Mini paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

Super :tums:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Even storytime:
Wanneer ik de krabben diepriesvoer geef, leg ik dit met mijn plantenpincet in de bak. Vandaag wilde ik eens uitproberen of hij het er ook zelf vanaf zou pakken, dus hield ik de pincet vlak bij de opening van het hout waar er 1 altijd onder zit. Dit is wat er gebeurde:

Hij zag 1 gedeelte van de pincet met voer en kwam eens rustig kijken

Afbeelding

Nou hij zag het eten en wilde toch maar eens dichterbij komen kijken. Hij had echter het 2e gedeelte van de pincet nog niet gezien (dat wat op het hout lag). Dit vond hij maar een vreemd iets en hield het enige tijd in de gaten

Afbeelding

Per ongeluk bewoog ik mijn hand en dus de pincet. Nahh dit heb ik hem nog nooit zien doen. Razendsnel ging hij op zijn achterste poten staan en greep de pincet vast

Afbeelding

Nou nou, je hoeft niet meteen zo agresief te reagerem hoor! Maar na een seconde of 10 kreeg hik door dat dit geen eten of een bedreiging was dus liet hij los. Zijn oog viel weer op het echte eten. Hij reikte naar het voedsel uit en begon dit langzaam op te peuzelen.

Afbeelding

Ik wist niet dat ze zo snel en agresief konden zijn joh. Dat word nog wat als ik ze morgen uit de bak moet halen :shock:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Hihi! Ze zijn behoorlijk defensief :lol:
Is het echt agressie?..mwah..Ik denk dat het meer zelfverdediging was.
Desalniettemin wens ik jou en jouw vingers veel sterkte morgen :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Hahaha tja ik vind dat zelfverdediging een vorm is van agressie ;)
Nou ik denk niet dat mijn vingers morgen bij die beesten in de buurt gaan komen!!! Probeer ze wel met het bakje in een hoek te drijven en ze er dan in te scheppen. En als ik ze er echt niet uit krijg, weten we wat ik moet doen:
Vinger erin steken, wachten tot ze grijpen en huppake zo eruit tillen. Moeten ze daarna wel weer loslaten... :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini paludarium

Bericht door amber98 »

Op school vangen we de vogelspinnen door een bakje erover heen te zetten en de deksel eronder te schuiven, langzaam wachten tot alle pootjes op de deksels staan en daarna vastklikken en eruit halen. :)

Ze zijn wel echt super leuk! Een beetje actie af en toe is ook zeker niet verkeerd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Nou een drukke middag achter de rug! Maar ik ben zo ontzettend blij met het eindresultaat!!!! Ik vind het veel mooier dan dat het eerst was!!! Eerst een verslag en daarna plak ik alle afoto's achter elkaar:

Het vangen ging prima. Gewoon bakje erin en ze in een hoekje drijven. Ging snel en zonder veel stres. Een handdoek over het bakje zodat ze geen bewegingen van mij meer zien.
Toen het water eruit gehaald, hardscape en het mos. Op de plek waar de wand komt flink lopen graven en uiteindelijk erin gezet. Het zand weer verspreid en toen kwam ik erachter dat ik wat meer zand nodig had. Maar ik ben super tevreden met het wandje! Het zand zorgt er voor dat het net een geheel met de bak lijkt, heb er absoluut geen moment spijt van gehad.
Vervolgens naar de winkel gefietst om een bromelia en zand te kopen. Jeez wat zijn die bromelia's groot zeg! Dat ging niet passen dus heb ik een ander plantje gekozen waar ik ook erg blij mee ben.
Ik merkte dat ik ineens veel meer tuimte had, dus ook nog een stukje hout meegenomen. Deze bleek veel te groot, nah weer terug naar de winkel en geruild (dit stukje zie je straks op de foto in het midden van de bak :) )
Weer thuis lopen passen en meten. Toen ik blij was met de hardscape konden de planten er weer terug in. Heb er voor gekozen om er nog geen mos in te leggen. Dit vind ik erg lelijk kijken dus ik wacht tot het groen is en dan leg ik het in de bak.
Water erin, krabben erin en klaar is toby!!! :P

En hier de foto's:


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Before en after:


Afbeelding


Afbeelding

De krabben zullen het ook leuk vinden denk ik. Ze hebben nu meer schuilplekken en meer ruimte.
En wat denken jullie?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini paludarium

Bericht door amber98 »

Je bak lijkt zo een stuk groter en het muurtje ziet er onder water echt prachtig uit!Het hout zullen ze ook zeker waarderen om makkelijk in en uit het water te kunnen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mini paludarium

Bericht door stylz »

een hele leuke opzet, altijd leuk zelf bouw projecten.
Persoonlijk vind ik de muur met structuur erg leuk maar de kleur vind ik te wit, minder passend bij de rest.

Maar is jouw muur :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

Dikke prima zeg ik :tums: Mooie inrichting en het lijkt inderdaad of je ineens meer ruimte hebt, volgens mij heb je ook zonder het aan ons te vertellen een grotere bak gekocht :mrgreen:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dank jullie wel allemaal:
Amber: toen ik ze in de bak zette schoot er een het water in. Hij probeerde via de wand eruit te klimmen maar had daar erg veel moeite mee. Maar toen hij het hout ontdekte liep hij er zo uit dus dat hout is inderdaad gewardeerd.
Stylz: ja ikzelf had het ook liever iets donkerder gezien. Maar het stoort me niet en vind het zo ook prima.
Bertus: hahaha ik denk dat toen ik bij de intratuin was dat kaboutertjes er een grotere bak neer hebben gezet ja :lol: . Maar het lijkt inderdaad een stuk groter.

De krabben zijn vgm ook helemaal blij. Ze zijn de hele tijd al alle gaten aan het uitproberen om te kijken wat hun stekje gaat worden.
Voor de geintereseerde, ik heb 2 leuke filmpjes gevonden over de natuurlijke leefomgeving van vampierkrabben:

https://m.youtube.com/watch?v=y5KeoT2VfzQ

https://m.youtube.com/watch?v=PeEDOR1pQ7A

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

Waarom heb je er Co2 op staan?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Hahahaha nee die fles is voor mijn aquarium :lol: :lol: maar ik ben nog aan het denken of ik er iets achter plak.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Mini paludarium

Bericht door lex »

Dat is erg leuk geworden, Toby. :duim:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Mini paludarium

Bericht door Tim »

dat is idd leuk geworden toby! mooie scape! nu eentje in het groot maken voor de achterwand? ;)
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

thanks tim en lex!
haha daar zat ik eigenlijk wel aan te denken! maar ja, dan moet ik hem ten eerste al heel erg dun maken want anders verspil ik te veel ruimte. dan moet ik nog bedenken wat voor een achterwand (wil ik heb bruin met houtwortels maken of grijs met stenen). en ik zat te denken om misschien er een plateautje aan te maken waar ze ook nog op kunnen met misschien een halve kokosnoot. maar hoe komen ze daar op?
nee ik zet er misschien iets achter dat die lelijke fles weg is (of verplaats de fles gewoon) en dan laat ik het voorlopig zo. zal in de toekomst wel eens kijken.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”