Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Roy H »

Je kent het wel. De een probeert zijn aquarium zo natuurgetrouw na te bootsen met veel planten, kienhout, stenen enz.
De ander pakt het allemaal wat luchtiger aan en plaatst er Sponge-Bob beeldjes, piratenschepen , en tempels in.

Persoonlijk vind ik dat een natuurgetrouw aquarium het mooiste overkomt voor het oog. Het blijft echter een persoonlijke keuze, en er is niets mis met een keertje "out of the box" te denken.
Ik heb bakken gezien waar een piratenschip juist mooi in het geheel pastte. Ik heb ook bakken gezien die pijn aan de ogen deden.
Zolang het welzijn van de vissen niet in het gedrang komt, laat ik iedereen in zijn waarde.

Dus de stelling luid : Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!



wat vind jij??
Greetings...

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door karinD »

Ik ben het wel met de stelling eens, ik vind dat er een harmonie moet zijn tussen de decoratie en de rest van de inrichting. Het kan heel erg uitmaken of je een beeldje links of rechts in je bak hebt staan, voorin of halverwege. En ik vind ook, dat als je decoratie gebruikt, het ook allemaal een beetje de zelfde stijl of thema moet hebben. Bijvoorbeeld thema kindertv. Spongebob en de Snorkels kunnen prima door elkaar gebruikt worden. Maar laat dan die Chinese tempel en die boom achterwege.
Maar ik vind het wel heel erg persoonlijk. Want wat jij mooi vind, vind iemand die bij je op visite komt misschien wel afgrijselijk.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Kevin »

Absoluut eens met de stelling. Mijn keuze gaat ook uit naar de natuur getrouwe aquariums.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

kayleeD
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:33

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door kayleeD »

Ik ben het er ook mee eens, maar je moet zelf weten of je het toevoegd of niet, zelf zou ik het niet doen.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door emeraldking »

Zelf ben ik ook van de meer natuurgetrouwe inrichtingen. Bij mij geen kitsch in de bakken. Doch ook ik stel dat ik een ieders keuze respecteer wat diegene uiteindelijk in zijn danwel haar bak stopt.

Nu moet ik wel stellen dat ondanks dat ik niet van kitsch in een bak hou, dat ik wel ooit een groot aquarium heb gezien met een groot wrak er in, wat absoluut een plaatje was. Het was met alg begroeit en gaf toch een zeer natuurlijke look aan het geheel.

Wat ik wel heel afgrijselijk vond was een cichlidenbak die mijn voormalige buurman verkocht aan een kennis van zijn destijdse vriendin. Die kennis had op de bodem het zand weggehaald en deed er glazen knikkers in. Vooral toen het licht erop scheen, werd het licht alle kanten op weerkaatst dat het pijn aan de ogen deed.

Ik vind het bijvoorbeeld helemaal prachtig als ik een gecultiveerde bak zie met verschillende lagen aan planten in de bak. Doch het is geen natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijkheid.

Maar de meeste bakken bij mij zijn verre van gecultiveerd en dat heeft enkel te maken met het feit dat het kweekbakken zijn. Dus ze moeten functioneel zijn i.p.v. het ijdele oog te dienen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Kees »

Maakt of breekt voor wie?
Degene die piratenschepen, doodskoppen, spongebobben, vulkanen met lampjes ( :) ) etc in hun bakken doen, doen dat niet voor niets.
Die vonden zoiets op dat moment leuk / mooi en zijn in ieder geval actief bezig met hun hobby.
Of te wel zolang de eigenaar er plezier in heeft en de bewoners er niet te veel last van hebben, helemaal goed.
En zolang de kwaliteit van het water en voer maar goed zijn. geloof ik niet dat het een vissie, garnaal of plantjes het veel kan boeien of er een stuk natuur getrouw hout in de bak is geplaatst of doodskop op een stokkie.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Loraine »

Voor mezelf kies ik voor wat meer natuurlijke decoratie.
Dat kunnen oa kunstplantjes zijn, maar wel groen (evt met roodachtige randjes) en geen felroze/pimpelpaars/knalblauw etc en een beetje natuurgetrouw dus geen nepanemonen/koralen in een zoetwaterbakje.
Ook zal ik geen piratenschip/skeletten/schedels/krokodillen/spongebob etcetc in mijn bak steken, tenzij ik juist voor de grap een over de top bakje zou inrichten met schelp/schatkist aangesloten op zo'n luchtpompje etc.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Linda »

Nee? Geen rubberen kwal oid? :lol:

Ik ben zelf van de natuurlijke inrichting. Maar als ik ooit een bakje voor mijn zoon moet/mag inrichten, dan komt daar zeker weten een autowrak of buizen stelsel in. Liefst met glazen knikkers op de bodem of gekleurd grind maar dat zal ik hem maar afraden 😅

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Loraine »

Nee, tenzij het zo'n over the top bakje wordt. :lol:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium decoratie maakt of breekt je aquarium!

Bericht door Linda »

Loraine schreef: 12 mar 2018 20:59 Nee, tenzij het zo'n over the top bakje wordt. :lol:
:lol:

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”