Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Fabian »

Steeds vaker lees je over het gebruik van verschillende soorten water (denk aan regenwater, osmosewater enz.) bij onze hobby. Deze soorten water hebben allemaal hun eigen waterwaardes. Vele aquarianen stellen hun vissenbestand ook af op hun waterwaardes.
Maar is dit nou eigenlijk wel nodig? Raken de vissen op een gegeven moment niet gewoon gewend aan de waterwaardes? Om je vissenbestand op te stellen naar je waterwaardes, maak je je keuze toch nog moeilijker?

Vandaar deze stelling:
Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Ben je voor of tegen? En waarom?
Mocht je in discussie willen gaan, denk eraan om iedereen in zijn of haar waarde te laten! :vis:

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Chumbu »

Goeie discussie denk ik.....

Het klopt dat vele aquarianen hun bestand afstellen/samenstellen op het water wat bij de aquariaan thuis uit de kraan komt, maar dat zijn vaak (no offence) ook de beginnende aquarianen.
Meestal zie je dat de beginnende hobbyist een gezelschapsbak opstart met allerlei kleurtjes vis in een veels te kleine bak (andere discussie). Leuk glasbak, water erin, vissen erin en klaar. Uiteraard kijken die mensen dan nog niet naar waterwaardes want alle levende have zwemt tenslotte vrolijk rond en eet goed, totdat er een ziekte opduikt die niet altijd aan de waterwaarde ligt uiteraard maar vaak wel nauw in verband staat ermee....
Dan komen de vragen en komen ze er toch achter dat de vis niet helemaal happy is in de kraantjeswaterbak :mrgreen:
Het klopt dat de meeste vissen zich vrij goed voelen op kraantjeswater, tenslotte hebben wij het beste water wat er bestaat, maar dan heb je een stelletje mensen die ook graag wildvangvissen willen houden, volgens vele geen verschil maar toch is dat er wel degelijk. Een nakweek vis is een kraantjeswaterbak gewend (mits hij bij een kweker vandaan komt) met een pH van tussen de 7-8 (dit is de standaard pH die in Nederland verplicht uit de kraan komt) Kraantjeswater is dus prima voor deze vis mits de rest van de waardes zoals kh en gh ook goed zijn en overeenkomen, ofwel in balans zijn zodat er geen schommelingen in de waardes ontstaan (althans niet teveel)
Uiteraard wend een vis aan ander water maar dat duurt net als bij ons, generaties lang voor die gewenning er daadwerkelijk is.
De wildvang soortjes zijn vaak totaal andere waarden gewend, noem even de discus, maanvissen en vele andere Zuid-Amerikanen. Deze leven in de natuur op een veel lagere pH waarde en een kh zo laag waar je bijna bang van word. Deze vissen moet je dan op voorbereid water houden zodat zij zich ook goed kunnen voelen in jou aquarium.
Deze soorten worden dan ook veel sneller ziek en zullen niet zo mooi/gezond blijven als in de natuur door ze puur op verkeerd water te zetten.
Ook heb je dan wildvang zoals Tanganyika/Malawi (de mooiste) deze soorten zowel wildvang als nakweek voldoen meestal prima op kraantjeswater.

Het is zelfs zo dat stel je hebt een constante doorloop van vers kraantjeswater dat je zelfs geen filter nodig hebt omdat in het kraantjeswater alles zit waar deze soort goed op kan leven.
Dus maak je het jezelf moeilijk of lastig? simpel te beantwoorden.... iedereen begint makkelijk en gaat op den duur steeds meer proberen de natuur te evenaren (het is onmogelijk om exakt dat voor elkaar te krijgen) maar dicht in de buurt komen met een schitterende biotoop is zeker wel mogelijk.
Mijn conclusie is dus NEE je maakt het jezelf niet moeilijk maar je moet jezelf afvragen of je bereid bent om zo voor je dieren te zorgen dat ze dus ook daadwerkelijk (zover mogelijk uiteraard) een goed leven hebben in die altijd veels te kleine glasbakjes van ons.
Zolang wij mensen levende dieren willen houden moeten we ons informeren in de leefbehoefte van het dier, in dit geval vissen. Dus ja als je een beestje wilt houden wat nu eenmaal ander water nodig heeft dan pas je je daaraan aan. Heb je niet de toewijding om dat te doen dan vind ik persoonlijk dat je het niet waard bent om uberhaupt voor een levend dier te zorgen.

My two cents Amen :mrgreen:

Gebruikersavatar

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Marja »

uh tja, ben het eens met bovenstaande :lol:
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door agnes »

Helemaal mee een. Mooi compleet verhaal.
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Bertus »

Niets aan toe te voegen, helemaal mee eens.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door peterdenhaag53 »

Chumbu slaat alle spijkers precies op hun kop.
Helemaal mee eens!
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Serge »

Inderdaad niets aan toe te voegen, hoeft denk ik eigenlijk niet eens veel over gediscussieerd te worden, lijkt me. Ik kan geen enkel argument bedenken dat iets nieuws naar voren zou brengen!

Overigens ben ik best bereid om mijn water 'op orde te maken' indien dit nodig is, maar ik vind Malawi gewoon leuker dan andere biotopen :mrgreen:

Gebruikersavatar

Medemblikker
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2011 17:17
Locatie: Medemblik

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Medemblikker »

knappe tekst mijn Compliment.

misschien een subtopic dan.. wat zou dan de beginnersvissen kunnen zijn aangezien men vaak begint met zoals je zegt een te kleine bak met teveel vis..

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Serge »

Medemblikker schreef: misschien een subtopic dan.. wat zou dan de beginnersvissen kunnen zijn aangezien men vaak begint met zoals je zegt een te kleine bak met teveel vis..
Naja, voor een echt groentje zou ik denk ik toch de 'klassieke' levendbarenden aanbevelen zoals guppy's en platy's. Dat zijn robuuste, vrolijke en kleurrijke visjes die makkelijk voor kleintjes zorgen, niet al teveel ruimte nodig hebben en niet al teveel eisen stellen aan inrichting e.d. Bovendien worden die al zo lang in aquaria nagekweekt dat je ze prima op kraanwater kunt houden.

Stap twee zou dan een gezelschapsbakje zijn, met karperzalmpjes, corydorasjes, dat soort spul. Naarmate de bak groter wordt kan je ook gourami's en sommige (dwerg) cichliden houden. Beslist geen ramirezi's of apistogramma soorten, dat zijn géén beginnersvissen!

Als je dat een aantal jaren goed hebt gedaan kan je er ofwel mee verder richting de klassieke hollandse plantenbak, ofwel je gaat richting biotoopaquarium (meestal cichliden ivm de keuze, maar hoeft natuurlijk niet).

Tot slot komt meestal het zee aquarium.

Maar met goede informatie / begeleiding en hulp kan je natuurlijk ook sneller aan de wat "moeilijkere" (?) aquaria beginnen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Fabian »

Serge schreef: Naja, voor een echt groentje zou ik denk ik toch de 'klassieke' levendbarenden aanbevelen zoals guppy's en platy's. Dat zijn robuuste, vrolijke en kleurrijke visjes die makkelijk voor kleintjes zorgen, niet al teveel ruimte nodig hebben en niet al teveel eisen stellen aan inrichting e.d. Bovendien worden die al zo lang in aquaria nagekweekt dat je ze prima op kraanwater kunt houden.

Stap twee zou dan een gezelschapsbakje zijn, met karperzalmpjes, corydorasjes, dat soort spul. Naarmate de bak groter wordt kan je ook gourami's en sommige (dwerg) cichliden houden. Beslist geen ramirezi's of apistogramma soorten, dat zijn géén beginnersvissen!

Als je dat een aantal jaren goed hebt gedaan kan je er ofwel mee verder richting de klassieke hollandse plantenbak, ofwel je gaat richting biotoopaquarium (meestal cichliden ivm de keuze, maar hoeft natuurlijk niet).

Tot slot komt meestal het zee aquarium.

Maar met goede informatie / begeleiding en hulp kan je natuurlijk ook sneller aan de wat "moeilijkere" (?) aquaria beginnen.
Dat kan zeker. Zit nu precies 1 jaar hier, heb donderdag precies 1 jaar de meterbak (daarvoor jaren een nano gehad met goudvissen :oops: deed niks volgens de regels enzo :oops: ) en ik heb nu gewoon cichliden en een (volle) plantenbak.

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door dickportugal »

Maar Fabian,

Jij bent natuurlijk wel een uitzondering, super fanatiek, continu ermee bezig , alles lezen enz, Beschouw het maar als een compliment. :lol: :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Fabian »

Zonder jullie stond hier toch nog echt een nano met goudvissen :P
Maar bedankt :)

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Serge »

De uitzondering die de regel bevestigd :) Maar het bevestigd ook wat ik al eens eerder geroepen heb: feitelijk is geen enkel aquarium "moeilijk" als je je maar aan de regels houdt. En wij zijn niet degenen die die regels vaststellen, dat zijn de bewoners van het aquarium (vissen/planten). Het verschil zit 'm vooral in de regels per type aquarium :) Als je al heel lang succesvol een vijver met Koi karpers hebt gehad kan het goed zijn dat je van een Malawi aquarium een enorme bende maakt, of andersom.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Chumbu »

Helemaal waar.

Verdiep je in de soorten die je wilt huisvesten en geef ze de bak die ze verdienen. En vooral wissel niet elke maand van bestand want een beestje heeft nu eenmaal tijd nodig om zijn plekje te kunnen vinden in jou gemaakt huisje voor hem.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.

Bericht door Fabian »

Helemaal mee eens :)

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”