Krabben paludarium

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Wat jammer Toby, eerst je goerami en nu je krabjes 😢

Hoeveel heb je er nu nog?

Misschien je bak toch te klein voor ze?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Het gaat inderdaad niet lekker nee, is zo wel genoeg voor de komende maanden.
Ik heb nu nog 2 volwassenen en 1 jonkie.
De bak is niet te klein, als ik soms zie hoe veel er bij elkaar worden gehouden in soms kleinere bakken vraag ik me echt af hoe dat in hemelsnaam goed gaat. Ik heb het vermoeden dat ze wildvang zijn.... :( de winkel kreeg namelijk geen papieren mee waar ze vandaan komen, en dat hoort wel. Ik denk dat dan het verschil in omstandigheden in mijn bak en in de natuur te groot is geweest.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Oh dat zou kunnen..

Ga je nu op zoek naar een andere kweker?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Krabben paludarium

Bericht door Erik1974 »

Dat vraag ik me af hoor. Als je ziet dat ik hier wildvang simulans heb, die zwemmen in zwartwater in het wild, nauwelijks vergelijkbaar met mijn bak.
De gourami's zwemmen in India en zuid Tibet. De ph waardes zijn daar niet extreem laag, lijkt me sterk dat jij extreem afwijkt van hun natuurlijke waardes.
Ik haal mijn vissen altijd bij Utaka en daar hebben ze erg veel kennis en ervaring . Al hun vissen zwemmen op leidingwater, en ze hebben echt heel veel wildvang en vaak ook veel bijzondere soorten. En ze zitten daar echt niet maar 1 week in de winkel. Sommige zwemmen maanden aaneengesloten in de winkel, zeker de dure soorten die ze hebben.
Ik heb er bij hun ook wel eens naar gevraagd en zolang je geen extreme waarden hebt is er geen probleem. Ph rond de 7 is goed, de hardheid maakt meer uit, maar de honing gourami's hebben een grote tolerantie voor hardheid (ph ook trouwens).

Gebruikersavatar

dennis1991
0-200
0-200
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 mei 2018 19:44
Locatie: Lanzarote, Puerto del Carmen.

Re: Krabben paludarium

Bericht door dennis1991 »

Uhm vervelend van de krabbetjes.

Maar het bakje is wel gaaf en het zijn wel mooie krabben zeg! :o

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Krabben paludarium

Bericht door Erik1974 »

Oh oeps, mijn reactie was gericht op de problemen met je gourami's niet de krabben. Ik zit in het verkeerde topic te posten 😂

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Haha ik dacht al Erik, ik weet niet of krabben te vergelijken zijn met vissen😂. De goerami's waren gewoon ziek, zou megod niet weten of die wildvang waren😂.
Ik weet nog niet of ik op zoek ga naar nieuwe krabben. Ik heb er nog 3, dat kan prima. Ik ben er pas achter gekomen dat het juist beter is om ze met wat minder te houden. Ze zijn toch niet zo sociaal als beschreven, eerder territoriaal. Je kan ze zelfs prima alleen houden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Nu maar hopen dat het met z'n drieën beter gaat dan!
Ze hebben in ieder geval een prachtig huis om in te wonen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Met de man gaat het in ieder geval super, hij is de hele week al actief! 'S ochtends kruipt hij de hele bak door, rond de middag kruipt ie weer weg en dan blijft hij ook verscholen. En dat al bijna 2 weken achter elkaar. Dus dat is wel weer leuk:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Leuk om te lezen!

Wat zijn het toch schatjes 😍

Gebruikersavatar

Clubkop
400-600
400-600
Berichten: 468
Lid geworden op: 20 apr 2009 20:48
Locatie: Oldenzaal

Re: Krabben paludarium

Bericht door Clubkop »

Erg leuke beestjes! Hopen dat deze er wel goed vanaf komen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Ze zijn wel leuk ja! (Als ik ze zie😅)
Met deze moet het goed komen, ik heb de man nu een jaar en lijkt erg fit te zijn. Actief, eet goed, is verschaald.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Vandaag heb ik wat nieuwe plantjes binnen gekregen en weer wat aanpassingen gedaan. Hier plaats ik vanavond foto's van. Maar ik was dus in de bak aan het rommelen, en kijk eens wat ik tegen kwam:
Afbeelding
Ik heb weer nieuwe baby krabbetjes!!!! :D zo te zien pas een paar weken oud en sinds ik nog maar 1 dame heb, moeten ze van haar komen. Dat betekend dat deze dame en de man hebben gekweekt! Ik dacht al een paar keer te hebben gezien dat haar buikschild wat open stond. Maar ik had mijn twijfels dus ging er niet van uit dat ze eitjes droeg. Blijkbaar dus toch wel. Ik ben hier erg blij mee, dit is dus de eerste keer dat mijn krabben gekweekt hebben. Dan moet ik wel iets goed doen :) . Ik ga ze niet apart zetten deze keer, in deze bak ga ik er nooit veel kunnen vinden om uit te vangen. En ik wil wel eens kijken hoe ze nu opgroeien. Ik denk ook dat ze in deze bak veel meer voedsel kunnen vinden dan wanneer ik een nieuwe op zet, hier zitten al heel veel insectjes in.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Leuk, Toby!
Wat een ukkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Haha ja ik dacht eerst weer dat het een spinnetje was😂 maar toen bedacht ik me dat spinnen zich niet zijwaarts verplaatsen😂
Hoe de bak er nu bij staat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik weet niet of iemand het heeft gezien, maar apo verkoopt nu ook terrariumplanten. Ze hebben nog geen groot assortiment maar ik heb er 2 besteld om te kijken of het iets is (grasje linksvoor en het kleine groene plantje met de witte nerven vooraan). Ze zien er gezond uit. Ze zijn ook gekweekt in dat glaswol en dat is een stuk makkelijker te verwijderen dan aarde. Dus ik ben er wel positief over! Ik hoop dat ze hun assortiment gaan uitbreiden.
En de trotse moeder kwam even gedag zeggen:
Afbeelding
Ik heb haar al in geen weken gezien dus ik was erg verbaasd dat ze ineens zo midden in de bak zat.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”