maar worden toch groot, in aquaria heb ik ze gezien tot 30cm en vooral fors qua postuur (dit is bij een vriend van me die ze heeft in een klein klasje van 6 stuks)
Ik dwaal af :lol: Stylz komt bij mij over als een passionist die het beste met ieder voor heeft (althans bij mij) hoe het dan omschreven word is een beetje dubbel maar dat vind ik persoonlijk. Ik ben ook maar mens en loop ook niet de paden die ze voor mij op papier zetten, dat bewijst mijn visbestand maar weer.
Wat ik er nu mee wil zeggen? geen idee maar dacht ik klets lekker mee :mrgreen:

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Cumbu, dit forum is niet de enige informatiebron die ik raadpleeg. Ik ben in korte tijd al veel experts tegen gekomen. Het clownbotia verhaal in deze topic was eigenlijk een soort van afsluiting op mijn nitriet drama. Als ik dan overwegend lovende reacties krijg over mijn ingrijpen en dan komt er een guru om de hoek die alleen maar iets schrijft om kritiek te leveren, heb ik ok zoiets van: houd je smoel. Begrijp me goed ik ben enthousiast aan deze hobby begonnen, het is aan de experts om dat vooral in stand te houden. Ik laat me niet uit het veld jagen, maar er zijn zat beginners die na zoiets de handdoek in de ring gooien. En mensen enthousiast maken die je door te vertellen dat de aquarium hobby vooral leuk is en geen zaak van leven of dood. En aan dat laatste maken veel gepassioneerden zich regelmatig schuldig. En ik bedoel hier niet Stylz persoonlijk mee, maar meer de groep ervaren hobbyisten die zichzelf tot een soort verlosser hebben gebombardeerd. Dus nogmaals: hou het leuk. En dat doe je niet door chagrijnig te worden wanneer papa de lfs verlaat met een 60cm bakkie in de ene hand en het achterkleinkind van jaws in de andere. :D en tenslotte: ik trek de deskundigheid van Stylz absoluur niet in twijfel, maar zo af en toe zeg ik : tot hier en niet verder.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Chumbu »

Ben ik met je eens!
ik zit ook op meerdere fora en haal mijn tips ook overal vandaan, met de soorten die ik houd is het in Nederland puur voor mij om foto's en filmpjes te plaatsen want wat adviezen betreft weten er hier maar bar weinig van :)
We doen allemaal ofja bijna allemaal wat we denken dat goed is voor onze visjes en zolang we dat gevoel hebben is het goed toch?
Ik ben iig wel de laatste die iemand openbaar gaat afzeiken als ik denk of zie dat er iets totaal tegen mijn gevoel ingaat op vissen houden gebied.
Mensen in hun waarde laten is belangrijk maar kritieken tja.... die krijgen we nu eenmaal allemaal als we op een forum gaan posten.
Je wilt echt niet weten wat sommige over mijn bestand zeggen, ik denk dan, lees eerst voordat je met kritieken komt die kant noch wal raken :)
Ik twijfel ook totaal niet aan jou goede bedoelingen en vind het alleen maar erg goed dat we zo kunnen uitwijden over een topic zonder elkaar persoonlijk te gaan aanvallen, want als dat gebeurt zeg ik ook "succes ermee" en erna misschien nog wel "i told you so" al doe ik dat liever niet.
Mijn doel is op een goede manier communiceren met elkaar en verschil van mening houd het juist leuk voor mij. Op die manier leren we allemaal van elkaar en de zogenaamde guru's die zeggen dat iets niet kan, moeten het ook uitleggen waarom iets niet kan volgens hun want geen bak is hetzelfde en elk visje heeft een ander karaktertje waar we rekening mee willen houden :mrgreen:

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Zeker ook doen en vooral met een lach, want dan laat je een beginner in de waan dat het leuk is :o En je moet maar zo zien: het forum leeft en als het dan nodig is om de boel af en toe op scherp te zetten, dan moet dat maar. :P anders wordt het zo doods.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door stylz »

Erick schreef:Zeker ook doen en vooral met een lach, want dan laat je een beginner in de waan dat het leuk is :o En je moet maar zo zien: het forum leeft en als het dan nodig is om de boel af en toe op scherp te zetten, dan moet dat maar. :P anders wordt het zo doods.

de boel op scherp zetten is blijkbaar iets wat maar een kant op werkt, want je kan zelf blijkbaar niets hebben, het enige wat ik heb gedaan is aangeven dat ik het niet met je vis keuze eens ben.
Vervolgens mag jij alles zeggen want je hebt adhd en bent een stuiterballetje wat snel op zn pik getrapt is en zijn mensen die gewoon hun mening geven en willen helpen met de beste bedoelingen aan het afzeiken en aan het sneren, zijn het goeroe's, iwab's of messiassen, die alleen maar bezig zijn met mensen de lol in hun hobby te ontnemen :? :?
Ja dat komt wel lekker over als je alleen je mening maar geeft over een vis keuze, zonder de persoon aan te vallen.

Ja das ook een manier zo reageren en gelijk te zorgen dat je geen goed bedoelde adviezen meer krijgt.
je zegt:
Zet af en toe fijn de boel op scherp maar als je zelfs niet tegen kritiek kan over je vis keuze, zal ik me netjes van commentaar onthouden, of ehhh zo als jij het zegt mn smoel houden :lol:
Je had bv ook kunnen overwegen genuanceerd te reageren, er staat nl geen letter verkeerd of negatief naar jou persoon in mijn comments over de clowns, helaas zie jij het als een persoonlijke aanval.
Jammer dat je het zo oppakt, maar ja af en toe heb je dat wel eens :lol: ik ga rustig verder :lol:

Niet rot bedoeld verder maar jij maakt mij duidelijk hoe je er over denkt dat ik mijn mening over jou clowntjes geeft ik denk ik zeg even hoe dat op mij over komt, verder zal ik het laten rusten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Stylz, ik denk dat je het begint te begrijpen. Deze topic ging over het meten van waterwaarden, dat clowntjes gebeuren was meer bedoelt als afsluiting van mijn verhaal. Ik kan me niet herinneren dat ik om een mening omtrent clowntjes had gevraagd. En als ik dan een reactie krijg die begint met: ik ga ervan uit dat ........... jij het precies gaat doen zoals ik het wil (afgekort). Dan schiet dat bij mij ff in het verkeerde keelgat. Mensen zijn nou eenmaal verschillend van karakter. De een zit hier wel op te wachten en lichtgeraakte figuren zoals ik niet. En ja, dit was voor mijn doen heel genuanceerd.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door AquaMartin »

Erick, ik vind dat je echt wel goede punten maakt en je mening duidelijk geeft over wat je wilt.

Wat ik jammer genoeg volledig mis in je reacties is het vermogen om ook zelf de ruimte aan Stylz' mening te geven.

Ik bedoel: je verwacht van hem dat hij zich niet als een guru gedraagt en dat hij jou helpt om plezier in de hobby te hebben. Maar andersom mag Stylz helemaal niks van jou verwachten want jij doet je best en je noemt wat redenen waarom het logisch is dat je snel op je teentjes getrapt bent. Is dat eerlijk?

Natuurlijk heb je het volste recht om te zeggen dat je niet wilt dat mensen zich bemoeien met dingen waar je geen vragen over stelt, maar ik vind dat persoonlijk wat arrogant: stylz mag wel reageren op jou, maar alleen binnen jouw kaders. Als hij vanuitzzichzelf wil reageren dan lijkt dat verboden. Dan ga je voorbij aan Stylz en ben jij de enige die alles mag bepalen.

Ik hoop dat je me begrijpt, ik probeer je niet aan te vallen, maar ik wil gewoon graag dat we allemaal fatsoenlijk met elkaar om kunnen gaan. Live and let live, ieder met evenveel recht op het geven van zijn mening! Niemand hoeft zich dan persoonlijk aangevallen te voelen, want we proberen allemaal het beste te maken van onze hobby :)

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Martin. Ik ben echt niet de makkelijkste in de omgang. Ik heb ook tegen stylz gezegd dat, wanneer het niet over vissen, er niks anders dan logica uit zijn vingers komt. En daar hou ik van, gewoon kort en duidelijk. Van de week wijst stylz mij op het tekort aan voedingsstoffen, morgen ga ik beginnen met EIen. Ik ga de uitstroom van de pomp verplaatsen. Allemaal zaken die bij hem vandaan komen. Het pijnpunt zit bij de clown. Ik ben daar niet impulsief aan begonnen. Ik heb 5 botiaexperts gevonden, vragen gesteld en dat hoofdstuk voor mezelf afgerond. En daar wringt de schoen denk ik. Want dat staat haaks op zijn gedachte. Maar dan is er nog niets aan de hand. Het gaat fout op het moment dat hij zegt: ik ga ervan uit dat jij ....... enz enz. Dat is geen mening geven en ook geen adviseren. Dat is iets opdringen. Daar hou ik gewoon niet van, dan word ik opstandig en zeg ik gewoon ronduit dat ik daar niet van gediend ben. De hele opstart, mits je serieus genoeg bent, is al spannend genoeg. Dus mening geven ok, advies geven ok. Maar opdringen is gewoon een brug te ver.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Roy H »

Jullie standpunten zijn duidelijk gemaakt. Kunnen we nu weer svp On Topic. Dank U.
Greetings...

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Bij deze
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”