Afwisselend voeren is niet zinvol

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door Fabian »

Iedereen kent het: een kast vol met verschillende soorten vlokken , gedroogde muggenlarven, tubifex , tabletjes, algentabletjes enz. Daarnaast hebben velen ook nog eens in de vriezer muggenlarven, daphnia, artemia enz.
De honden en katten krijgen elke dag hetzelfde voer van een goed merk, ze doen het daar prima op en klagen nooit.

Vandaar de stelling:
Afwisselend voeren is niet zinvol

Ben benieuwd!

Idee van dickportugal.

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door Floor »

Wanneer je een goed droogvoer geeft waarin alle benodigde voedingsstoffen in voldoende mate aanwezig zijn kan je mij niet wijs maken dat je daar dan nog eens iets anders bij moet doen omdat dit beter voor de vissen is.

Eten is in al zijn eenvoud niet anders dan zorgen dat je voldoende van de juiste stoffen binnen krijgt om alle chemische processen in het lichaam soepel te laten verlopen. Hierbij moet men dus met name voorkomen dat er teveel stoffen binnen komen die we niet nodig hebben.
Het meeste van wat wij mensen eten doen we niet omdat hier zoveel van de juiste voedingsstoffen in zitten maar omdat we het nu eenmaal lekker vinden.
Voor ons mensen is het dus juist de kunst om hier een juiste balans in te vinden.

Daarom denk ik dat ondanks dat het 'technische' gezien niet nodig is om bij gebruik van een compleet voer hier nog meer afwisseling in te brengen je de vissen wel een plezier kan doen. Zeker als ze levend voer krijgen en ze ook nog enige moeite moeten doen voor een happie.
Wat ook interessant is is het feit dat veel vissen pas over gaan tot paring wanneer ze eerst goed volgepropt zijn met bepaalde soorten levend voer. Kennelijk voegt dit dan toch iets extra's toe.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door dickportugal »

Ik voer allerlei verschillende dingen, Vlokken, Spirulinavlokken, gedroogde muggenlarven zowel rood als zwart, gedroogde tubifex, granulaat, tabletjes, zowel alg als normaal en diverse diepvries. Ik wissel wel af, ca 2-3x per week diepvries, maar ik merk qua gretigheid van de vissen eigenlijk geen verschil.

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door Visje in het water »

Ik vind het bij mij nogal simpel... De ene soort eet dit en het andere soort eet dat.
Het ene soort heeft dit meer nodig dan dat en andersom....

een zwart wit verhaaltje, wat zelfs te kort is om het "verhaaltje" te mogen noemen denk ik hihihi

Afijn.. hier voer ik dus idd van alles, zodat ieder soort aan zijn trekken komt. ;)

Overigens is bij andere dieren het ook goed om af en toe af te wisselen (mits van jong af aan). Maar dat zijn discussies die zelfs dierenartsen onder elkaar hebben en nooit zullen verdwijnen denk ik :D
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door peterdenhaag53 »

Wel of niet zinvol om afwisselend te voeren? Ik benader het vrij simpel...ik houd zelf ook van afwisseling in mijn menu. Dus ook mijn dieren krijgen die afwisseling. Op die manier denk ik dat ze alle benodigdheden wel binnenkrijgen.
Dus: twee keer per week diepvries rode en witte muggenlarven. Elke dag: aquael.. 4 keer per dag ( kleine beetjes) een afwisseling van granulaat, vlokken, gedroogde artemia, gedroogde watervlooien, gedroogde rode muggenlarven, een spirulinatabletje, raamplaktabletje etc.
Rio: twee keer per dag.
Nano: 1 keer per dag garnalengranulaat.
En dan gaat er elke week nog wat " groens" in..blaadje geblancheerde sla, komkommer, tomaat ed.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door Bertus »

Groene tomaten zijn niet goed hoor :mrgreen:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door peterdenhaag53 »

Bertus schreef:Groene tomaten zijn niet goed hoor :mrgreen:
:lachen:
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door Visje in het water »

Bertus schreef:Groene tomaten zijn niet goed hoor :mrgreen:
Uhmmm... sh*t.... te laat!


:P
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Afwisselend voeren is niet zinvol

Bericht door karinD »

Mij lijkt afwisselend voeren erg goed. Om deze reden: als je vissen een afwisselend menu hebben, dan weet je zeker dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben. Als je maar 1 soort voer geeft, isd at nog maar de vraag.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”