Aquariumvereniging: wel of niet?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Roy H »

Deze discussie is ooit al eens aan bod geweest, maar omdat we de laatste tijd veel nieuwkomers hebben mogen verwelkomen,zou ik wel eens willen weten.


Wie is er zoal lid van een Aquariumvereniging, en waarom/waarom niet?



Zelf ben ik geen lid van een vereniging omdat ik me er simpelweg nog nooit in verdiept heb.
Ook is het zo dat als ik een vraag heb ik het meestal toch wel op het net kan vinden.
Ik kan me wel voorstellen dat het persoonlijke van een aquariumvereniging en het "live" advies en ervaring die men opdoet meer meerwaarde heeft,dan het posten op een of ander forum.

Anyhow, hoe staan jullie ertegenover? Laat de voors en tegens maar horen maar hou het netjes ;)
Greetings...

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door fenna »

Hallo Roy,

Hoewel ik het wel overwogen heb, kom ik er (nog) niet toe om me aan te melden bij een aquarium vereniging hier in de buurt.
Een aantal aspecten spelen mee:
- Mijn werktijden en andere terugkerende afspraken werken niet handig met de bijeenkomsten van die vereniging.
- Zoals je zelf aangeeft, is er op het internet erg veel te vinden, waaronder dit forum ;) . Dat werkt voor mij als een soort kennisbank waar ik op mijn eigen moment door kan bladeren. Daarmee daalt de behoefte om lid te worden van een vereniging.

Een meerwaarde die een vereniging kan bieden is deelname aan competities. Nu ben ik redelijk competatief, maar racen bewaar ik voor de ijsbaan :D

Fenna

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door Linda »

Ik ben geen lid van een vereniging omdat er bij mij geen in de buurt zit. Er is wel iemand die er een wil opstarten hier in Arnhem maar pas bij genoeg leden.
Ik ben ook van het op internet duiken om info op te zoeken. Helaas staat niet altijd het antwoord op mijn vraag erbij. Maar die kan ik dan altijd hier op het forum nog stellen.
Een vereniging heeft een aantal keren per jaar dat mensen samenkomen en dan heb ik al mijn vragen online allang gesteld :P
Ik ben panisch als ik moet spreken in een grote groep onbekende mensen dus ik weet niet of het wat voor mij zou zijn. Hartstikke leuk dat ze ook lezingen geven ed. maar niet alle onderwerpen spreken mij aan. Je betaald contributie terwijl je maar een aantal keer per jaar samen komt.
Ik vraag me af of het de kosten waard zijn vergeleken met wat je ervoor terug krijgt. Dit verschilt misschien per vereniging en de mensen die er lid zijn/besturen..?
Moet je niet lid zijn van een vereniging voor een aquariumkeuring? En moet je per se je bakkie laten keuren als je lid bent..?

Misschien als er hier in Arnhem een vereniging komt dat ik het een keer probeer maar tot die tijd hou ik het lekker bij het forum :)

Gebruikersavatar

Vegamobiel
0-200
0-200
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 feb 2014 11:08

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door Vegamobiel »

Ik vraag me af of het de kosten waard zijn vergeleken met wat je ervoor terug krijgt.
Als dat als uitgangspunt gebruikt moet je natuurlijk geen lid worden van een verreniging.
Je moet het meer zien als een groep mensen met de zelfde interesse.
Waar je bijeen kan komen en leuke tijd kan beleven.
Als je het enkel als vraagbaak bekijkt, is het natuurlijk niets voor u.
Een club bied veel meer.

Ik ben lid van een club in België ( Melsele ) atlantis.
We hebben ons eigen lokaal/caffé waar je elke dinsdagavond samen kan komen.
Ook op de laatste zondag van de maand komen we samen, en dan zijn er dikwijls ook de partners en kinderen bij.

Het is veel meer dan enkel een club waar dat je na een jaar je zelf gaat afvragen of ik mijn geld wel heb terug verdiend.

Gebruikersavatar

folkishpeter
0-200
0-200
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:42
Locatie: Enschede

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door folkishpeter »

Ik ben in Enschede bij het Bonte Plaatje geweest, in het verleden hier ook lid van geweest. Dit was 15 jaar geleden een bloeiende vereniging met meer dan 100 leden, Ik kwam er nu en er waren nog geen 10 personen nog lid, allen boven de 50 jaar. Dus helaas een uitstervende vereniging. Ik zit nog te twijfelen of ik lid zal worden. Het lijkt mij wel leuk en interessant. Maar of hier toekomst in zit???

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door Linda »

Vegamobiel schreef:
Ik vraag me af of het de kosten waard zijn vergeleken met wat je ervoor terug krijgt.
Als dat als uitgangspunt gebruikt moet je natuurlijk geen lid worden van een verreniging.
Je moet het meer zien als een groep mensen met de zelfde interesse.
Waar je bijeen kan komen en leuke tijd kan beleven.
Als je het enkel als vraagbaak bekijkt, is het natuurlijk niets voor u.
Een club bied veel meer.

Ik ben lid van een club in België ( Melsele ) atlantis.
We hebben ons eigen lokaal/caffé waar je elke dinsdagavond samen kan komen.
Ook op de laatste zondag van de maand komen we samen, en dan zijn er dikwijls ook de partners en kinderen bij.

Het is veel meer dan enkel een club waar dat je na een jaar je zelf gaat afvragen of ik mijn geld wel heb terug verdiend.
Dit is uiteraard niet mijn uitgangspunt. Zoals je kunt lezen zijn er meerdere redenen waarom ik geen lid ben. Dit is enkel iets wat ik me afvraag. Om een voorbeeld te noemen, als je bij een voedbalclub zit om lekker te voetballen, om te gaan met andere mensen en een leuke tijd kunt hebben is dit natuurlijk fantastisch. Maar als je je bij diezelfde voetbalclub niet op je gemak voelt omdat je geen klik hebt met mensen of omdat het om een andere reden tegenvalt en dus er niet graag heen gaat, zou het zonde zijn daar geld voor te gaan betalen..
Wat jij beschrijft klinkt hartstikke leuk en dat zou ik ook zeker doen als er zoiets in de buurt zou zitten. Echter kan iets wat jij erg leuk vindt voor een ander helemaal niet leuk zijn. En als je dan (bijna) nooit naar zo'n zondag of andere bijeenkomst gaat dan is dat toch zonde van je geld? Dan kun je dat geld beter uitgeven aan iets voor het aquarium.

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door Elwin »

voor mij is de hobby teklein en geen tijd voor een vereniging. Forums kan ik raadplegen en lekker lezen wanneer het mij uitkomst, helemaal goed en tegenwoordig voorzien van bijna onbeperkte kennis :!:

:vis:

Gebruikersavatar

Vegamobiel
0-200
0-200
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 feb 2014 11:08

Re: Aquariumvereniging wel of niet?

Bericht door Vegamobiel »

Natuurlijk heeft het geen zin om lid te worden van een club waar jij je niet goed voelt.
Dat is de eerste reden om lid te zijn.
Als je de tijd hebt kan je misschien zelf een vriendekring bijeen brengen, om leuke dingen te doen met als gemeenschappelijke interessen de aquaria.

Veel plezier met je hobby

Jb Malawi

Gebruikersavatar

Jaapje88
0-200
0-200
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 apr 2014 22:13
Locatie: Almelo

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Jaapje88 »

Nee, ik heb een aquarium, als ik vragen heb zoek of vraag ik op forums als deze. Een vereniging heeft meestal verplichtingen of vragen een bijdrage.
Neem ook even een kijkje bij mijn bak :)
Vision 180

Of naar de bak van mijn vriendin :)
Aqua 60

Groet Jaap!

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Kees »

Ook geen lid en volgens mij zitten er 2 verenigingen in de buurt.
De reden, gewoon geen tijd, ploegendiensten, gezin etc.
Dat is dus het grote voordeel van een forum, kan tussendoor en overal, mits je een verbinding heb natuurlijk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Ronald V »

Natuurlijk wel, sowieso al voor de gezelligheid en het directe contact met anderen die dezelfde hobby hebben.
De kennis die je met elkaar uitwissel via een lezing, een open gesprek e.d., is toch anders dan die je op het internet vindt.
Catfish schreef:Ik vraag me af of het de kosten waard zijn vergeleken met wat je ervoor terug krijgt. Dit verschilt misschien per vereniging en de mensen die er lid zijn/besturen..?
Moet je niet lid zijn van een vereniging voor een aquariumkeuring? En moet je per se je bakkie laten keuren als je lid bent..?
Ik vind het de kosten dubbel en dwars waard en ik kan iedereen adviseren om eens bij een vereniging in zijn/haar buurt te gaan kijken. Zolang je niet in een vereniging zit en/of geen lid bent geweest, is het oordelen over iets wat je niet kent.

Als je een aquariumkeuring wilt dien je lid te zijn van een aquariumvereniging die is aangesloten bij de NBAT en nee, je bent zeker niet verplicht om mee te doen aan deze keuringen. Hoewel het wel zeer leerzaam is, om het wel eens een paar keer te doen. Meerdere verenigingen doen ook een soort van beginnerskeuring/aspirantenkeuring/advieskeuring. Wat een manier is om 1 op 1 de problemen van je bak te bespreken en direct aan te pakken.


Meer voordelen die je via een vereniging hebt:
Gratis plantjes van leden en dat zijn allen plantjes die uit een aquarium komen en dus niet moeten veranderen naar hun onderwatervorm.
Soms gratis vissen of voor een schijntje. Dit s afhankelijk of je hobbykwekers in je vereniging hebt.
Direct hulp, bij een defect van aquarium en/of andere hulpmiddelen, zoals o.a. filters en verwarming. Ook op zondag, avonden en 's nachts als de winkels dicht zijn.
Heel veel kennis uit ervaring en niet door na-apen van wat men zelf ook kan lezen op het internet, slechts een telefoontje verwijderd van je huis en mocht het probleem groter zijn, dan direct hulp. Bijvoorbeeld opvang van je vissen als je aquarium is gaan lekken.
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Geert »

Ik ben vanaf 7 jaar tot en met mijn 19ste lid geweest van de aquariumclub hier.

Nu weer twee jaar een aquarium en ik ben voor anderhalf jaar geleden langs geweest, maar was een dode boel. En toen ik binnen kwam bleef iedereen zitten staren en maar nauwelijks hallo. Na 10 min stond iemand op en kreeg ik een rondleiding door het stoffige verwaarloosde gebouw. Toen ik bij de aquariums kwam waar ze vissen verkopen en ik maanvissen en neons met sluierstaarten zag in de toch wat verwaarloosde aquariums, ja niks voor mij.

Maar als je een goede leuke verenging hebt sluit ik me helemaal bij Ronald aan.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Linda »

Bij een vereniging zoals jij noemt Ronald zou ik mij zonder twijfel gelijk aansluiten. Klinkt hartstikke leuk. Uiteindelijk kun je er alleen achter komen bij wat voor 'n vereniging je terecht komt door je aan te melden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Roy H »

Catfish schreef:Bij een vereniging zoals jij noemt Ronald zou ik mij zonder twijfel gelijk aansluiten. Klinkt hartstikke leuk. Uiteindelijk kun je er alleen achter komen bij wat voor 'n vereniging je terecht komt door je aan te melden.

Uiteindelijk geldt dat voor elke vereniging toch? Of het nou aqua, voetbal, of postzegelverzamelen is. Daarbij moet je bij bijna elke vereniging contributie betalen, dus dat zal het probleem niet zijn lijkt me.
Denk dat het gewoon een kwestie is van die eerste stap zetten.
Als je dan zo`n ervaring als Keizervis hebt, lijkt het me logisch dat je snel afhaakt.

Zoals ik al zei, heb ik me er zelf nog niet zo heel erg in verdiept. Ik zie ze wel eens staan bij de lokale intratuin
met een aantal door hun ingerichte bakken en een prijsvraag. Bij die bakken zet ik dan wel vraagtekens,
want bvb een aantal fikse piranha`s in een bakje van 60 cm? Of is het alleen voor de show.
Ook wel eens een keer op hun site gekeken en daar blijkt dan dat ze toch erg actief zijn.

Mss eens een poging wagen, die paar uurtjes in de week of maand zou moeten kunnen toch?
Greetings...

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Aquariumvereniging: wel of niet?

Bericht door Ronald V »

Roy H schreef:Mss eens een poging wagen, die paar uurtjes in de week of maand zou moeten kunnen toch?
Moet je zeker eens doen ;)
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”