Paludarium GROOT

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn voorstel ronde al heb aangegeven, wil ik, wanneer ik de ruimte ervoor heb, een groot paludarium opstarten. De maten worden 180x70x80 cm.
Het landgedeelte komt op een soort pilaren te staan zodat er veel meer zwemruimte ontstaat voor vissen. Zo kunnen ze onder het land gedeelte schuilen en rondzwemmen. Het watergedeelte komt op 35cm hoogte.

Ik heb een aantal vragen over het visbestand wat ik er in wil gaan houden. Ik heb niet veel verstand van vissen, ben me aan het inlezen!
Ik zou heel graag een groepje van 8 Geophagus Altifrons willen houden, maar ik denk zelf dat dit niet mogelijk is vanwege de hoogte van het water?
Ook wil ik er 2 soorten L-nummers in houden, namelijk: L014 en L200.
En als laatst een groepje Carnegiella Strifata van 20 stuks.

Ik zou graag een Zuid-Amerikaans biotoop aanhouden. Als de Geophagus Altifrons niet mogelijk is vanwege de hoogte van het water, welke vissen zijn er dan wel mogelijk om hierin te houden?

Ik lees graag jullie mening!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Paludarium GROOT

Bericht door amber98 »

De L014 word een enorme vis (30cm) dan vind ik 180cm best krap. Beter kun je dus voor een ander soort kiezen ;) de L200 wordt 19cm dus die kan wel.
Met de cichliden kan ik je niet helpen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Linda »

Hallo Thomas.
Had je dit artikel artikel over de Geophagus altifrons al gelezen?
Ik denk niet dat ze geschikt zijn voor jouw bak..Ze worden behoorlijk groot.
Hoe wil je het watergedeelte gaan inrichten? Veel vissen houden van veel schuilplaatsen in de vorm van grotten/planten/hout.
Misschien is de Nannacara anomala iets voor jou? Komen ook uit Zuid-Amerika ( ze worden mooier dan op de foto hoor, even googlen ;) )

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Hallo! Bedankt voor de reacties.

Linda, ik heb het artikel gelezen, maar er stonden geen maten van aquarium in. Ik denk zelf ook dat ze te groot worden voor mijn bak. De Nannacara Anomala is een zeer mooi visje, maar ze worden in koppels gehouden. Ik zou graag een mooie groepsvis willen, omdat ik dat een mooi gezicht vind! :) Iemand enig idee welke vis daaraan voldoet? :)

De L014 word wel erg groot inderdaad, maar daar is snel genoeg een ander L-nummer voor te vinden, Amber98! :) Bedankt!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Oh nog een vraag. Ik kwam een mooie vis tegen: Boulengerella Maculata max grootte 25cm. Zijn deze geschikt in een bak als die van mij? Ik besef dat de Carnegiella Strigata er dan niet bij kunnen, maar dat is dan niet zo erg.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Linda »

Ik denk dat je in jouw bak vissen moet nemen die niet groter worden dan 10 cm..Al helemaal omdat je er een groep van wil hebben. Ik zal eens even brainstormen voor een mooie ZA groepsvis voor je :)
De meeste cichliden kun je trouwens in een harem houden.

Had je hier al gesnuffeld?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Paludarium GROOT

Bericht door amber98 »

Je zou er ook een grote groep keizertetras in kunnen zetten of diamantzalmen. Die zijn beide groter dan de meeste scholen vissen, maar niet te groot.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Paludarium GROOT

Bericht door tobyderks »

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wil je er ook nog andere dieren in gaan houden? Zoals waterschildpadden?
Zo ja, dan moet je goed uitkijken welke vissen je erbij gaat houden! Dan moet je zoiezo grotere vissen gaan houden, want schildpadden kunnen kleine vissen eten. En moet je uitkijken dat de vissen geen grote vinnen hebben, zoals guppies of die 'slierten' bij goeramis, daar willen schildpadden ook nog wel eens aan gaan knagen.

Als je alleen vissen erin wilt houden, heb ik niks gezegt en laat ik de rest over andere. :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Bedankt allemaal!
van de boulengerella's zou ik geen grote groep willen hebben. Een stuk of 3, maar ik denk zelf toch dat ze te groot zijn.

Ik wil er wel andere dieren in houden, maar geen waterschildpadden :) (denk ik.... :p). (heb al 3 griekse landschildpadjes). Ik wil er (gif)kikkers en anolissen in gaan houden.

Bedankt voor al jullie reacties!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Linda, ik heb even op die link zitten kijken. Heb leuke visjes gezien! bedankt. Vooral de Geophagus Argyrostictus wekt mijn interesse. Wel weer een grote soort, maar ik lees over een minimaal aquarium van 1.40 meter. dat van mij word 180x70x35 (waterhoogte tot 35cm). Voor de lengte en breedte zou het goed zijn, maar is het waterpijl voor deze soort ook te laag?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Paludarium GROOT

Bericht door tobyderks »

Voor zo ver ik weet eten die geen vissen :P
Dan hoef je daar geen rekening mee te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

haha precies!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Linda »

Die zijn zeker mooi :)
Er staat midden- bodembewoner dus ik dénk dat het wel kan. De meeste aquaria zijn maar 40 hoog dus, sja :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Leuk! ik ga nog verder inlezen over deze soort. :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Thomasvdploeg
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2016 23:30

Re: Paludarium GROOT

Bericht door Thomasvdploeg »

Ben me lekker aan het inlezen! Ik ben door de Geophagus Argyrostictus erg enthousiast geworden over een Rio Xingu biotoop. Ik las al over de L046 die daar ook vandaan komt, dus een mooie grote groep van die erbij is al super mooi. Welke vissen komen daar nog meer vandaan die in deze bak zouden kunnen?

P.S. Ik zou dan een groep van 8 G. Argyrostictus en een groep van 10 L046 nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”