Mini paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Verdomme!!!! Het vrouwtje heeft haar stekkie achter het hout gevonden van hierboven. Ik zag het mannetje hier ook al een paar dagen zitten. Maar het viel me op dat hij nog geen poot had verplaatst de laatste dagen. Ik til het hout op, het vrouwtje schiet weg, maar meneer doet niks. Dood. Baal er weer ontzettend van!!!
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik nu moet doen. Kan wel weer een man bestellen, maar voor hetzelfde geld gaat het vrouwtje daarna dood. Er lag geen bedorve voedsel of rottende blaadjes in de buurt. Of is het verstandig om voor de vrouw een nieuw thuis te vinden en te stoppen, want misschien is mijn bak gewoon niet geschikt. Ik weet het echt niet meer.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Mini paludarium

Bericht door lex »

Ahh wat balen toby. :(
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Hé wat jammer Toby :(

Zou het kunnen zijn dat beide krabbetjes op leeftijd waren?
Je zou het nog één poging kunnen geven... Zo jammer om er meteen mee te stoppen..
Duik even google op of er mensen zijn met ervaringen ermee.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dat zou kunnen, maar dat zou betekenen dat ze al 3 tot 4 jaar bij zoo&zo hebben gezeten. Beetje vreemd dan niet? Daarbij is de ander overleden bij het verschalen, deze was niet eens in de buurt van water.
Ik wil er ook absoluut niet mee stoppen, maar iedere keer geld uitgeven aan krabben die dood gaan is 1 zielig en 2 beetje prijzig.
Ik heb heel internet al afgezocht maar er is gewoon nog niet veel bekend van die beestjes. Waaraan ze overleden zijn is heel vaak moeilijk tot onmogelijk te zeggen. Ik zou misschien chris nog kunnen mailen aangezien die vampieren eigen kweek zijn van hem.

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Mini paludarium

Bericht door karinD »

O, wat balen, Toby.
Ik zou Chris om raad vragen. Misschien kan hij je vertellen of je wat fout doet. Hij heeft langer ervaring met deze dieren. Schrijf zo goed mogelijk op voor hem wat je doet, voert, onderhoud pleegt, ingericht hebt, enz. Maar ik zou het nu nog niet opgeven. Dit waren je eerste 2 krabben, toch? Misschien waren ze inderdaad allebei al op leeftijd. Chris adverteert met jonge dieren, dus als dat de oorzaak zou zijn, zou je van zijn dieren een stuk langer plezier moeten hebben.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ik heb inderdaad contact met chris. Helaas kan ik vanwege de griep niet bellen, heb geen stem meer over. Dus maar via de mail.
Hij zat eerst aan te hoge luchtvochtigheid te denken. Wanneer je je watergedeelte verwarmt, schiet die luchtvochtigheid naar 100% en dan krijgen je krabben een schimmelinfectie. Mijn luchtvochtigheid is nooit hoger dan 85 dus dat kan niet.
Nu zitten we misschien toch aan de temperatuur te denken. Die is bovenin 23 graden, maar onderin dus iets kouder. En de vampiertjes willen echt wel 25 graden. Zit dus toch aan een warmtemat te denken.
En dan zou ouderdom dus ook nog kunnen. Ben nog vol met hem in gesprek, word vervolgd dus.

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

Het zou wel mooi zijn als je tot een oplossing komt
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Weet je al iets meer??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Helaas geen antwoord meer gehad van chris. Misschien heeft hij mijn mail over het hoofd gezien.
Wel ben ik op GeK in gesprek gegaan met iemand. Ik, en zij ook, zaten toch aan die warmte te denken. Een warmtemat gaat dus lastig, dus zei ze misschien moey je eens naar de lamp kijken. Ook mijn broer de electricien geappt en hij zei ook dat een andere lamp warmer kan zijn. Er zat een lampje in van 8 watt, even naar de praxis en daar een langere lamp (dus die de warmte ook meer verdeelt) en van 20 watt meegenomen. Die zit er sinds gister pas in.
De thermometer/vochtigheidsmeter hangt links bovenin. Warme lucht stijgt op dus het zou kunnen dat het aan het oppervlak iets kouder is. Boven haalt de meter 25 graden prima. Ik heb hem net helemaal onderin gehangen om te kijken hoe het daar is. Gelukkig lijkt het ook op de bodem een graad of 24 a 25 te zijn. Maar hier wil ik nog geen conclusies over trekken omdat ue er pas net hangt.
Ik ben me wel kapot geschrokken! Bovenin was de luchtvochtigheid 60, veel te weinig dus, maar toen ik hem er onder had hangen, schoot die wijzer naar de 95 toe! Dat is absoluut niet goed. Maar ook hier weer, ik wil nog niet te veel zeggen. Morgen eens goed in de gate houden. Als die inderdaad zo hoog blijft, heb ik mijn oorzaak gevonden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Goed bezig de oorzaak te achterhalen. Hopelijk heb je het snel gevonden en opgelost..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Update!
De temperatuur is nog steeds 24 a 25 graden, maar dat is aan de zijkant. Recht onder de lamp is het wel wat warmer. Daar ben ik eigenlijk wel blij mee, dan kunnen ze zelf kiezen of ze iets warmer of juist iets kouder willen gaan zitten.
De luchtvochtigheid bleek gewoon goed te zijn. De metervwas iets van slag en 's nachts is het relatief toch iets vochtiger omdat het dan kouder is, maar dat is niet de werkelijke luchtvochtigheid. De dame is nu ook activer dus dat is een goed teken.
Daarom heb ik chris gemailt of ik een mannetje kan bestellen :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Fijn Toby!! :cheer:

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Mini paludarium

Bericht door lex »

Goed om te horen. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Mini paludarium

Bericht door Erik1974 »

Nu maar duimen dat alles goed blijft gaan. Zijn hele leuke diertjes!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ja hè!
Ik ben vooral bang voor de zomer, ik heb al gehoord dat veel mensen nogal wat krabbetjes zijn verloren in zomers, dus dan moet ik alles goed in de gate gaan houden.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”