Van aquarium naar een paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaf
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2018 22:43

Van aquarium naar een paludarium

Bericht door Aaf »

Hallo,

Mijn naam is Aafke en ik heb een paar jaar een aquarium met sluierstaarten gehad. Nadat ik een paar keer problemen heb gehad met de vissen, heb ik besloten om alle sluierstaarten weg te doen en te gaan kijken voor iets anders...

Toen kwamen mijn vriend en ik uit op vampierkrabbetjes. Die leken ons heel leuk! We zijn een beetje aan het kijken geweest hoe je ze verzorgt en je kunt ze dus al houden in een 60L bakje en wij hebben een bak van 130x50x50cm :D
Maar nadat ik een beetje verder had gekeken op het internet kwam ik terecht op YouTube. Daar staan hele mooie bakken op en ze leggen ook veel uit over hun inrichting en de techniek.. maar in het Engels & mijn Engels is niet zo geweldig!

Zoals ik al eerder zij hebben wij een bak van 130x50x50. Het is op dit moment een een kale bak, zonder deksel e.d.
Maar nu is mijn vraag: Waar/hoe beginnen we?!

Maar de belangrijkste vragen die ik heb voordat we er aan gaan beginnen is:
* Hoe krijg ik de warmte in de bak die de krabbetjes nodig hebben?
* Hoe zorg ik dat het land en water goed gescheiden blijft?
* Van welk materiaal maak ik een goede deksel die ook het vocht aankan.
* Wat voor lampen moeten erin?
& hebben jullie verder nog tips?!


Hieronder een afbeelding van hoe ik ongeveer het aquarium wou in gaan richten qua water en land 75% land & 25% water.

Mijn teken-skills in paint zijn niet zo best :lol:

Afbeelding


Alvast heel erg bedankt voor het lezen!
:zwaai:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door amber98 »

Welkom Aafke, als je wil mag je jezelf nog even voorstellen in "nieuwe leden stellen zich voor". Ik heb dit onderwerp even verplaatst naar "terrarium En paludarium". Allereerst super dat je de sluierstaarten zo groot hield!

Ik weet helaas niet veel van paludariums af, alleen dat ze super gaaf uitzien. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien. Toby hier op het forum heeft krabbetjes en zal je vast verder kunnen helpen met het een en ander ;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door tobyderks »

Welkom hier!
Dat is een flinke bak, daar kun je heel wat krabben in kwijt😁.

* Om de bak warm te krijgen zal de kamertemperatuur je al een eindje op weg helpen. Hier produceert de verlichting boven de bak genoeg warmte om de bak nog een paar graden warmer te maken en zo op de goede temperatuur te houden. Als alleen verlichting en kamertemperatuur niet genoeg zijn, zijn er nog mogelijkheden als warmtelampen, warmtematten of je kan het water gedeelte verwarmen met een aquariumheater en dat kan ook genoeg zijn om de rest van de bak warm te houden.

*om het water en land te scheiden zou je hetzelfde kunnen doen als in dit filmpje (kijk vanaf 7.05)
https://m.youtube.com/watch?v=3a9CeqosDRM&t=430s
Het makkelijks zou zijn om een stuk plexiglas in je bak te kitten, maar vanwege de halve cirkel vorm zou ik het volgende goed:
Grote stenen in een halve cirkel leggen. Met pur schuim alle gaten en kieren opvullen en de stenen zo aan elkaar en de glasbodem vast maken. Dan het purschuim insmeren met zwarte silicone kit en het daarmee volledig water dicht maken (wel eerst de gladde stukken van het purschuim weg snijden).
Wat ook nog zou kunnen, is deze methode gebruiken:
https://m.youtube.com/watch?v=RYXxYKu1SHQ
Of deze:
https://m.youtube.com/watch?v=j9-7VVXvlOk

De filmpjes zijn allemaal in het engels maar ik gebruik ze als voorbeelden zodat je kan zien wat je zou kunnen doen. Als je wat meer wilt weten over een filmpje vraag maar gewoon😁.

*deze vraag kan ik niet beantwoorden, hier heb ik geen ervaring mee. De bak moet wel zo dicht mogelijk zijn (ivm luchtvochtigheid) maar er moet ook ventilatie zijn.

*lampen mag je helemaal zelf weten😉. Vampierkrabben hebben geen speciaal uv licht nodig oid.

*tips: maak heel veel schuilplekken. Gooi er lekker veel stenen, hout, kurkschors, planten, mos, halve kokosnoten etc in. Dan voelen de krabben zich veiliger.
Kies wel één soort vampier krabben, er zijn verschillende kleur varianten maar die kan je niet mixen met elkaar, dan maken ze mekaar af.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door Tim »

Een deksel kan je van hout maken wat je daarna kan behandelen met een water bestendig laag hier heb je verschillende soorten voor.

Voor een waterpartij heb je ook standaard Bakjes. Die je vast kan zetten in je bak die hele natuurlijk eruit zien. Deze zijn echter wel prijzig
Voorderest heb ik ook geen ervaring met paludarium of het houden van krabben.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door tobyderks »

Tim schreef: 22 jul 2018 15:15 Een deksel kan je van hout maken wat je daarna kan behandelen met een water bestendig laag hier heb je verschillende soorten voor.

Voor een waterpartij heb je ook standaard Bakjes. Die je vast kan zetten in je bak die hele natuurlijk eruit zien. Deze zijn echter wel prijzig
Voorderest heb ik ook geen ervaring met paludarium of het houden van krabben.
Ohja die heb je ook nog! Akwaline heeft hele natuurlijke bakjes, maar ze zijn inderdaad best prijzig.

https://akwaline.nl/product-categorie/a ... um-bassin/

Ze zijn ook best klein voor jouw bak maar dan zou je er meerdere in kunnen zetten. Maar aan één hebben ze in principe ook wel genoeg.

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door Loraine »

Tim schreef: 22 jul 2018 15:15 Een deksel kan je van hout maken wat je daarna kan behandelen met een water bestendig laag hier heb je verschillende soorten voor.
Bootlak is een goede optie.
Stuk beter dan gewone lak, waterbestendig, slijt vrijwel niet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaf
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2018 22:43

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door Aaf »

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik ga me zeker nog even een keer voorstellen, ik denk ergens komende week. Op dit moment heb ik er niet écht veel tijd voor.

Ik denk dat we gaan kijken voor warmtematten. Een verwarmingselement in het aquarium vind ik niks, die zie je alleen maar..
Het water en land scheiden gaan we denk ik doen met stenen. We hebben nog even weer gekeken en even geschoven met krantenpapier en we willen ook graag kleine grotjes onder het land. We weten nog niet precies hoe we het gaan doen, maar.. we vogelen wel iets uit.

Voor de deksel hebben we gekeken en daar komt een plaat op met ledstrips. We gaan de plaat afwerken met epoxy. Verder komt er in de deksel één of meerdere kleine roosters. Die we zelf open en dicht kunnen doen.

Een beekje ga ik denk ik zelf maken. Daarvoor pak ik een halve pvc pijp en daar kitten we dan steentjes op en we leggen er nog een paar los in.

https://www.youtube.com/watch?v=iLDN9V3 ... Xw&index=3
Dit filmpje heb ik al een paar keer bekeken en we willen graag ongeveer hetzelfde gaan doen als wat hij in het filmpje doet qua achtergrond.

En wat kan ik trouwens het beste gebruiken als bodembedekking. Ik zie dat hij in het filmpje korrels gebruikt voor het vocht.. is dat handig voor mijn bak?

En weet iemand waar we dat purschuim kunnen halen? Kit heb ik al!

Als we zijn begonnen met de bak, dan zal ik nog wel een aantal foto's posten!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door amber98 »

Purschuim is te vinden in bouwmarkten ;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Van aquarium naar een paludarium

Bericht door tobyderks »

Goede plannen!
Als bodem moet je eerst een drainage laag maken, dat wordt met die korrels gedaan: eerst een laag kleibollen (te halen bij een tuincentrum). Daar leg je een worteldoek of horrengaas over heen en daar komt het substraat op. Er worden verschillende mixen gebruikt als substraat, over het algemeen is het een mix van: kool, cocopeat, sphagnum en orchid bark (ikzelf heb er ook nog aquariumzand in zitten).

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”