Wel of geen voedingsbodem?

Gebruikersavatar

BWRGallanttry
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2013 13:19

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door BWRGallanttry »

Bij mijn aller eerste aquarium had ik wel een voedingsbodem, en een troep dat dat gaf zeg! Dus heb besloten om bij mijn huidige aquarium geen voedingsbodem te gebruiken.
Mijn planten groeien als kool, geef bij elke waterverversing vloeibare plantenvoeding en ik heb een co2 systeem dat de plantengroei bevordert.

Gebruikersavatar

Wout
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:39

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door Wout »

Ik ben nu 2 maanden bezig, zonder voedingsbodem maar wel met vloeibarere plantenvoeding en CO2, en tot nu gaat het buitengewoon zonder voedingsbodem. Van de 10 planten doen 7 het goed tot zeer goed, 1 is dood gegaan, een
grassoortje sloeg niet aan(waarschijnlijk de afst. Tot het licht) en de crypto s hebben het een beetje moeilijk, ook dit heeft denk ik met licht te maken..
Blij dat ik geen voedingsbodem genomen heb, al is het natuurlijk nog pril en bestaat de mogelijkheid dat sommige planten nog op hun reserves aan het teren zijn.

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door Rita M »

Heb je wel kleibolletjes of voedingtabletjes gedaan bij planten die echt in de bodem wortelen Wout?
Die hebben dat echt nodig hoor anders kwijnen ze langzaam weg.

Gebruikersavatar

Wout
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:39

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door Wout »

Rita M schreef:Heb je wel kleibolletjes of voedingtabletjes gedaan bij planten die echt in de bodem wortelen Wout?
Die hebben dat echt nodig hoor anders kwijnen ze langzaam weg.
Ja Rita, bij het opstarten heb ik wel een doosje van die kleibolletjes van Laterit bij de meeste plantjes in het grind gestopt, ik heb alleen het idee dat de plantjes hier niet direct profijt van hebben.

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door Rita M »

Sommige Echinodorus soorten laten eerst bijna al hun blad doodgaan voor ze echt opnieuw mooi en sterk opgroeien. Helaas hebben de meeste mensen daar geen erg in en hebben ze de plant dan al weggegooid.

Gebruikersavatar

rover
0-200
0-200
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:58

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door rover »

Oepsss ik heb sinds zaterdag mn bak aan het draaien, maar ik heb er wel een voedingsbodem.en nu????...

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door timothymeertens »

hier geen voedingsbodem,had wel druppels in de bodem(ken het merk niet meer),dat was ook een zooi;de worstel lekker rond die druppels(leek op leem) plantje omhoog en de hele bak hing vol.
ik koop wel planten die niets nodig hebben

Gebruikersavatar

domi®
0-200
0-200
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 apr 2012 22:35

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door domi® »

geen voedingsbodem, wel bodemverwarming (brengt vers water met bemesting in de bodem tot bij de wortels)

grtz

domi®

Gebruikersavatar

aqua159
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:04

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door aqua159 »

GEEN gaat alleen maar rotten en niet fijn tijdens verversing zeker niet als je discus hebt en 2x per week 60 liter ververst

Gebruikersavatar

aqua159
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:04

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door aqua159 »

GEEN gaat alleen maar rotten en niet fijn tijdens verversing zeker niet als je discus hebt en 2x per week 60 liter ververst

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door stylz »

aqua159 schreef:GEEN gaat alleen maar rotten en niet fijn tijdens verversing zeker niet als je discus hebt en 2x per week 60 liter ververst
Je reageert wat laat, maar beter 2 jaar later dan niet :)
Maar 2 x 60 liter in de week is wat weinig voor een discus bak, deze jongens moeten toch flink in het voer staan en met dergelijke grote aquaria zet 120 liter in de week niet echt zoden aan de dijk.

snap ook niet echt waarom je met verversen last hebt van een voedings bodem ?

Niet dat ik er een aanraad want dat doe ik zeker niet :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”