Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Gebruikersavatar

yvon

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door yvon »

Plantjes zijn er meestal ook zeer interessant.
En je doet op een beurs ook nog wel eens nieuwe ideetjes op.

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door inadepina »

dat laatste zeg ik maar niet tegen manlief :D
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

yvon

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door yvon »

Ohjee, die ziet de bui dan natuurlijk al hangen, of moet ik zeggen 'de volgende bak alweer staan' ? :P
Maar even serieus, het is op zich best de moeite waard om een beurs te bezoeken en wat betreft diervriendelijkheid en verstand, dat zal meer te vinden zijn op een beurs dan in de winkels.
De sfeer die er hangt op een beurs maakt er dan ook nog eens een gezellig dagje uit van.
Verdorie, ik begin steeds meer te balen dat ik niet kan :S
Is het een idee om hier een poll bij te maken ?
Ik vraag me nu toch wel steeds meer af wat de andere aquarianen van een beurs vinden en van de manier waarop het eraan toegaat op een beurs en hoe de waren aangeboden worden.
Ik zag nu al meerdere mensen typen dat ze eigenlijk alleen bakken op beurzen zien, echter op de NBAT beurs zat alles in zakjes en kleine plastic bakjes, beetje apart dan, vooral voor de NBAT.

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door inadepina »

yvon schreef:Ohjee, die ziet de bui dan natuurlijk al hangen, of moet ik zeggen 'de volgende bak alweer staan' ? :P
Maar even serieus, het is op zich best de moeite waard om een beurs te bezoeken en wat betreft diervriendelijkheid en verstand, dat zal meer te vinden zijn op een beurs dan in de winkels.
De sfeer die er hangt op een beurs maakt er dan ook nog eens een gezellig dagje uit van.
Verdorie, ik begin steeds meer te balen dat ik niet kan :S
Is het een idee om hier een poll bij te maken ?
Ik vraag me nu toch wel steeds meer af wat de andere aquarianen van een beurs vinden en van de manier waarop het eraan toegaat op een beurs en hoe de waren aangeboden worden.
Ik zag nu al meerdere mensen typen dat ze eigenlijk alleen bakken op beurzen zien, echter op de NBAT beurs zat alles in zakjes en kleine plastic bakjes, beetje apart dan, vooral voor de NBAT.
hahaha ja die ziet de volgende bak idd staan, ben er vorige week al over begonnen............

maar staan daar dan ook compleet ingerichte aquariums? dat kan toch niet?
omdat bianca zegt ideetjes op doen. of is dat wat betreft vissen?

heeft iemand foto's van zo'n beurs?
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Kevin »

Kijk hier maar is naar dit filmpje, is een indruk van de vvvivarium beurs van afgelopen maart.

http://www.vivarium2009.nl/index.php/pe ... e-filmpjes
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door inadepina »

o.k bedankt.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Rob Bosman »

Vandaag op pad geweest en ook even over dit onderwerp gediscuseerd maar de enigste vereniging die niet wil dat er vissen uit bakken verkocht worden is het NBAT op de door hun georganiseerde beursen de reden hiervan is dat ze bang zijn voor besmetting :? :shock: daar moet je dus zelfs discussen, roggen en grote amerikaanse cichliden in een zakje wurmen.

Gebruikersavatar

yvon

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door yvon »

De NBAT heeft toch een goede naam, ik kijk hier echt van op.
Ik heb dan zoiets van, euhhhh dan gewoon verbieden om grote vissen soorten aan te bieden.
Discussen, maanvissen en andere grote vissen vind ik echt niet in een zak kunnen.
Zoals ik al typte ben ik maar op 1 beurs geweest en die was van de NBAT, het is me toen niet opgevallen dat ze grote vissen hadden.
Dus ik vraag me af of die dan ook wel aangeboden worden of niet op een beurs met zulke regels, ik heb alleen allerlei kleinere soorten vissen gezien.
De grootste waren de meevalsoorten die dus in ieder geval niet zo'n hoog lichaam hebben als discussen etc..

Ik ga straks toch eens op het internet zoeken of ik wat info kan vinden over de regels die NBAT heeft wat betreft beurzen.
Dit is echt heeeeel verbazend.

'edit' Na een tijd te hebben gezocht op het internet kom ik er tot mijn verbazing achter dat er nergens regels te vinden zijn die de NBAT hanteert op beurzen.
Op de site van de beurs in tilburg staat die regels wel.

Gebruikersavatar

Gast

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Gast »

Ik denk dat het meer te maken zal hebben met kans op besmetting voor ons.
de laatste jaren is de veteranenziekte nogal in opspraak.. logisch dat ze daar voorzichtig mee zijn.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Herman »

doemijdiema schreef:Ik denk dat het meer te maken zal hebben met kans op besmetting voor ons.
de laatste jaren is de veteranenziekte nogal in opspraak.. logisch dat ze daar voorzichtig mee zijn.
Daar hoeft men niet bang voor te zijn, omdat de veteranenziekte niet kan ontstaan door aquariumwater.
In principe is het verpakken van vissen in een plastic zak niet verkeerd, mits wel goed doordacht gedaan.
Het continue optillen door jan en alleman, met het bekijken van de inhoud kan wel stresserend werken.
Ik zou daar wel een andere betere oplossing voor weten. Zonder een zak maar te hoeven optillen, zou men toch de inhoud kunnen zien!
Als het verpakken in een plastic zak fout zou zijn, kwam er geen vis meer van de groothandel/exporteur waar ook vandaan, geen vis meer uit de winkel, en ook geen vis meer van een beurs. Want al die visjes zullen toch ergens in verpakt moeten worden. :?: ;)

Of men moet allemaal met een aquarium over de beurs gaan lopen, maar dan krijg je geheid het verhaal dat de ene bak te klein is en de ander weer te groot, maar ook daar zou ik weer een betere oplossing voor hebben! :mrgreen: :shock:
Een vis verpakt in een plastic zak voor transport, is een van de meest ideale manieren.
Een in een stelling op een beurs geplaatste vis, zal toch ook meegaan met de koper en waarin meestal, toch in die PLASTIC ZAK!!

Bij de betere groothandels/exporteurs overzee, kan men precies berekenen hoeveel vissen er in een zak kunnen, daarbij ook nog eens precies aangeven het aantal uren dat ze daarin kunnen verblijven. Dat alles onder de vissen hun eigen Co2 uitstoot in de zak als tranquilizer/verdovingsbuffer.
Het overwennen bij aankomst zal dan wel heel secuur moeten gebeuren, met ook een tijdsinterval door de sterk verlaagde Ph in acht te nemen.
Als mensen op een beurs komen, en zij problemen ondervinden met de tentoongestelde vissen, kan men beter zo'n beurs niet bezoeken.
Ik denk zeker dat er kundigen in zo'n bestuur/organisatie zitten die weten wat te doen, en te handelen met de levende have.
Is dat niet zo, dan zitten ze op de verkeerde zetel. De koper moet zorgen dat hij de vissen veilig thuis krijgt. Of anders nog beter, koop niet op een beurs maar maak een afspraak bij de verkoper thuis, kun je gelijk zien wie de ouderdieren zijn (bij nakweek) of hoe het er daar uit ziet.
En men kan dan in alle rust met de aangeschafte have huiswaarts keren, dat alles verpakt in een (PLASTIC ZAK)

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Serge »

Kijk, Herman geeft denk ik een antwoord dat de lading wel dekt. We hebben nu eenmaal een "lastig" huisdier qua logistiek. Een hond springt zelf in de auto, maar bij een vis is dat wat moeilijker aan te leren :D

Ik vind het zelf altijd wel leuk om er even rond te snuffelen, maar ik koop niet graag op beurzen, dus ik ga doorgaans gewoon naar de kweker of winkel toe. Dat is ook wat makkelijker mocht er iets mis zijn (hoewel de meeste kwekers prima voor rede vatbaar zijn als het gaat om garantie).

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Rob Bosman »

De Discus staat bekend als een lastige vis erg vatbaar en stress gevoelig, ga nu eens kijken naar alle grote discusshows en beursen die shows waar gewoon alle top kwekers en handelaren te zien zijn, je vindt daar echt geen vissen in plastik zakjes hoor. Meneer Stenker de bekenste duitse discus kweker van duitsland heeft zijn vissen op shows en beursen in bakken zitten. Ga er maar vanuit dat dit niet voor niets is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Kevin »

Het feit dat in nederland de beurzen vaak maar 1 of 2 dagen zijn zal ook meetellen, wat ik van Duitsland heb begreppen is dat een beurs daar ene week duurt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Herman »

Toch denk ik dat voor Discus een aquarium zeker aan te raden is om te stockeren op een beurs.
Toch zal die Discus bij verkoop niet meegaan in een aquarium.
Ik vraag mij dan ook wel eens af hoe de Discus door de meeste handelaren naar de beurs worden getransporteerd?? :shock:
Nou ja ik vraag het mij eigenlijk niet af ik zie het wel eens links en rechts!! :? :idea:
Vissen op een beurs kopen, met alle stress erbij voor koper en handelaar en, als "last but not least" de VISJES. mmmhhh! :| :|

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Rob Bosman »

Herman schreef:Toch denk ik dat voor Discus een aquarium zeker aan te raden is om te stockeren op een beurs.
Toch zal die Discus bij verkoop niet meegaan in een aquarium.
Ik vraag mij dan ook wel eens af hoe de Discus door de meeste handelaren naar de beurs worden getransporteerd?? :shock:
Nou ja ik vraag het mij eigenlijk niet af ik zie het wel eens links en rechts!! :? :idea:
Vissen op een beurs kopen, met alle stress erbij voor koper en handelaar en, als "last but not least" de VISJES. mmmhhh! :| :|
Sorry Herman ik kan heel vaak met je in de zelfde richting denken maar ik denk dat je dan toch is een keer mee moet gaan naar de grote beursen en shows, of kijk anders is even hier http://forum.discusclubholland.nl/viewtopic.php?t=3844 kan je de bakken zien van de laatste tentoonstelling deze discussen vertonen beslist geen stress en waren in al hun pracht te bewonderen ook hadden ze geen last van het vele publiek die langs hun bakken liepen om hun te bewonderen.

Verder wil ik nogmaals aanhalen dat de zeer gerenomeerde kwekers en handelaren heus wel weten wat zij doen om maar even een paar namen te noemen Berndt Degen, Zoo Zajak, Stendker en Hustinx.

En het maakt niet uit of zo event 2 dagen duurt of een week. De link van de open nederlandse discuskampioen schapppen duurde maar 2 dagen de vissen zelf zaten er 4 dagen.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”