Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hippo
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2013 19:31

Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Hippo »

Hallo allemaal!
Onlangs heb ik het idee gekregen om landkrabben te houden in een paludarium, waar ik maar weinig informatie over kon vinden. Hierbij wil ik laten zien hoe ik mijn paludarium heb aangelegd, en met welke materialen. Hopelijk inspireert dit anderen, en ik heb natuurlijk ook graag tips over hoe ik het een volgende keer beter kan doen.

Ik had nog de beschikking over een 60*30*30 cm Juwel Korall 60 die eerder dienst deed als aquarium en nu stof stond te verzamelen op zolder. De landkrabben die ik op het oog had waren of Geosesarma Sp. "Vampire" of Metasesarma Obesum krabben. Beide zijn te koop in Nederland, alhoewel de kanttekening geplaatst moet worden dat de Vampire krabben gekweekt worden in Nederland, in tegenstelling tot de Metasesarma's, die wildvang zijn.
De Vampire krabben staan meer bekend als schuwe dieren die niet veel bewegen en lijken ook volledig carnivoor te zijn, in tegenstelling tot de iets meer bewegelijke en omnivore Metasesarma. De keus viel uiteindelijk op Metasesarma Obesum. Deze krabben prefereren brak water, maar lijken ook in zoet water te houden en hebben voornamelijk land nodig.

Mijn ontwerp van de bak zag er zo uit:

[album]3054[/album]

Het idee was de afscheiding tussen water en land van piepschuim/ tegellijm te maken, maar wel ruimte te laten voor wateroverdracht. Het piepschuim ( 3 cm dikke platen isolatiemateriaal) was best moeilijk goed te snijden met een zakmes (bolletjes trokken los), maar na gebruik van een scherp geslepen hobbymes was dit goed te doen. Gekozen was om een "overhang" te maken van een laag piepschuim zodat landoppervlak beschikbaar blijft:

[album]3055[/album]

Het piepschuim werd gelijmd met oplosmiddel vrije bison polymeerlijm en overnacht met lichte druk laten drogen.
Het geheel werd nu met zelf aangemaakte tegellijm (vanuit poeder) bestreken en overnacht gedroogd.

[album]3056[/album]

De tegellijm was na ongeveer 35 uur volledig gedroogd (geen donkere plekker meer) en een tweede laag werd aangebracht, dit keer ook over het piepschuimen grondstuk.

[album]3058[/album]

Terwijl de tegellijm nog nat was werd iets grind in de tegellijm gestrooid en gedrukt om een wat natuurlijk effect te geven. De achterkant van het piepschuim werd zoveel mogelijk uitgehold om het extreme drijfvermogen van de constructie wat tegen te gaan.

[album]3057[/album]

Nu komt het vervelende klusje: Aangezien tegellijm cement is bestaat het uit calciumsilicaat en calcium oxide. Wanneer deze niet volledig uitpolymeriseert blijven deze erg basische zouten in het cement zitten en lekker er langzaam uit in het water. Na 48 uur drogen van het cement (geen donkere plekken) werd de constructie in het aquarium gezet en door middel van gewicht onder water gehouden. Dit water werd elke 24 uur ververst, net zo lang tot de pH niet boven de 8 uitkwam. Dit had ongeveer 10 dagen nodig. De eerste paar keer wassen zat er zo veel calciumzout in het water dat er een grijze film calcium carbonaat zichtbaar was op het wateroppervlak!

De constructie werd nu goed neergezet, en het "landgedeelte" werd opgevuld met bodemmateriaal (gecoatte kalkbolletjes "caviar"). Het idee hierachter is dat land en watergedeeltes met elkaar in contact zijn, en deze bolletjes ondersteunen de aarde zodat er geen grote hoeveelheden voedingsstoffen uit de aarde in de waterlaag oplossen:
[album]3059[/album]

Het paludarium is nu klaar voor de toevoeging van aarde en plantjes.
Voor de aarde werd varengrond gekozen aangezien deze iets zuur is en niet al te vet. De planten in het paludarium zijn varens, vleesetende planten en een wat obscuur uitziend moerasplantje dat ook emers (boven water) gegroeid kan worden:

[album]3060[/album]

De varengrond wordt in een 5-10 cm dikke laag op de kleibolletjes gelegd en de planten hieringezet. Gekocht Spiderwood (gepelde azaleawortels) wordt als decoratie gebruikt, evenals een stuk steen om ervoor te zorgen dat het piepschuim niet gaat drijven, iets wat niet onmogelijk is ondanks het gewicht (2 kg) van de tegellijm. Met de steen gaat het prima en voelt stabiel aan.

[album]3061[/album]

Het watergedeelte wordt aangelegd met een Hydor miniheating mat van 7.5 watt en een Eheim mini pomp dat ook voor het vochtgehalte gaat zorgen in het paludarium. Aquarium grind en 2 waterplanten en java mos maken het af:

[album]3063[/album]

Na een week ontwikkelt zich witte pluisschimmel op het hout, en een paar groene vlekjes. Zoeken op andere paludaria sites geeft de indruk dat dit normaal is (zolang de schimmel maar niet zwart is) en inderdaad: 2 weken later neemt de schimmel af en verdwijnt bijna volledig.
Een tweede stuk hout en wat mossen op het land worden toegevoegd en de bak is klaar voor zijn bewoners:

[album]3062[/album]

De bak draait inmiddels een maand en lijkt stabiel: de waterplanten groeien goed, en er is sprake van een lichte alg ontwikkeling en ook de mossen beginnen te groeien. De varengrond is (in tegenstelling tot eerde ervaring met supermarkt potgrond) niet zo vatbaar voor die kleine zwarte vliegjes, en blijft ook goed op zn plaats.

De krabben zijn net geintroduceerd en vinden hopelijk hun plaats in dit paludarium.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Kevin »

Hoi Hippo en welkom op aquaforA.

Dit is weer is wat heel anders dan we doorgaans voorbij zien komen, leuk project hoor. Er zijn op de foto nog geen krabbe te zien of wel?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

oli4_97
200-400
200-400
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2013 21:23
Locatie: den haag

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door oli4_97 »

prachtige bak heb je er van gemaakt :duim:

Gebruikersavatar

beessie
0-200
0-200
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jan 2013 11:26
Locatie: rhoon

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door beessie »

erg gaaf klinkt dat

heb ze even gegoogeld: supergaaf die kleine krabben :D

succes

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hippo
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2013 19:31

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Hippo »

Merci allemaal :) Nee, op de foto's zijn nog geen krabben zichtbaar. Inmiddels lijken ze iets meer hun draai te vinden en komen ook voorzichtig uit hun schuilplaatsen. De "overhang" boven het water is erg populair, en ook in een grot onder het hout zitten ze graag. Vandaag is de eerste dag dat ze echt op hun gemak buiten de schuilplaatsen op de aarde zitten te eten. Het blijft wel een klus om ze allemaal te vinden, zelfs in zo'n kleine bak! Ik ben ook blij dat ik de kabelgaten heb gedicht met horregaas, de krabben zijn uitstekende klimmers en kunnen aan een electriciteitskabel prima omhoog als ze willen! Hier zijn foto's van een wat meer zichtbare krab [album]3065[/album][album]3064[/album].
Hopelijk aarden ze goed.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Kevin »

Mooie beestjes. Is het de bedoeling dat ze zo'n beetje de hele dag aan het "scharrelen" zijn straks of slapen/rusten ze vrij veel?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hippo
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2013 19:31

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Hippo »

Het is nog even afwachten hoe ze zich houden, maar wat ik tot nu zie hebben ze wel een favoriete plek, alhoewel meestal wel 1 van de 4 krabben langzaam door de bak aan het lopen is op zoek naar eten. Af en toe gaan ze ook pootje baden en ze lijken de waterplanten en mos een beetje af te plukken.

Ik heb meer mannetjes dan vrouwtjes in de bak, maar ze zijn blijkbaar erg sociaal en vinden het niet erg bijna tegen elkaar aan te zitten, in tegenstelling tot enkele verhalen die ik over de Geosesarma Vampire's gehoord heb.

Gebruikersavatar

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Marja »

erg mooi bakje en hele leuke krabbetjes :lol:
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door joey10076 »

Zie ik daar nou Venus fly trap mooie dinge zijn dat hea

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door Goerami »

Mooi :D :tums: :tums: :tums: :tums: :tums:
Cichliden

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw 60*30*30 paludarium voor landkrabben

Bericht door stylz »

welkom bij ons :)

Heel leuk je landkrabben bak en je hebt je er al prima in verdiept dat zie je helaas wel eens anders.

Ik ben nog steeds aan het kijken voor een plaats in de kamer waar ik een gecombineerd land waterdeel vivarium wil gaan bouwe, nog niets concreets tot nu toe maar dit is ook weer iets om over na te denken.

Ik had al eens naar die sulawesi krabben zitten kijken :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”