Mini paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Hallo,
Misschien dat sommige het al hebben gelezen, maar ik ga van mijn 30l bakje een soort paludarium maken. (Wil het eigenlijk niet zo noemen want ik vind dat oneerlijk tegenover diegene die een echt groot paludarium hebben en er veel werk en tijd in steken)
Heb bakje is 36x23x32 cm (LxBxH) en ik wil er een koppel vampierkrabben in gaan houden (geosesarma sp.)
Vandaag ga ik bij zoo&zo even rondneuzen voor grond, planten, stenen en hout.
Ik heb het volgende in gedachte:
Waterniveau: 5 cm. Grond (humus): 7 á 8 cm. Water en land gedeelte gescheiden houden met een aquariumterras.
Rechtsvoor een klein watergedeelte van ongeveer 75cm2. Ik laat er een stukje hout met mos uit lopen zodat de krabbetjes er makkelijk uit en in kunnen. Rechtsachter een stukje hout als schuilplek.
Linksachter met wat stenen een klimrotsje maken.
Voor de rest probeer ik hier en daar met stenen schuilplaatsen te maken. Misschien 2 kleine plantjes, kale plekken met veenmos (sphagnum) bedekken.
Meteen een vraag: zo'n aquariumterras is voor dit bakje erg groot, zou ik deze op maat kunnen snijden (bijv de terassen die hier bij staan: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ection=ASC ) ? Of heeft iemand een ander idee om het water en land gedeelte gescheiden te houden?
Er komt zo snel mogelijk een update en misschien wat foto's

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ik denk dat deze eigenlijk al prima past:
https://www.zoo-enzo.nl/aquarium-access ... results=12
Maar zou ik hier eventueel nog in kunnen snijden?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Volgens mij zijn die terrassen gemaakt van keramiek.. Ik weet niet of je hier in kunt zagen... Je hebt kans dat het barst.
En een stuk plexiglas oid? Deze kun je verwarmen en buigen in de juiste vorm. En het is makkelijk te zagen.
Of lavastenen stapelen..

Ik vind trouwens dat jij het een paludarium mag noemen hoor! Een nano aquarium is toch ook een aquarium? ;)

Heb je trouwens wel een dichte bak?? Krabben zijn meesters in ontsnappen namelijk..
Ik heb zelf een keer een krab op de muur gehad
Dan sta je wel even raar te kijken :lol:

Gebruikersavatar

Svenjfc
200-400
200-400
Berichten: 217
Lid geworden op: 24 nov 2016 14:30
Locatie: Gelderland

Re: Mini paludarium

Bericht door Svenjfc »

Leuke plannen! Zorg inderdaad wel voor een dichte bak ja want ze zijn zo wel :lol: Ik ga dit zeker volgen.
Superfish Wave 15:
1 betta man
3 baby ancitrusten

Superfish Aqua 30:
x aantal tijgergarnalen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mini paludarium

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:Ik denk dat deze eigenlijk al prima past:
https://www.zoo-enzo.nl/aquarium-access ... results=12
Maar zou ik hier eventueel nog in kunnen snijden?
Snijden zal niet gaan, evt een ijzerzaag gaat prima, maar het kost je wel je zaag :)
Als je er een hebt is een dremel heel geschikt, zijn er ook met diamant hulpstukken om tot op de mm nauwkeurig te werken.

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini paludarium

Bericht door amber98 »

Leuk! Ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien. Is het niet een idee om om stenen aan elkaar vast t lijmen ofzo om een "natuurlijke" oever te creëren? dan kunnen de krabben ook makkelijker uit het water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Iedereen bedankt voor het meedenken. Even een korte update:
Ik ben volop bezig maar heb nu even een break. Ik ben in Ede geslaagd en heb daar ook 2 krabbetjes meegenomen. Het word niet helemaal zoals gedacht, maar toch word het wel leuk denk ik. Ze hadden geen humus, maar volgens hen konden de krabbetjes ook prima op aquariumzand. Dus heb ik dat genomen. Dit zand blijft al aardig zitten en ik hoef nu geen oever te maken. Net zoals je wel eens bij een aquascape ziet, loopt het zeg maar vanuit 1 hoekje naar boven, heb nu een hoogteverschil van 10 cm. Ik ga dadelijk stukjes stevig plastic in het zand steken zodat het zand (hopelijk) niet naar beneden stort. Verder 2 stukjes hout, 1 steen, 2 planten van een tuincentrum (in ede waren ze veel te groot), 1 anubias nana (mag ik de wortelstok doorknippen om meerdere te krijgen?) en wat spagnum.
Vanavond als ik klaar ben komt er een uitgebreid verslag met foto's. Dus nog even wachten

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Spannend Toby!
Ik heb de vampierkrabjes opgezocht en ze zijn echt leuk!
Je kunt anubiassen gewoon door tweeën breken hoor. Doe ik ook regelmatig om meerdere plantjes te krijgen. Zorg wel dat er minstens 2-3 blaadjes aan zitten dan.
Ik hoop dat je strandje inderdaad niet gaat uitzakken. Mijn ervaring met zand is dat het erg graag horizontaal ligt :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Nou zoals beloofd:
In ede heb ik de hele aquaria en terraria afdeling afgezocht naar mijn boodschappenlinstje. Ik kon helaas niet alles vinden, waaronder de humus. Ik wilde geen advies vragen omdat ik er niet vanuitging dat ze er ook maar iets vanaf zouden weten. Nou dan thuis maar uitzoeken en online spullen bestellen.
Dus ik maar in de rij gaan staan voor de honinggoerami. Dit duurde erg lang en toen viel mijn oog op een paar kleine bakjes met zowel water als land. Dus ik mam roepen of ze wilde kijken wat er in zat. Dat wilde ze niet, want er zaten slangen in de buurt :roll: . Dus toen ik de vis had ben ik zelf maar gaan kijken. En ja hoor: vampierkreeften. Ik zag er eentje lopen en dacht: ja jij bent van mij :P .
Ik dacht: als ze die beesten verkopen, moeten ze toch wel een beetje verstand er van hebben toch? Dus ik weer in die rij om te vragen welke bodem ik nog meer kon gebruiken. Zijn antwoord was: gewoon aquariumzand met spagnum. Dat hij al van spagnum afwist was voor mij al genoeg. Dus aquariumzand gepakt, en gevraagd om 2 krabbetjes (een man en vrouw). Nou dat identificeren was me wat joh!! Maar samen zijn we er uit gekomen.
Helaas hadden ze geen moss en kleine plantjes, dus toen ik thuis was even naar een tuincentrum (en toen thuis een supperleuke verassing... :shock: )

Afbeelding

Nou toen kon het inrichten beginnen. Zand gespoelt en in de bak gedaan. Dat natte zand blijft echt wel stevig liggen waar je het neerlegt, dus dat is mooi want ik wil het bakje wel vochtig houden zodat de grond ook zal blijven liggen (hopenlijk). Het hout en stenen erin gelegd en lopen puzzlen, en toen kwam er dit uit:

Afbeelding

Vervolgens wat stevig plastic gepakt, in stukken gesneden en in het zand gedrukt voor stevigheid. Nu maar hopen dat ie het ook houd. De anubias nana (nogiets) in 3 stukken geknipt, maar heb maar 1 stuk gebruikt. De rest zit in de 54 liter (morgen een update van die bak!!). Dit op een houtje gelijmt en laten drogen. Toen het andere stukje hout en de steen erin gelegd.
Nou de plantjes. Echt 2 hele simpele waarvan ik niet eens weet of ze het wel volhouden in dit bakje (vast wel toch?) Deze uit hun potjes gehaald en geplant. Voorin nog wat spagnum neergelegd en hij is af! Zo is hij nu geworden:


Afbeelding

Het water is nog een beetje troebel en het spagnum word wel weer groen, maar is nu nog bruin.
Toen konden de krabbetjes erin. Deze op mijn hand gepakt (ze zijn zo leuk!) en erin gezet. Eentje wilde voor hij erin ging weten of mijn vingers eetbaar waren, dus begon aan mijn huid te pulken :lol:
Oke oke, dit zijn ze dan:



Afbeelding



Afbeelding

Zoals jullie zien zijn deze de rode varriant en niet de paarse.

Nou nu dan mijn mening:
Ik weet eigenlijk niet of ik tevreden ben. Met het zand leek het mooier te worden dan gedacht, maar toen de rest er bij kwam viel het tegen. Het is zo simpel en er zijn nog zo veel dingen onzeker: zal de bodem het houden? Zullen de planten het doen? Vinden de krabbetjes het wel leuk? Ben ik niet te impulsief geweest? Had ik dit niet beter uit kunnen stellen en beter inlezen?
Komt er ook nog bij, dat mijn broer dacht dat de wand van het poeltje steviger zou zijn met kiezels. Heel lief dat hij wilde helpen, maar hij kiept er dus zwart aquariumgrind in. Dit is veel te klein en lelijk niet normaal! Dus ik het meeste eruit geschept maar je ziet nu nog steeds zwarte puntjes op de bodem. Ik denk dat ik dus maar grotere, gele/bruine kiezels ga halen en probeer het zwarte grind weg te werken.

Maar ik vind de krabben wel echt helemaal leuk!!! Heb er geen spijt van dat ik ze heb en ze zijn het waard!!!

Nou tips, commentaar, reacties etc allemaal van harte welkom!!!!! Morgen zal ik proberen betere, gedetaileerde foto's te maken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Het ziet er toch al behoorlijk leuk uit hoor!
Die inrichting gaat nog wel een paar keer veranderen. Niemand is altijd in één keer helemaal tevreden.
Hoe dingen uitpakken, Sja dat weet je pas nadat je het hebt geprobeerd. Zo doe je ervaring op en kun jij over een poos iemand anders tips geven die misschien hetzelfde wilt. :)

Maar die krabbetjes zijn echt heel leuk!
Misschien tzt.... In mijn nano....... :Innocent:

Gebruikersavatar

Svenjfc
200-400
200-400
Berichten: 217
Lid geworden op: 24 nov 2016 14:30
Locatie: Gelderland

Re: Mini paludarium

Bericht door Svenjfc »

Ziet er al goed uit! Kan niet wachten op update! Haha leuk he die familieleden die willen "helpen" :lol:
Haha ik had precies hetzelfde bij Zoo&Zo, mooie winkel maar je moet soms heeeel lang wachten. Nog een vraagje want heb je nog iets van techniek in je bak zitten?
Superfish Wave 15:
1 betta man
3 baby ancitrusten

Superfish Aqua 30:
x aantal tijgergarnalen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dank jullie wel! Ik denk dat het misschien ook wennen is, dit heb ik nog nooit gedaan en als het dan niet uitpakt zoals je had gedacht valt jet vaak tegen.
Haha als je 3 kwart van je nano wil droog leggen zou dat inderdaad een optie kunnen zijn. Maar mijn bakje is eigenlijk al echt het minimum voor een koppeltje.
Nee er zit geen techniek in de bak. Ik leg er een thermometer in om te kijken of de lamp van de lichtkap de boel warm kan houden (denk ik wel, maar toch even checken). Zo niet dan kijk ik even naar een verwarming want de krabben mogen eigenlijk niet kouder zitten dan 20 graden. Ze zullen dan niet meteen de pijp uit gaan maar hun gezondheid komt dan wel in gevaar.
Het watergedeelte is zo klein dat je dit niet kan filteren. Plus zitten de krabbetjes niet continue in het water dus maken ze dat ook niet erg vies. 1x per week met een luchtslangetje het water eruit laten lopen en en wat er bij. Ik denk dat er net 1 liter in zit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ze zijn echt heel leuk !!! Kan het niet vaak genoeg zeggen :P
Vanochtend trof ik dit aan:

Afbeelding

En na even heel voorzichtig met 1 pootje te voelen of het water warm genoeg is, besloot hij toch maar gauw terug te gaan :lol: :

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Ze zijn echt heel leuk inderdaad!
Wat leuk dat ze ook door de bak heen lopen en zich niet verstoppen ergens.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Nou die kleinere zit vandaag wel al de hele tijd achter het hout. En deze was vanochten heel actief en wanneer ik met de planten bezig was kwam hij ook kijken mqqr voor de rest schuilt hij ook achter de steen.
Maar ik had al gelezen dat deze beestjes heel schuw zijn en erg best lang over doen om te wennen aan de bak en mensen. Dus het valt me tot nu toe heel erg mee! Vanavond voor het eerst voeren!

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”