Mini paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini paludarium

Bericht door amber98 »

Niet dat ik weet. Meeste winkels doen dit niet meer dieren aangezien er heel wat bij komt kijken ivm beoaalde wetten in Nederland. Wel jammer voor je, er zit bij mijn vaste lfs bijna altijd een hele bak vol met krabben

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Hè jammer
Ennnnn ik tref haar nu net dood aan in de bak.... hier word je toch moedeloos van? Alle omstandigheden zijn goed! Vers water, goede luchtvochtigheid, goede temperatuur, geen rottende dingen in de bak. Wat is er dan? Is de bak dan toch te klein? Zouden ze daar stress van krijgen en daarom dood gaan? Dat is nog het enige wat ik me kan bedenken...

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Mini paludarium

Bericht door Erik1974 »

Jammer zeg. Ik heb altijd wel begrepen dat er nog niet zo veel bekend is van deze dieren en dat we dus ook nog niet precies weten hoe we voor ze moeten zorgen. Wie zal het zeggen...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Nou wat het dus is, ik heb gepraat met iemand op het andere forum en mijn temperatuur en luchtvochtigheid zijn precies hetzelfde als bij haar, ook het voeren doe ik hetzelfde. Maar bij mij gaan ze dood en bij haar planten ze zich voort...
Maar ik zat net nog iets te denken: mijn 1e krab is gestorven in het water, de tweede een paar dagen nadat hij in het water is geweest en deze nu ook 3 dagen nadat ze in het water is geweest. Zou het kunnen dat ik ergens op het wandje een plekje ben vergeten te bedekken met epoxy en dat de verf of de tegellijm toch nog iets afgeeft aan het water waardoor het giftig is? Om dat te testen heb ik het volgende gedaan:
Ik heb 2 bekers gepakt en in ewntje 100 ml aquariumwater gedaan, en in de ander 100 ml water uit de krabbenbak. Toen 9 poelslakjes uit het aquarium gehaald en 3 in beker 1 gedaan, 3 in beker 2 en 3 in het watergedeelte van het krabbenbakje. Als over een paar dagen de slakken dood zijn in de krabbenbak en in de beker met water uit de krabbenbak dan is het duidelijk niet?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Mini paludarium

Bericht door Erik1974 »

Tenzij slakken er tegen kunnen en krabben niet.... Ik had met mijn achterwand ook iets fout gedaan maar mijn cpo had er geen last van maar de garnalen gingen dood... Maaar als er idd slakken dood gaan weet je in ieder geval iets!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ja slakken en krabben zijn inderdaad niet hetzelfde, maar ik heb er al eens eerder een slak in gegooit en later een leeg huisje gevonden. Maarja deze krabben eten slakken dus ik dacht dat het daar van was.
Ik laat ze 3 dagen zitten, zijn ze dan nog allemaal in leven dan moet ik verder kijken. Ik zat sws aan een grotere bak te denken, maar die komt dan dus pas in de zomervakantie dus de komende 6 weken zullen er geen nieuwe krabben komen helaas :(

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Mini paludariumh

Bericht door Erik1974 »

Nou ja, beter wat langer wachten dan weer dode krabben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ja dat klopt!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Ahh...Wat jammer Toby :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Wat denk je wat ik net vind? Lege huisjes! Zowel in de bak als in het bekertje! Ik denk dat ik mijn oorzaak heb gevonden dus!
Ik zit eraan te denken om dit waterbassin maar in de nieuwe bak te zetten:

http://akwaline.nl/winkel/aquarium-prod ... sin-tb-02/

Maar dat is iets voor straks.
Dat terrarium is waterdicht. Alleen is het nog een gedoe een datum te vinden dat wij beiden kunnen om het op te halen helaas. Ach ja heb nog 6 weken de tijd ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Dat is een gaaf Bassin!

Goed dat je de oorzaak hebt achterhaald. Nu moet het goed gaan straks in je terrarium!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Ja hij is erg mooi maar zit toch te twijfelen. Het is heel makkelijk schoon te maken en 100% veilig. Maar zelf iets maken is leuker en dan kan je het ook zo inrichten als dat jij zelf wil. Maar moet nu gewoon kijken naar wat het beste is voor de krabben en ik denk toch dat dat het bassin is. En qua kosten zal dit inderdaad goedkoper zijn denk ik.
En ben inderdaad ook erg blij dat ik de oorzaak nu weet! Ik hoop dat het de volgende keer goed gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”