Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door PatH »

Beste allen, misschien omdat ik de laatste 2 maanden zoveel met water, waterkwaliteit, waterwisselingen, leidingwater, osmosewater ben bezig geweest, en de alarmerende berichten die je kan lezen over de nijpende tekorten in de waterbevoorrading overal ter wereld zowat, vraag ik me af welke invloed dit kan en zal hebben op het houden van aquaria. Wat zich nu afspeelt in Zuid-Afrika zal zeker, als het al zo niet is, in andere delen van de wereld zich op korte termijn ook voordoen.
Ik ben geen doemdenker, maar ik vraag me af of andere leden hierover ook reeds een mening gevormd hebben. Zullen we in staat zijn om deze prachtige hobby op lange termijn nog te kunnen beoefenen? Zien jullie oplossingen? Het is niet alleen voor de geliefde visjes, maar zeker ook voor alle jonge mensen, kinderen en kleinkinderen. Het is niet de bedoeling om zwaarmoedig te doen hoor maar het houdt me echt bezig. Ik zou dan ook graag jullie reacties lezen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door Linda »

Hmm interessante gedachte.
Al denk ik niet dat droogte hier op korte termijn een probleem zal zijn. Ik denk dat het eerder een probleem wordt het water buiten de deur te houden als het zo doorgaat.... :nope:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door PatH »

Dat is juist Linda, de zeespiegel zal sowieso stijgen, maar dan spreek je wel niet over drinkwater, maar uiterst vervuild water. Trouwens we kunnen het niet zomaar uit de oceanen scheppen ook. Daarvoor zijn dan supergrote ontziltingsinstallaties nodig. Maar ik ben blij dat je gereageerd hebt! ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door amber98 »

Ik heb eerlijk gezegd weinig gevolgd wat betreft Water, maar water zal nooit verdwijnen. Als in Afrika heftige droogte Is, zal het water ergens anders naar beneden moeten vallen (Nederland bijvoorbeeld). Het is wetenschappelijk niet mogelijk dat de hele wereld zonder water komt te zitten, ik denk dus niet dat wij in ons kikkerlandje met langdurige droogte te maken krijgen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door PatH »

Blij dat je er zo positief tegenover staat Amber! ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door Erik1974 »

Ik denk dat op de schaal van wat de doorsnee aquarium houder heeft staan de impact zo klein is dat het niet veel verschil maakt. Helemaal als je het aquarium water in de tuin kan laten lopen. De vleesindustrie zet een gigantische druk op de watervoorziening. Ik ben geen vegetariër maar als de watervoorraad echt problematisch wordt hier kan ik beter stoppen met vlees eten dan mijn aquarium weg doen. En 1x per 2 dagen douchen ipv elke dag. Dat bespaart veel meer dan een waterwissel. En je kan ook wegkomen met minder waterwissels als je de bak minder belast. Onze hobby zal voor de gemiddelde aquarium houder niet veel impact hebben. Ik heb het nu natuurlijk niet over 2000 liter bakken waar wekelijks 50 procent water gewisseld wordt, maar daar zijn er ook niet zo veel van.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door Linda »

Klopt wat je zegt over de vleesindustrie Erik. Het schijnt 1000 liter water per koe te kosten....

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door Erik1974 »

Net ook even gekeken. 1x douchen overslaan bespaar je ongeveer 50 liter mee. Dat is al een flinke waterwissel. Wij zijn hier met zijn vieren en mijn kinderen slaan vaak al eens een keer douchen over in de week. Ik heb mijn waterwissels al gecompenseerd 😁

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door Muppet1987 »

Ik ben niet bang voor droogte hier in Nederland, maar er bekruipt mij toch een zeker schuldgevoel...wij houden aquaria met schoon drinkwater (niet alleen aquaria, we spoelen de wc door met schoon water!!), terwijl er elders een serieus tekort is. Daar hou ik me al veel langer mee bezig. Maar ik denk idd dat je dit voor je eigen huishouden kan/moet(!!) beperken dmv douchen. Dagelijks douchen?? 😱 echt onnodig. Twee keer in de week is doorgaans voldoende. Voor de rest: lang leve de washand, zeep en wastafel...tuin besproeien bij voorkeur met regenwater en niet met schoon water. Ik denk zeker dat alle kleine beetjes helpen, maar geloof ook dat je mag genieten van je hobby. Diezelfde vraag heeft mij ook beziggehouden Patrick!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door amber98 »

Muppet1987 schreef: 14 feb 2018 07:59 tuin besproeien bij voorkeur met regenwater en niet met schoon water.
Word hier gedaan met aquarium en vijverwater :) overigens ook de kamerplanten en de honden vinden vijverwater veeeeel lekkerder

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door PatH »

Dag allen, ik ben verheugd met de positieve ingesteldheid van jullie allen. En zeker we mogen plezier beleven aan onze hobby! Wij westerlingen zijn (nu nog) in een comfortabele positie dat we kunnen snoeien in ons waterverbruik waar we dit willen of kunnen. Erger wordt het als er rantsoeneringen komen waarbij slechts op bepaalde uren van de dag wat druppels water uit de kraan komen.
Ik was gisteren om osmosewater gereden naar de viswinkel in Henegouwen. Onvoorstelbaar wat een osmosewater daar wordt getankt. Ik stond gewoon in de file. Mijn 120L was daar slechts klein bier tegen. Als je dan uitrekent dat dit water misschien 2x of 3x het werkelijk gebruikt volume leidingwater betreft dan is dit op het einde van de dag toch heel wat. Onvoorstelbaar hoeveel mensen deze hobby beoefenen. Een weekdag en de parking quasi volzet.
Als we dus willen dezelfde welstand inzake drinkwater behouden, zullen we met zijn allen, zoals jullie ook aangeven, privé waterbesparingsplannen moeten opstellen. Bij mij thuis zijn de meeste kranen, dus ook wc’s aangesloten op de regenwaterput. Maar dit help natuurlijk niet veel in de zomermaanden.
Ik was werkelijk blij met jullie positieve ingesteldheid en vooruitzichten in jullie antwoorden. Het is leuk te horen hoe jonge mensen erover denken. :)

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door emeraldking »

Ik sta er zelf niet echt bij stil of Nederland zou worden drooggelegd. Ik heb het wel te doen met de landen die met een watertekort te kampen hebben.
Ik vind dit wel een diepzinnige en interessante vraagstelling van PatH en dat hoort er ook bij...

Grtjs,
`S`
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door Loraine »

Ik hou me niet zo bezig met de (zeer) lange termijn, door me niet voort te planten en geen auto oid te hebben doe ik al aardig wat voor het milieu schat ik zo in. ;)

Gebruikersavatar

SmartDuck
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2018 13:00
Locatie: Waalwijk

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door SmartDuck »

Water hebben we wel genoeg de komende tijd in nederland. Maar er bewust mee omgaan is altijd goed.
Ik gebruik het oude aquariumwater in de moestuin. Kort douchen. Ik eet bijna geen rund- of varkensvlees.

Gebruikersavatar

dominique
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2018 20:58

Re: Aquarium houden, binnen 10, 20, 30 … jaar

Bericht door dominique »

de wereld moet gewoon grootschaliger zuiniger omgaan met water als in regenwater niet meer via het riool afvoeren. meer water vasthouden op land dmv kanalen, meren etc. Regen water gebruiken om toiletten te spoelen etc legio toepassingen. t is dat zeewater lastig is om te zetten naar zoet water anders is dat ook een optie (tenzij iemand of een energiezuinige en snelle optie verzint of een energiezuipende oplossing met een duurzame energiebron)

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”