Van aquarium naar terr-/paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door Aaron »

Dag iedereen!

Omdat ik momenteel nog een aquarium in mijn bezit heb en er al 2 heb staan, dacht ik deze eventueel om te bouwen naar een terrarium of paludarium.

Het is een 6 hoekig aquarium van 100cm (hier een voorbeeld foto)

Afbeelding

Ik weet momenteel nog niet wat ik er mee ga doen, misschien hebben jullie leuke ervaringen of toffe ideëen :D

Ik ben benieuwd :)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door Erik1974 »

Misschien zoiets:?

Afbeelding

Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt op het Vivarium. Je ziet een aquarium voor de helft gevuld, daar ligt een groot stuk hout in wat half boven water uitsteekt. Op dat hout heeft men dan weer alle planten op gemaakt. Erzit ook nog wat op de zijkanten en achterkant (zal wel iets van een kokosmat zijn o.i.d.). Aan de achterkant zat ook nog een ventilator om de ramen vrij van condens te houden, deze gaat uit als de lampen ook uit gaan, de planten hebben nl. de luchtvochtigheid wel nodig. Deze bak hadden ze al meerdere jaren draaien op deze manier.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door tobyderks »

Het ligt er een beetje aan wat je er in wilt gaan houden. Als je alleen waterbewoners er in wilt gaan houden, kan je gewoon met purschuim halverwege de bak gaan beginnen met de achtergrond te maken en daar wat bloembakjes, hout en kurk in verwerken. Zo kan je dan gaan planten boven water, en dan doe je het waterniveau tot aan het purschuim.
Maar als je ook landbewoners er in wilt gaam houden, moet je even gaan kijken naar welke precies. Sommige landbewoners hebben echt een zandbodem nodig, dan word het iets lastiger om er ook nog een mooi groot watergedeelte in te gaan maken. Dan zou je met plexieglas aan de slag moeten. Sommige landbewoners hebben geen zandbodem of zitten juist ook veel in het water, dan word het al weer iets makkelijker. Maar er zijn ook landbewoners die kunnen verdrinken in een laag water dus daar moet je ook even op letten.
Eerst zou je dus een moeten gaan kijken naar wat je er in wilt gaan houden😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door Aaron »

@Erik1974 dat zou inderdaad een optie zijn! Ziet er mooi uit!

@tobyderks Dank voor de info! Zeker iets om bij stil te staan. Maar weet momenteel nog niet voor welke bewoners ik ga gaan. Daarom hoopte ik om hier een aantal mooie ideëen op te doen :)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door tobyderks »

Ik denk dat je dan een beetje in de richting moet gaan kijken van kikkers/padden/salamanders/krabben. De dieren in een paludarium moeten natuurlijk tegen een hoge luchtvochtigheid kunnen en ze moeten ook overweg kunnen met een groot water gedeelte. De meeste reptielen zullen verdrinken in het water of kunnen niet tegen een hoge luchtvochtigheid. Maar je moet wel rekening houden dat je geen grote salamander soort neemt, en een kleine vissensoort, want dan vrees ik dat de vissen snel zullen zijn verdwenen... :)

Edit: mourning gecko's kunnen er wel in!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door Aaron »

tobyderks schreef: 16 mei 2018 10:47 Maar je moet wel rekening houden dat je geen grote salamander soort neemt, en een kleine vissensoort, want dan vrees ik dat de vissen snel zullen zijn verdwenen... :)
Hahahaha inderdaad :D gekko's of salamanders lijken een tof idee! Ben me nu aan het inlezen over salamanders, en zoek een soort die zowel op land als in het water leeft.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door tobyderks »

Hmm ik lees nu echter wel het volgende over salamanders:
Salamanders are sensitive, often shy animals, that generally come out to feed during the night. Consequently, although perfect animals for a paludarium, they may not make the best of pets. They should not be handled, as chemicals on your skin (even soap residues) can seriously harm them. All salamanders are endangered in the wild, so ensure your salamander comes from captive bred stock. Keeping wild caught salamanders is a terrible idea, and possibly illegal.

Dus misschien wel iets om even rekening mee te houden...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Van aquarium naar terr-/paludarium

Bericht door Aaron »

Inderdaad, heb ik ook gelezen op andere salamander forums blijkt het mee te vallen. Maar ik bekijk wel nog eens alle opties, heb momenteel echt nog geen idee van wat ik er in zou willen hebben.

De tijd dringt ook niet echt ;) dus we zien wel wat het word

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”