Mini paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ja zo'n grote bak is prachtig! Maar het onderhoud.... ik blijf voorlopig bij deze mini. Misschien als ik ooit een groter aquarium neem, dat ik dan van de 60 cm een paludarium voor de krabbetjes maak. Maar dat is dan echt over jaren. Eerst eens een opleiding afronden na de havo en dan kijken we wel verder

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Zo! Ben dit weekend op het forum rustig geweest, maar thuis niet!
De epoxy zit erop. Dat was nogal plannen, want ik wilde de wet on wet methode gebruiken. Ik moest er dus ongeveer 12 uur tussen laten zitten. Dat was best lastig met werk, een verjaardag en een andere afspraak. Maar het is gelukt:
Zaterdagavond 1e laag
Zondagochtend 2e laag
Zondagavond 3e laag
Ik heb steeds maar weinig epoxy gebruikt (16 gram per keer, dus in totaal 48 gram, nou iets minder: 40 gram). Dit was prima te doen, maar ik had maar 1 kwast, dus (dankje stylz!!!!) de kwast in de vriezer gelegt. Dit raad ik niet aan, want die epoxy word toch redelijk kleverig. Maar mijn wandje was klein dus het was prima te doen.
Net in principe de laatste laag erop gedaan. Maar stel nou dat ik ergens toch een plekje ben vergeten (kan ik me niet voorstellen) dan morgen nog even bijwerken.
Ook heb ik er een beetje zand over gestrooid. Maar dit zag er niet uit zoals ik in gedachte had. Dus ik kijk morgen even als ie wat droger is, en misschien staat het in het bakje wel leuk, dat weet je niet. Hhm en als het echt spuug lelijk is, dan...... tja wat dan? Verven en nog 1 laag epoxy? Meer zand? Een mos erop plakken? Dat moet ik dus nog even zien.
Als het allemaal goed is, laat ik de boel 2 dagen drogen. Als het dan kurkdroog en steen hard is, zet ik heb in een emmer met water die ik dagelijks ververs en afspoel. Wanneer de waterwaardes goed zijn mag die in het bakje :D
Foto's komen wanneer ik tevreden ben ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mini paludarium

Bericht door stylz »

tobyderks schreef: Ik heb steeds maar weinig epoxy gebruikt (16 gram per keer, dus in totaal 48 gram, nou iets minder: 40 gram). Dit was prima te doen, maar ik had maar 1 kwast, dus (dankje stylz!!!!) de kwast in de vriezer gelegt. Dit raad ik niet aan, want die epoxy word toch redelijk kleverig. Maar mijn wandje was klein dus het was prima te doen.
Ik bedoelde niet een epoxy kwast maar een verf kwast :) epoxy is geen verf, epoxy hard ook in de vriezer gewoon door, verf ook wel maar veel veel trager, maar ja bij jou werkte het dus omdat je wet op wet deed :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Hahaha ja ik weet dat je eigenlijk verfkwasten bedoelde, maar ik moest toch iets. Dus ik had zo iets van: onder de 0° gaat het harden veel trager, dus het is het proberen waard. Zonder die tip had ik eerst kwasten moeten halen en zou ik waarschijnlijk pas volgend weekend kunnen beginnen, dus thank anyway :)

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

tobyderks schreef:Ja zo'n grote bak is prachtig! Maar het onderhoud.... ik blijf voorlopig bij deze mini. Misschien als ik ooit een groter aquarium neem, dat ik dan van de 60 cm een paludarium voor de krabbetjes maak. Maar dat is dan echt over jaren. Eerst eens een opleiding afronden na de havo en dan kijken we wel verder
Het was ook maar een voorbeeld :mrgreen: Deze is inderdaad wel erg groot maar ik wil dan onder in de bak een water zone hebben waar ik vissen ik kan houden en ze ook rustig kan bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mini paludarium

Bericht door stylz »

goed dat het gelukt is :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Foto's!!!!!!
De hars is redelijk hard, maar het wandje staat nu op mijn kamer te drogen. Na een flinke inspectie ben ik er zeker van niks te hebben overgeslagen.
Wanneer alles hard is moet ik nog wel de loopdruppels aan de onderkant eraf schuren/vijlen.
Met het zand.... tja, als je de wand zo ziet denk je: jeez wat lelijk! Maar in de bak ziet het er echt anders en mooier uit. Ik laat het dus zo. Ik wil hem eerst eens in de bak en met water zien, desnoods moet ik hem eruit halen en er iets op aanpassen maar denk dat het wel prima is.
Nou de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hou dus wel in je achterhoofd dat het in de bak er heel anders uit ziet. Verder komt het kleurverschil op de foto door de lichtinval, dat is in het echt niet zo.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Druk bezig geweest!
Het is net een tuinmuurtje :)
Ik ben benieuwd hoe het er in je bak uitziet!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Haha hopelijk functioneert hij wel zo!

De epoxy is knoephard. Morgen de onderkant bijwerken en dan in een emmer water zetten. Ik hoop eigenlijk dat hij helemaal niks meer aan chemische stoffen afgeeft, maar we zullen zien.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mini paludarium

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:Haha hopelijk functioneert hij wel zo!

De epoxy is knoephard. Morgen de onderkant bijwerken en dan in een emmer water zetten. Ik hoop eigenlijk dat hij helemaal niks meer aan chemische stoffen afgeeft, maar we zullen zien.
Epoxy is eenmaal uitgehard volledig inert.

maar ik zou altijd afspoelen met iets van schoonmaak azijn of zo, paar dagen in de regen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Natuurazijn ook goed? Hier heb ik wel de epoxy van mijn handen mee afgewassen.
Ik maak me vooral zorgen dat er misschien toch ergens een plekje verf niet goed bedekt is, en deze af gaat geven. Dit was namelijk geen acryl verg oid.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Mini paludarium

Bericht door stylz »

e meeste verf kan redelijk onderwater zonder dat er veel gif wordt afgegeven, zou me niet te druk maken, als je goed gekwast hebt dan zal het wel :)

Azijn werkt prima, elke azijn, schoonmaak azijn is gewoon de goedkoopste vandaar :)

Je hebt toch wel met handschoenen en bescherming gewerkt epoxy is niet helemaal fijn spul als het nat is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Oh oke.
Ja natuurlijk! Maar ik wilde het wandje verplaatsen, in de veronderstelling dat de achterkant droog was. Blijkbaar had ik daar een druppel gelekt, en daar pakte ik hem natuurlijk vast... dus vandaar dat ik epoxy op mijn hand kreeg

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

Bij mij zitten mijn handschoenen altijd vast aan de epoxy :mrgreen:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Haha je daar had ik ook last van.

Het water waar dat wandje in zit, lijkt nu niet te zijn verontreinigd. Waardes zijn goed, ruikt niet raar. Dus ik heb besloten om dinsdag aan de gang te gaan, dit weekend geen tijd. Zal proberen veel foto's te maken en een before/after foto.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”