Er moet een verbod op wildvang komen

Moet wildvang verboden worden?

Ja
7
12%
Nee
14
24%
Alleen voor bedreigde soorten
37
64%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Serge »

Een heikel onderwerp, en iedereen heeft er wel een mening over. Hoe denken we over wildvang? Even voor de duidelijkheid: Wildvang zijn vissen die in het wild gevangen worden (duh!), speciaal voor de aquaristiek.

Veel populaire aquariumvissen zijn wildvang, bijvoorbeeld Kardinaaltjes. Soms omdat ze in enorme aantallen zo op te scheppen zijn, soms omdat ze moeilijk te kweken zijn in gevangenschap. In het geval van de Kardinaal een combinatie van alletwee, hoewel er intussen wel geluiden opgaan dat het intussen door de massale vangst wel eens een bedreigde soort zou kunnen zijn.

Wat vinden jullie? Zou wildvang in het algemeen verboden moeten worden en moeten we het doen met wat we nu hebben, of moet het wel toegestaan worden omdat de aantallen die voor de aquaristiek gevangen worden relatief klein zijn? Niemand zal het antwoord op die laatste vraag weten, ik ook niet, maar in het geval van de kardinaal kan ik wel zeggen dat dat geen consumptievis is :D

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door jari4now »

Pffffff ben ik nou echt de eerste......

Oke ff toelichting....geen wildvang is dus geen vissen in je bak....maar allemaal gekweekte en uiteindelijk `door`gekweekte soorten.
Dus wel beperkte wildvang en wellicht zorgen dat er in natuurlijke habitat voor voortplanting gezorgt word, maar zeker geen verbod.......

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Rob Bosman »

Wel wildvang en kweek van wildvang terplaatsen onder begeleiding zodat het ten goede komt van de lokale bevolking en de natuurlijke habitat van de vissen.

Gebruikersavatar

miq
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2007 00:43
Locatie: Den Haag

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door miq »

geen verbod op wildvang maar een verbod op de kweekfabrieken in zuid oost azie en oost europese landen. als die manier van kweken zou verdwijnen en op een humane manier gekweekt kan gaan worden, dan zouden de mensen ook bereid zijn oom die paar centen extra te betalen, als ze maar weten dat ze geen rotzooi kopen. verder ben ik het idd mee eens dat er lokaal(op de vindtplaatsen kweekprogramma's op gezet moeten worden. maar dan wel op zo'n schaal dat het juist de export dekt en de gekweekte vis moet wel los gelaten worden in de natuur.
Apistogramma mendezi; Apistogramma Athahualpa
Apistogramma cf. agassizii tefé "Bauna"(wv); Apistogramma tucurui
Apistogramma norberti; Apistogramma sp Nanay
Corydoras adolfoi; Corydoras tukano; Corydoras nanus
Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus beckfordi

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Kevin »

Ik heb op de laatste optie gestemd, en dat puur om de hobby interessant te houden voor de liefhebbers. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we de rivieren en meren leeg vissen, maar met een beetje controle en toezicht moet het importeren van wildvang best mogelijk blijven.

Ook het hoger houden van de prijs kan er voor zorgen dat er niet veel vraag is naar wildvang.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Rico »

Het importeren van wildvang dieren is opzich niet zo'n probleem, zolang het maar op verantwoorde wijze gebeurd en er geen hele kolonies in 1keer weggevist worden!!!
Als men het zou verbieden gaan we alleen maar illegale dieren in omloop krijgen en daar zit niemand op te wachten (tenminste niet de mensen die ook echt van de natuur houden).
Doordat de illegale dieren in super slechte en onverantwoorde wijze vervoerd en opgeslagen worden sterven de meeste dieren allang voor ze bij de nieuwe eigenaar aankomen.
Het kleine deel van de dieren die het wel overleven zullen vaak korte tijd later bij de nieuwe eigenaar evengoed nog sterven. :evil:
gr, Rico

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door mol »

ik ben van mening dat wildvang aan banden gelegd zou moeten worden, zeker voor de soorten die in gevangenschap kweken.
de soorten die in gevangen schap kweken en dan de met name lijkende wildkleurvissen of f1 generatie's zou je in een landelijk aangesloten kweekprogramma onder kunnen brengen om het zo onverwant mogelijk te houden. voor deze soorten zou er ook een import verbod moeten komen.
eigenlijk geld dat voor alle soorten natuurlijk want wat er niet wil kweken in ons aquaria zal zich dus ook minder prettig voelen in ons aquarium. dus doen wij als kweker iets verkeerd.
over soorten die met uitsterven bedreigt worden daar hoef je denk ik niet eens meer over te discuseren, die horen in hun eigen leefmilieu thuis natuurlijk en wel beschermt.

op dit moment word er te makkelijk gekocht en het word ons ook makkelijk gemaakt natuurlijk op deze manier. op deze manier hou je de handel erg prima in stand, en word er keurig door gevist.
als dit straks verdwenen is door uitsterven of welke reden dan ook en de prijzen gaan stijgen dan is er in ene een bult paniek bij de aquariaan waar je u tegen zegt. dus ik stel voor voor degen die wildvang hebben daar al vast iets mee te gaan doen.
ooit zal het gaan verdweinen de wildvang en wel op die manier dat er dus een import verbod op in is gesteld. bij de vogels zoals vinken, parkieten en papegaaien is dat al zo en daar is het huilen al lang en breed begonnen. zeker waneer je praat over 100% wildkleurige vogels.
dus wees voorbereid op wat er komen gaat en denk er nu maar eens goed over na voor het te laat is.
het puntje wat er vertelt word over kweekprogramma's in het land van herkomst vind ik een goede zaak, en zou ook eigenlijk moeten gebeuren. maar waarom is dat hier niet mogelijk ?
de prijs zal dus ook in de toekomst gaan stijgen en is een goede zaak in mijn ogen en het zet mensen tot denken.

p.s een geweldig topic iets wat zeker een discussie waard is.

Gebruikersavatar

Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Michael »

Wildvang is niet alleen slecht wat mensen denken. Juist door wildvang vissen dus export er van hebben de lokale bevoling aldaar ook inkomsten... als ze niet op vis zouden vangen dan zal er denk ik meer regenwoud verloren gaan aan houtkap etc.
Wildvang moet wel controle overwezen naar mijn mening zodat overbevissing zal worden voorkomen en en dat natuurlijke populaties zich weer kunnen herstellen zodat soorten niet zullen verdwijnen er door.
Opzich is dat al redelijk goed geregeld na de massa-import van Microrasbora galaxy zit er nu een goed verbod op dus wees zuinig op de dieren die je hebt want we zullen het echt met nakweek moeten doen! Idemditto voor L046 maar dat zit wat anders.

Tevens heeft opmoment zover ik weer Brazillie een export verbod idemditto voor Mexico de redenen er van zijn volgens mij o.a om de populaties toch ook wat rust te gunnen en zeker in mexico is dat geen overbodige luxe na de overstromingen etc.

Opzich moeten er wel een paar kleine dingen veranderen op wildvang vind ik dan en dat is het volgende :

* Import en export van soorten die niet normaal te houden zijn in aquaria te denken aan roodstaartmeervallen.Spatelbekken.Kaaimansnoeken etc. al dit soort spul kan niet normaal worden gehouden er zijn veel lieden die zich er mee bezig houden de zogenaamde monsterfishkeepers maar die gaan er naar mijn mening niet goed mee om.

*Het vangen van soorten die zich in aquaria niet kunnen voeden te denken aan bepaalde nachtactieve dieren deze komen vaak bij mensen in bakken die ze overdag willen zien maar niet zien en dan langzaam wegkwijnen. Erg zonde en kostbaar natuurlijk.

*Dan nog een offtopic kanttekening wat mij betreft mogen de prijzen enorm omhoog van wildvang vis in verhouding met nakweek.. Puur om het feit dat mensen dan eerder nakweek zouden houden en geen beginners met wildvang kardinalen naar huis gaan want deze zijn veelal nog goedkoper dan nakweek :shock:
En ook de prijzen van grotere soorten mag van mij omhoog gibbiceps duurder maken etc. Dan kwijnen er ook niet zoveel weg in te kleine bakken.

Verder moet er meer controle op nakweek zijn zodat dit diervriendelijker en vooral ook de kwaliteit omhoog zal werken want de kwaliteit is om te huilen van nakweek uit oostbloklanden en azie. Dit werkt niet mee aan een beter wildvangbeleid.

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Rico »

We moeten wel oppassen dat we niet alles zomaar gaan verbieden omdat mensen nu eenmaal mensen zijn en juist datgene wat niet in de handel te verkrijgen is willen hebben, dus... dan maar illegale handel. :evil:
Ik heb een tijd terug een artikel gelezen over illegale pijlgifkikkers, dit zijn dan wel geen vissen maar zoals het in dat artikel gaat, gaat het met bijna alle dieren. Ik zal hem eens een keertje opzoeken.
gr, Rico

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door PygoMania »

Oei dit is idd een breed punt van discussie!! Alles heeft zijn voor- en nadelen! Ik heb gekozen voor bedreigde soorten, maar des-al-niet-te-min zou dit ook moeten gelden voor dieren die in gevangenschap bijna niet te houden zijn, ivm met formaat, temperament en nog vele andere redenen...wat heet verantwoord? Dat zijn dingen die per soort goed bekeken moeten worden!!

Greets Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gebruikersavatar

Sander
600-800
600-800
Berichten: 625
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:32
Locatie: Groningen, Delfzijl

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Sander »

Ze moeten de wildvang in de natuur in stand houden. als ze dit doen zullen er ook geen bedriegde soorten zijn. Daarom vind ik wel dat er een ver0bod moe0t komen voor de bedreigde soorten.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Serge »

Even een kanttekening: voor bedreigde soorten is er uiteraard al een feitelijk verbod, als de soort op de "Rode Lijst" staat als bedreigd moet je ervan af blijven, heel simpel. Maar soorten die nog niet beschreven zijn (L-nummers) en toch zwaar bejaagd worden voor het aquarium (bv. bepaalde L-nummers, en wellich zelfs de Kardinaaltetra), hoe zit het daarmee?

Trouwens, voor de geinteresseerden, de rode lijst is hier te vinden:

http://www.iucnredlist.org/

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door mandyrademaker »

hallo, even weer oppakken, mooie dicussie..... een heleboel argumenten voor/tegen, maar heeft er nou helemaal niemand esthetische bezwaren???? Of gaan we voorbij aan de stress en geloven we in het feit dat een vis een geheugen heeft van 3 seconden? Ik heb geen ervaring met wildvang vissen en ook niet met papegaaien, reptielen zijn ook niet m'n ding dus een expert op dit gebied ben ik niet. Bij ieder dier is een vrijheidsdrang aanwezig maar is dat bij wildvang dieren niet sterker?? Misschien vrouwengezeur maar het staat me een beetje tegen om een levend wezen uit z'n omgeving te halen en willens en wetens te domestiseren terwijl er al zoveel moois te koop is. Ooit gekweekt uit wildvang, natuurlijk, maar misschien makkelijker in de omgang. Hmmmmm....... weet niet, moeilijk! gr.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Kevin »

Zeker een moeilijk, ook omdat een wildvang vis vaak beter zit bij een liefhebber dan in het grote meer met alleen maar vijanden :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door mandyrademaker »

Yep, point taken!!!!! Maaarrruh, BETER of LANGER..... gr M

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”