Ik ben het niet helemaal met je eens dat beide verantwoordelijk zijn ik leg dat meer bij de houder dan bij de verkoper.
Je hebt als toekomstig verzorger een zorg plicht, vroeger kon je nog zeggen van ik wist het niet nu heeft iedereen mobiel internet en kan je dus ook zelf als toekomstig eigenaar zeggen van ehhh ff kijken zal ik een leuke kleine Chromobotia macracanthus kopen, ff googelen nee winkel laat maar.
Mensen doen vaak juist anders om en zoeken net zo lang tot ze iemand vinden die er een heeft en die beweert dat het goed gaat.
Tuurlijk met de winkel en de groothandel voorlichten, maar weigeren gaat wel erg ver vind ik, afraden zeker.
Nu heb ik ook flink wat jaren ervaring en ook in de verkoop hoek, maar je merkt het op dit forum ook als je een vis afraad gaan ze hem toch kopen, soms zijn de mensen die al jaren mee draaien en de goede winkeliers roepende in de woestijn helaas.
Ik denk in de kern dat beide verantwoordelijk zijn ben dat helemaal met je eens, de eind verantwoording ligt bij de koper die moet zich eerst voor laten lichten en ook zelf achter onafhankelijke info aangaan.