Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Herman »

Hoi Rob

Ik heb in de loop der tijden de meeste beurzen wel bezocht, waaronder ook meermaals die van Zoo Zajac en de andere grote vakbeurzen in Europa en Azie.
Het is sterk afhankelijk hoe de individuele handelaren hun visjes behandelen op zo'n beurs. Ook achter de schermen zag ik toch vaak het gehannes daarmee. Wanneer de deuren open gingen voor het grote publiek was wel vaak alles in orde, dat klopt dan wel.
Maar de laatste paar jaartjes zal hoop ik, het omgaan met de have wel verbeterd zijn, door de strengere normen en dat is maar goed ook.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Rob Bosman »

Beurs of in een winkel wat is het verschil achter de schermen weten we nooit wat er gebeurt of je moet in een winkel werken en daar zijn er maar enkele van ons die hier wat over kunnen zeggen het feit blijft wel dat er in een hoop winkels het triest is gesteld met de vissen in de verkoop bakken en dat de verkoopbakken er op beursen er wel beter uit zien en de vis ook. Ik wil nu niet verder af dwalen van het onderwerp want dan kunnen we beter een nieuwe topic openen over de condities voor het houden van vissen voor de verkoop.

Wat er voor en/of achter de schermen gebeurt gaat het nu even niet op het ging er hier om wat is beter of slechter vissen te koop aan bieden in mooie schoone en verzorgde bakken of in plastic zakken, waar ze een heledag in hun eigen vuil moeten rondzwemmen.
Wat gaat er in een plastic zak 2 liter max. wat gaat er in een bak 45 liter goed filtersysteem erop en lekker op temperatuur.

Wij zijn hier in deze topic dus over begonnen wat beter is plastic zak of een bak. tot nu toe heb ik dus van jou geen bevredigend antwoord gehad.
Een in een stelling op een beurs geplaatste vis, zal toch ook meegaan met de koper en waarin meestal, toch in die PLASTIC ZAK!!
bij een winkelier verdwijnen ze ook in een plastic zak !!!! (ik schreeuw dan niet zo hard met hoofdletters)
de winkelier ontvangt ze ook in een plastic zak en als ze bij de LFS uit de stelling verdwijnen om ingepakt te worden gaan ze ook in een plastic zak !!!!!! of ze moeten hun klanten een aquarium onder de arm mee geven. wel duur verpakkings materiaal.

Maar ik snap jouw beredenering wel internetshops en handelaren op beursen zijn voor een winkelier natuurlijk erg bedreigend, maar bij de LFS gebeurd met de vissen het zeflde als op een beurs. Alleen zien we in de bakken op de beurs geen geklieder op de ruit "geen verkoop"en ook geen dode vissen drijven die je nog al vaak tegen komt. En dan maar niet te spreken over de onkunde vooral bij bedrijven bij- op- en in- tuincentra's.

En nogmaals bezoek de grote discus shows en beursen maar dan zie je hoe de bakken erbij staan en geen zakjes ook zie je dat de vissen geen enkele vorm van stress hebben ook niet als er op een dag vele duizenden mensen langs hun bak lopen en ik weet persoonlijk vanuit de discus wereld dat wij heel integer met deze vissen omspringen en dat daar achter de schermen geen sprake is van wantoestanden.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Herman »

Ik doe niet schreeuwen, ik doe een woord benadrukken omdat het ging over ook een (PLASTIC ZAK) en dat is totaal iets anders dan nu te stellen dat ik schreeuw.
Er bestaan echt ook grotere plastic zakken, dan die van een inhoud van 2 liter hoor.
Beurzen en internet zijn voor mij persoonlijk echt niet bedreigend, waar je dat vandaan haalt komt op mij vreemd over.
Ik ben geen handelaar en heb geen winkel, ik assisteer/adviseer alleen maar op een dag dat het mij uitkomt bij een bedrijf.
Feit is wel dat er bij veel bedrijven, waaronder ook internetwinkeltjes mensen rondlopen die van toeten nog blazen weten, of hun klanten niet goed beraden door wat voor oorzaken dan ook. Iedereen heeft een leerproces door te maken, dat geldt ook voor elke starter op internet.
Ik hang altijd nog het motto aan van, adverteren is verkopen. Het feit dat iemand sponsor is waar en op wat voor manier dan ook, mag geen vrijbrief zijn om alles te kunnen zeggen, een beetje respect en privacy moet onderling aanwezig zijn.
Ik heb wel degelijk aangegeven dat een bak voor bepaalde vissen beter zijn om zoveel mogelijk stress te voorkomen bij handelaar en vis en ook de koper.
Toch daar kom ik weer, zal de vis uiteindelijk mee moeten in die PLASTIC zak!
Ik heb al gezegd dat ik vele beurzen heb bezocht als geinteresseerde, maar nooit als handelaar. Gezien deze achterliggende ervaringen kon ik ook juiste info geven, zonder ook maar op enige wijze denigrerend te hoeven doen of toespelingen te maken naar wie ook.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Rob Bosman »

Beste Herman,

even regagerend op jouw PB aan mij kan helaas niet terug sturen om dat je die functie uit geschakeld hebt. Maar ik weet bij god niet waar je over hebt, maar uit je pb begrijp ik dat jij dus ergens assisteerd bij een tuincentrum. Dat wist ik niet en daar doelde ik dus ook niet op.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Herman »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Beste Herman,

even regagerend op jouw PB aan mij kan helaas niet terug sturen om dat je die functie uit geschakeld hebt. Maar ik weet bij god niet waar je over hebt, maar uit je pb begrijp ik dat jij dus ergens assisteerd bij een tuincentrum. Dat wist ik niet en daar doelde ik dus ook niet op.
Rob nog een keer, ik assisteer niet bij een tuincentrum!! Ik assisteer bij een gewone LFS waar ik mensen leer dat de kop van de vis aan de voorkant zit, en de staart aan de andere kant.
Dat mijn PB uit staat was ik me niet van bewust, zal dat even nakijken.
Wat ik bedoel, is het te snel maar oordelen over een tuincentrum of LFS of internetwinkeltjes op forums vind ik vaak onterecht.
Soms tref je daar ook mensen die heel kundig zijn, maar op een bepaald moment misschien niet aanspreekbaar waren.
Ik zal nooit ook maar een oordeel vellen op een openbaar forum over iemand zijn bedrijf. Of dat nu een webwinkel, tuincentrum, of een LFS is.
Dat is niet aan mij om daarover te oordelen. Ik houd me bij het advies en info geven, over een materie waarin ik ben afgestudeerd.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Rob Bosman »

Beste Herman,

Corigeer mezelf dan even ik wist dus niet dat jij adviseur was bij een LFS. Ik val jou ook niet aan en ook de LFS waar jij dus adviseur bent ik wist niet eens dat je dat deed en ik weet nog steeds niet bij wie je dat doet. Verder val ik ook geen bepaalde tuincentra aan heb jij me namen horen noemen maar we weten allemaal en als iemand dat niet ziet is hij een blind paard dat over het algemeen het er bij tuincentra's niet goed aan toe gaat. Ik ken zelfs een tuincetra die beweerd dat hij de luipaard discus verkoopt bij hoog en bij laag maar goed.
Ik heb dan mischien niet de ervaring die jij hebt en jij vindt dat het er wel goed geregeld is vraag ik me toch af of je weet hoe een gezonde discus er uit ziet, mijn vakgebied is niet malawi en tanga en azië en je zal mij hier over ook nooit en te nimmer uitspraken over horen doen, wat me eigen kennis betreft over discussen kan ik je zeggen dat ik al met discussen bezig ben vanaf mijn 23 ste jaar en dan bedoel ik wildvang met nakweek pas zinds enkele jaren. Verder ben ik redelijk bekend binnen de discus wereld en wordt mijn kennis daar ook zeer op prijs gesteld niet alleen qua kennis van de vis zelf maar ook mijn kennis op het gebied van de geneeskunde voor met name discussen, mensen komen graag naar mij toe als er iets aan de hand is met hun vissen. Dus ja een beginnend ondernemer maar geen beginner op dit vak gebied dus daar aub niet te neerbuigend over. verder betreft het verkopen van artikelen op de online winkel alleen voeding, medicatie en aquarium artikelen voor zowel zoet, zout en vijvers en ja dat is alleen maar een aanvulling van mijn bedrijfs activiteiten en worden er geen levende have via de webwinkel aangeboden.

Een klant die bij mij vissen wil en mag kopen bepaal ik. Ik weiger nog liever een discus te verkopen als ik maar het vermoeden heb dat er bij een klant geen of nauwlijks kennis aanwezig is of dat zijn aquarium daar niet geschikt voor is ik eis een hoge mate van kwaliteit van mezelf.

Zo als je zelf al schreef leer jij de mensen daar waar de kop en de staart van een vis zit ach als dat bij een LFS nog geleerd moet worden dan vraag ik me af in hoeverre is daar dan eigenlijk wel kennis aanwezig bij de LFS niet bij jou. De kennis die jij hebt van Azië, malawi en tanga zal ik noooit halen ook omdat daar mijn intresse niet is.

Al met al een heel verhaal wat behoorlijk off topic aan het gaan is.

Wat betreft het aan bieden van mijn artikelen hier als sponsor van dit forum en het helpen van de forum leden daar waar het mogelijk is zijn afspraken over gemaakt met het beheer.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Herman »

Het gegeven kop en staart, moet je wel iets ruimer in de zin nemen, dan zoals het neergeschreven staat door mij.
Ik neem zeker aan dat iedereen wel weet waar de kop en staart zit, anders was het zeker bedroevend te noemen.
Er zijn andere zaken te leren dan dat alleen.
Ook een beurs als die in Duisburg van Zajac heeft meer dan alleen Discus te bieden, dat wordt vaak vergeten door de Discus liefhebbers die erg gefocust zijn op hun hobby. Ik spreek meer over een algemene beurs want er is meer dan alleen maar Discus hoe mooi ze ook zijn.
Het is te hopen dat je selectief kunt blijven naar de klant toe, want een kennis van mij startte een LFS en dacht er ook zo over.
Hij verkocht wel vis, maar de meeste vond hij zelf zo mooi dat hij die niet verkocht, waarop ik hem vroeg waarom begin je dan een winkel?
De winkel heeft het trouwens niet erg lang uitgehouden.
Ik plaats nog een link naar een foto van de interationale beurs in Duisburg, het is toch een beetje druk in die bak denk ik?

http://www.paluzee.nl/album/albums/busr ... C_2505.JPG

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door inadepina »

het is helemaal off topic ik weet het, ik wil jullie discussie ook niet storen, maar ligt daar nu vloerbedekking op de bodem?
gewoon nieuwsgierigheid geen oordeel of zo.
(herman op internet staan woorden in hoofdletters gelijk aan schreeuwen ;) )
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Jammer dat deze discussie al 6 jaar een winterslaap houdt. Heb ik nog wel een vraag. Onze visjes zijn gewend om (van nature) in 1000en kubieke meters te leven, volgestort met allerlei zooi van de lokale industrieën. Waarom maak ik me dan nog druk over waterwaarden of de afmetingen van mijn glazen isoleercel? :mrgreen:
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door stylz »

Ik denk dat je dat antwoord zelf ook kan bedenken :P :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Stylz. Het leek me gewoon leuk om na 6 jaar de discussie weer eens op te laaien :D
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door emeraldking »

In de kern kan ik me er wel wat bij voorstellen, Erick. Want vissen in gevangenschap als ze goed geacclimatiseerd zijn; best (afhankelijk van het type vis uiteraard) een behoorlijke marge hebben in hun bestendigheid jegens bepaalde flucturerende parameters in de bak. Vaak zijn wij te voorzichtig met onze aquariumvissen. Da's een feit!

Ik krijg wel eens het verwijt dat ik soms teveel de aquariumvissen vergelijk met hun wilde neven. Maar als je de huidige aquariumvissen laat overwennen aan de omstandigheden die ook in de vrije natuur voorkomen, dat onze aquariumvissen daar best ook tegen kunnen. De mensen die mij doorgaans tegenspreken zijn vaak de mensen die hun kennis vergaard hebben via de literatuur of dat via boeken, magazines danwel het internet is, is op het moment dan niet interessant. Ik heb zelf het voorrecht gehad om een x-aantal keren gebieden op te mogen zoeken waar bepaalde vissen die wij uit de aquariumwereld kennen in de vrije natuur te bewonderen. Als je bekijkt hoe de omstandigheden zijn dan heeft dat nog zeer weinig weg van wat de boeken ons ooit door de jaren heen hebben proberen te vertellen. Ook als je dan met lokale mensen spreekt, die kunnen je ook veel beter op weg helpen om de vissenwereld te begrijpen.

Dit is dan ook één van de redenen dat ik elk jaar vanaf de lente t/m halverwege de herfst onze zogenaamde aquariumvissen ook in buitenbakken hou. Waarbij de inrichting meer weg heeft van een minivijver. D'r zit substraat op de bodem en verder gevuld met vijverplanten. Geen mechanische filtratie en geen verwarmingselement. De vissen worden bij mij zelfs blootgesteld aan wat koude (zekers in de nacht), dit terwijl ze als tropisch en subtropisch betiteld worden. Ik kan je uit ervaring stellen dat de omstandigheden beduidend anders zijn dan in een aquarium in huis. Doch mijn vissen hebben er geen schade van. Ze zijn zelfs sterker dan hun binnenmaatjes wanneer ik ze in de herfst oogst.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Met jou kan ik praten king
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Waar het mij om gaat is dat ik het vreemd vind dat bijv. discusvissen niet geschikt zouden zijn voor 1 meter bakken (ivm te weinig ruimte voor een school), maar een 1,5 meter bak zou wel geschikt zijn. Alsof ze daar wel lekker de ruimte hebben. Ik krijg een beetje de indruk dat die maatstaven zijn bedacht door mensen die daar zelf baat bij hebben.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Stefan »

Daar heb ik ook altijd voor gepleit Erick. Sowieso vind ik het altijd al vreemd dat er maar 1 maat wordt opgegeven terwijl we toch echt in een 3 dimensionale wereld wonen. wat betekent die 1,5 meter dan? 1,5 x 1,5 x 1,5? Da's een flinke bak voor discus. Of kan het ook in 1,5 x 0,1 x 0,1? Die voldoet namelijk ook aan 1,5 meter.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”