Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door Fabian »

Overal hoor je men zeggen dat planten heel belangrijk zijn in onze aquaria. Ze zijn goed voor de afbraak/opname van stikstofverbindingen (zoals ammoniak). Ook kunnen ze ook als schuilplaats dienen voor (jonge) vis. Planten als drijfplanten zorgen voor schaduw en hierdoor kunnen de vissen zich ook veiliger voelen. Daarnaast is het een prachtig gezicht, een mooie plantenbak.
Toch zijn er mensen die geen planten in hun bak houden, omdat ze niet in het biotoop voorkomen. Maar doen ze daarmee dan niet de vissen te kort?

Vandaar de stelling
Planten mogen in een aquarium niet ontbreken, ook niet in speciale biotopen.

Ik ben benieuwd :)

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door AirWarrior »

Dat ligt aan de bewoners.

Planten in me kreeftenbak heeft geen zin. Binnen een dag liggen de planten los, zijn aangevreten en drijven in stukken.

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door Bertus »

Idd, het ligt helemaal aan hoe je de bak wilt inrichten. Je kan er alle kanten mee op, een kale bak vind ik persoonlijk niet mooi op die cave na welk hier op het forum te vinden is.

Afbeelding
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Ronald C.
200-400
200-400
Berichten: 286
Lid geworden op: 15 jul 2012 10:47
Locatie: Netterden

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door Ronald C. »

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.

Hoe kun je vissen te kort doen als planten in hun natuurlijke omgeving niet voorkomen? Een tanganjika- of Malawibak kan prachtig zijn zonder planten.

Aan de andere kant is een volle Hollandse plantenbak ook prachtig en er zijn vissen zat die daar prima in gedijen, maar natuurlijk, nee niet echt, wel mooi.

m.i. moet je de bak dan ook aan de wensen/biotoopeisen van je vissen aanpassen en nooit andersom.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door Kevin »

Bij malawi en tangayika cichliden ververs je ook veel meer water dan in een plantenbak en dat is niet voor niets natuurlijk.

Ik denk dan ook niet dat je de vissen te kort doet, juist niet je geeft ze hun natuurlijk leefomgeving en daar is niets mis mee naar mijn idee.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Poppe
0-200
0-200
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:43

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door Poppe »

Ik kreeg gisteren een reactie op mijn kennismakingstopic dat ik meer planten moet doen omdat ik anders binnenkort geen vissen meer zie zwemmen. Wat is de achterliggende gedachte van zo'n stelling, dat een bak zonder planten niet leefbaar zou zijn? ik heb behoorlijk schuilplaatsen ingericht en daar wordt ook gebruik van gemaakt maar omdat wij de bak van 3 zijden bekijken wil ik er niet teveel planten in hebben want dan zie je bijna geen vissen meer is mijn opinie. Wat is waarheid en wijsheid? Ik ben wel van plan om er wat laag/langzaamgroeiers in te plaatsen. Ik neem graag advies ter harte want ik ben een beginneling op aquariumgebied en moet nog veel leren. Ik heb een persoonlijk adviseur (de man die nu ons klein bakje onderhoud) en die gaf mij het advies om er wat lage begroeiing te plaatsen maar dat had ik zelf ook al bedacht.
Nec scire fas est omnia

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door stylz »

door minder schuilplaatsen zie je je vissen minder, juist in een bak met volop schuilplaatsen durven ze zich te tonen.

een snelle spurt en je bent weer uit het zicht als het nodig is :)

vissen leven van nature ook voor het substraat dus ze komen toch wel te voorschijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

aqua159
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:04

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door aqua159 »

Ik heb discusvissen met een paar plantjes niet veel ga nog bijkopen maar voor discus wel nodig

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door Tim »

aqua159 schreef:Ik heb discusvissen met een paar plantjes niet veel ga nog bijkopen maar voor discus wel nodig
ooh is dat zo? ik dacht dat discussen in het wild voornamelijk in water leven waar weinig planten leven. zuur water en donker water en veel schaduw plekken door het regenwoud waardoor er weinig planten groeien.

maar ik heb geen ervaring met discussen en weet er niet zo veel over. ik kijk wel veel naar het youtube kanaal THE KING OF DIY en die heeft/had ook discussen in een kale bak. en volgens mij weet hij wel wat hij doet.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door amber98 »

Meestal worden er bij discussen vrij weinig planten gebruikt. Meestal een paar echinodorussoorten, vallisneria en grote drijfplanten. In de meeste discusbakken worden stukken hout (vaak slagtandvormige) gebruikt en soms een paar afgeronde stenen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door stylz »

Discus water is niet echt fijn voor planten, in de natuur vind je in dergelijk water ook nauwelijks planten.

Planten vinden over het algemeen ons leiding water veel fijner :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door emeraldking »

Poppe schreef:Ik kreeg gisteren een reactie op mijn kennismakingstopic dat ik meer planten moet doen omdat ik anders binnenkort geen vissen meer zie zwemmen. Wat is de achterliggende gedachte van zo'n stelling, dat een bak zonder planten niet leefbaar zou zijn? ik heb behoorlijk schuilplaatsen ingericht en daar wordt ook gebruik van gemaakt maar omdat wij de bak van 3 zijden bekijken wil ik er niet teveel planten in hebben want dan zie je bijna geen vissen meer is mijn opinie. Wat is waarheid en wijsheid? Ik ben wel van plan om er wat laag/langzaamgroeiers in te plaatsen. Ik neem graag advies ter harte want ik ben een beginneling op aquariumgebied en moet nog veel leren. Ik heb een persoonlijk adviseur (de man die nu ons klein bakje onderhoud) en die gaf mij het advies om er wat lage begroeiing te plaatsen maar dat had ik zelf ook al bedacht.
MIjn gezelschapsbak bestaat uit weinig planten en het biologisch evenwicht is in orde. Doch ik moet stellen dat ik op een luchtgedreven gravelfilter filtreer in combinatie met zeoliet als filtermedium. Er is een kern van waarheid in het verhaal dat planten hun werk binnen het filtratieproces doen doch zijn er alternatieven die hetzelfde bewerkstelligen als je minder danwel geen vegetatie in de bak hebt.

Ik heb een vrij gemiddelde bezetting qua vissen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

RobM
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2017 13:19
Locatie: Spijkenisse

Re: Planten mogen in een aquarium niet ontbreken

Bericht door RobM »

Een biotoopaquarium is een prachtig streven, maar helaas zal geen enkele bak ooit het beoogde biotoop benaderen. Niet genoeg water en nooit dezelfde omstandigheden als in de natuur. Planten verbeteren over het algemeen de watersamenstelling door opname van voedingstoffen, dus planten zijn goed. Neem je een paar soorten planten en dan zit je weer mis volgens de natuur. In de natuur wel eens meer dan 2 soorten planten gezien op een halve m2 ~ bak van 2m ? ;) In ieder geval je bak proberen schoon te houden met planten en/of een dik filter :D
Groeten,
RobM

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”