Achterwand krabbenbak 50×50

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Ik heb gezegt pas te beginnen met deze bak in de zomervakantie omdat ik het nog zo gigantisch druk heb. Maar ik nerk dat ik af en toe toch afleiding nodig heb dus bedacht ik me, ach ja dan begin ik vast langzaam aan de achterwand. Ik heb gister de piepschuim platen binnen gekregen en dit is het plan:
Ik heb eerst pur/foam overwogen maar ik doe dat toch maar niet. Dit heb ik nog nooit gedaan en vind het zonde als het misgaat omdat het erg moeilijk te verwijderen is. Daarbij hebben mijn krabbetjes straks niks nodig om tegen op te klimmen en pur/foam kan dus toch nog wel ruimte in beslag nemen en dat wil ik niet. Dus ga ik deze achterwand bouwen op dezelfde manier als een aquariumachterwand.
Ik heb op internet 2 piepschuim platen besteld van 40 × 30. De wand moet 50 x 50 worden dus zal hij uit meerder stukken komen te bestaan (2). Maar ik zal proberen van die overlappende stukken te maken om de naat te verbergen. Verder ga ik met blokken piepschuim 2 'plantenbakjes' maken waar ik een klim/hangplant in ga zetten. Deze maak ik vast aan de wand door middel van tandenstokers en later dus het cement/tegellijm en epoxy. Verder maak ik onderin nog een grot, ook van een piepschuimblok maar daar moet ik nog even voor kijken i.v.m. schoonmaken. Die beestjes willen nog wel eens hun voer meeslepen naar hun stekkie en als ik daar niet makkelijk bij kan hebben we dadelijk een rottend stinkend hol.
Qua textuur denk ik gewoon aan stenen. Dus de hele wand + bakken. Kleur word denk ik donker grijs of zwart of heel donker bruin. Ik moet nog kijken of ik tegellijk of cement ga gebruiken.
Er komt wel een laagje epoxy overheen. Hij komt dan wel niet in het water te staan maar met die scharen wil ik niet dat ze er aan gaan pulleken. Dat zal wel niet maar neem het zekere voor het onzekere dus ik denk 1 misschien 2 laagjes epoxy.
Ik vraag me alleen af, dan een klimplant zich wel aan epoxy hechten?
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 1 plaat in 2e gesneden zodat de hele achterwand bedekt word. Er zal 10 cm overblijven aan de onderkant maar daar komt toch een substraat. Verder blijkt dat je toch meer in huis hebt dan dat je denkt. Ik trek op zolder de eerste te beste doos open van een oude printer en vind daar een aantal stukken verpakking piepschuim en zie al gelijk wat ik er allemaal mee kan gaan doen. Ik heb besloten om de platen zo te laten als basis. In die blokken zaten hier en daar al gaten en dacht meteen, há mijn plantenbakjes zijn al zo goed als klaar :) ! De rest van het blok breek en snij ik in stukken. Deze vorm ik dan een beetje in stenen en die lijm ik op de piepschuim platen, plantenbakken en grot.
Toen ben ik dus aan de slag gegaan met een plantenbak. Eerst dat gat eruit gesneden:
Afbeelding
Toen na wat snijden, vormen en pulken was dit mijn resultaat:
Afbeelding
Maar toen ik deze op de platen in het terrarium legde, bleek die te groot en lomp te zijn. Ik dacht eerst shit die kan dus weg, maar als je hem omdraait heb je een hele leukd basis voor een grot :D . Alleen nog een ingang maken dus:
Afbeelding
Morgen zal ik een kleiner gat pakken en begin ik aan poging 2 voor een plantenbak. Maar jezus wat een rommel maakt dat zeg! En ik weet niet wat het is, maar die korrels blijven OVERAL aan plakken! Waar ben ik aan begonnen :roll: ! Ik moet wel zeggen, na 3 uur huiswerk en verslagen is het heerlijk om even met een mes te mogen hakken.... :mrgreen:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door Erik1974 »

Piepschuim bolletjes galore! Ze zijn statisch dus daar kom je niet zomaar vanaf 😀

Maar wel leuk om te doen!

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Nee daar ben ik achter gekommen ja... pokke dingen!
Dankje ik ben ook heel erg benieuwd wat ik er van weet te maken ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Dit is al een stuk beter!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door amber98 »

Leuk begin! Vorige keer was het oefenen met het muurtje, nu ben ik erg benieuwd hoe je dit gaat maken :) zal vast veel verbetering te zien zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Dankje! En ja ik hoop dat t nu mooier word :mrgreen:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door amber98 »

Het muurtje zag er ook al goed uit, zeker onderwater :)

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door Visje in het water »

Ik ben beniehiewwdddd
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Hahaha thanks amber!
Vanavond komt er hopelijk weer een update!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Net weer aan het knutselen geweest! Ik heb een 2e plantenbak gemaakt. Deze is echter wel iets groter maar ik denk dat deze nog steeds prima kan:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een opening in het grotje gemaakt. Het grotje ga ik niet aan de achterwand vastmaken in verband met het schoonmaken maar ik zet hem er wel tegen aan zodat het 1 geheel vormt:

Afbeelding

En nog aan wat stenen gewerkt. Dit doe io gewoon door stukkeb schuim af te breken en er vervolgens stukjes af te pulken. Dit wil ik ongeveer met het wandje gaan doen:


Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk komen er nog veel meer stenen bij maar dan hebben jullie vast een idee van wat ik wil.

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door Visje in het water »

Jaaaaa leuk/mooi!!!
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Dankjewel!!!
Nou net weer zitten pulken en doen en ik denk dat het piepschuim gedeelte nu af is:

Afbeelding

Ik zit er nog aan te denken ook van die 'stenen' op de plantenbakken te plakken maar dan word het dus weer erg groot. En omdat ik ze afgerond heb is het erg lastig een stuk piepschuim zo te snijden dat die precies past. Op het grotje komen denk ik nog wel wat stenen. Morgen ga ik de stenen op de muur alvast vast lijmen. Ik doe dit gewoon met van die bisonlijm omdat er toch nog cement en epoxy overheen komt.
Btw dat lompe ding rechtsboven is een groter stuk rots dat ik heb gemaakt omdat ik hier een speciale soort plant aan wil gaan hangen.

Edit: ik zie nu dat het net lijkt of er best veel ruimte tussen de stenen zit. Dat is alleen op de foto in het echt valt dit reuze mee :mrgreen:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door Erik1974 »

Smelt die bison lijm het piepschuim niet weg? Ik heb wel eens lijm gemorst op piepschuim en dat was binnen een paar seconden een groot gat...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Oei goed dat je het zegt! Dat ga ik morgen dan eerst maar eens uitproberen! Anders heb ik ook nog gewoon kit maar dit leek mij handiger.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand krabbenbak 50×50

Bericht door tobyderks »

Nou erik je had gelijk hoor, heb 1 drupje op wat afval puepschuim gedaan, zat zo een gat in. Dus heb maar van die normale hobby/knutsellijm gebruikt. Natuurlijk eerst getest en of het de boel goed aan elkaar houd en dat doet het.
Ik heb toch geen stenen op de grot geplakt, dat zag er niet uit. Wel heb ik op de want alles toch nog iets dichter op elkaar geschoven waardoor ik er wat stenen bij moest maken. Wat ik nu dus heb gedaan met het grotje en de plantenpakken, is net zoals bij de stenen stukjes schuim eraf gepulkt zodat het dezelfde textuur heeft als de rest van de wand. Dan lijkt het meer op een geheel.
Morgen fotos en ik denk van het weekend de eerste cementlaag als alles goed is.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”