paludarium hoe of wat?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

hallo allemaal!
omdat ik wat vragen heb over paludariums, maak ik zelf even een topic aan voor al mijn vragen. ik wil zelf een paludarium op gaan bouwen. het lieftst met land dieren en vissen. dit is voor mij al heel lang een droom. sinds dat ik vroeger als kind bij burgers zoo in arnhem kwam.

ik wil nu zo veel mogelijk informatie vinden over hoe of wat. zoals welke dieren er met vissen gehouden kunnen worden. ik zou het lieftst een aziatisch biotoop paludarium willen maken. maar ik heb geen idee over welke planten en dieren hierbij kunnen.

over het formaat van de bak ben ik nog niet uit. ik wil eerst kijken wat de mogelijk heden zijn en daarna pas kijken hoe groot ik hem wil hebben. ik ga er mischien zelf een maken of ik koop een 2e handse en knap hem op.

ik wil ook zelf een achterwand maken zoals roy's paludarium. een heel mooi voorbeeld vindt ik zelf..

ik heb al meerdere topics en site gelezen over de techniek die er in moet en ben er nog niet helemaal achter wat er bij komt kijken.

er moet natuurlijk aanwezig zijn.

een water aansluiting voor het sproeisysteem.
een stroom aansluiting voor:
het sproei systeem.
de verlichting.
de pompen voor eventuele water dieren en watervallen.
de verwarming voor eventuele waterdieren
het ventilatie systeem.

mischien kunnen mensem met voorbeelden/foto's /linkjes komen kwa techniek en dieren en planten?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Roy H »

In onderstaand topic staat beschreven hoe Kevin zijn paludarium gemaakt heeft, mss staan er handige tips bij.


http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=6287
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

dankjewel voor de tip volgens mij had ik hem al eerder gelezen maar dat ga ik zeker nog eens doen!

hier nog even een voorbeeld van wat ik ook mooi vindt.
Afbeelding
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Hartenheer »

Dit is mijn ervaring. {Door gezondheid problemen heb ik hem niet meer, maar het is een prachtige hobby}

Als het paludarium eenmaal staat, en je hogedruk sproeiers installeerd heb is ereigenlijk weinig onderhoud nodig.

Alles wordt vochtig gehouden, en bij mij werd het water langs de achterwand vanaf het watergedeelte rondgepompt.
De planten groeide hier prima op. Het enige wat ik eigenlijk uitvoerde was planten snoeien.

Zoals ik al eerder had geschreven, zorg voor een goede luchtstroming langs je voorruit.
Anders is die continu beslagen, omdat de vochtigheid in de bak bijzonder hoog is.

Mijn grootste frustratie met deze hobby was {voor mij} het kweken van voedseldieren.
Omdat ik {ook} toxicologie gestudeerde heb, kijk je goed uit wat je voor voedsel geeft. Het moet niet zo zijn dat als er een paar ontsnappen het hele blok met huizen met ''ongedierte'' zitten.

Ik kweekte fruitvliegen met gekromde vleugels, die konden dan niet vliegen. Die voerde ik door ze eerst te bestrooien met een vitamine/kalk poeder.
Buiten de lucht die het kweken van de vliegen veroorzaakt, is in de zomer kans dat ze kruisen met gewone fruitvliegen.
Als je dan voert zit je hele huiskamer vol met fruitvliegen. En daar wordt je ega niet vrolijk van.

Klapt de kweek in omdat er schimmel in ontstaat, zou het bijzonder fijn zijn als je een winkel in de buurt heb waar je een nieuwe entportie kan halen.

Ondanks dit soort dingen, was het een prachtige hobby.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door amber98 »

Misschien leuk om om het op te delen in 2 aparte zwem gedeeltes en bettas te gaan houden zodat die hun nauurlijk gedrag kunnen vertonen?maar dan dat hij hij er weer kan springen en niet zoals hier alleen naar beneden. (Ik zou dat wel voor een plakat kiezen, zodat de staart niet zoveel beschadigd)

https://www.youtube.com/watch?v=lkfWg35lgXU&feature=youtu.be

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

Hartenheer schreef:Dit is mijn ervaring. {Door gezondheid problemen heb ik hem niet meer, maar het is een prachtige hobby}

Als het paludarium eenmaal staat, en je hogedruk sproeiers installeerd heb is ereigenlijk weinig onderhoud nodig.

Alles wordt vochtig gehouden, en bij mij werd het water langs de achterwand vanaf het watergedeelte rondgepompt.
De planten groeide hier prima op. Het enige wat ik eigenlijk uitvoerde was planten snoeien.

Zoals ik al eerder had geschreven, zorg voor een goede luchtstroming langs je voorruit.
Anders is die continu beslagen, omdat de vochtigheid in de bak bijzonder hoog is.

Mijn grootste frustratie met deze hobby was {voor mij} het kweken van voedseldieren.
Omdat ik {ook} toxicologie gestudeerde heb, kijk je goed uit wat je voor voedsel geeft. Het moet niet zo zijn dat als er een paar ontsnappen het hele blok met huizen met ''ongedierte'' zitten.

Ik kweekte fruitvliegen met gekromde vleugels, die konden dan niet vliegen. Die voerde ik door ze eerst te bestrooien met een vitamine/kalk poeder.
Buiten de lucht die het kweken van de vliegen veroorzaakt, is in de zomer kans dat ze kruisen met gewone fruitvliegen.
Als je dan voert zit je hele huiskamer vol met fruitvliegen. En daar wordt je ega niet vrolijk van.

Klapt de kweek in omdat er schimmel in ontstaat, zou het bijzonder fijn zijn als je een winkel in de buurt heb waar je een nieuwe entportie kan halen.

Ondanks dit soort dingen, was het een prachtige hobby.
dankjewel voor de informatie!

ik ben nog een leek op het gebied van terrarium/paludarium dieren. gellukig heb ik op 2 km afatand een hele goede reptielen/amfibien shop zitten en die is van een kennis van mij. ga ik binnenkort even langs om te informeren over welke dieren samen kunnen ge houden wprden en hoe of wat. ik ga zelf geen ongedierten kweken..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

amber98 schreef:Misschien leuk om om het op te delen in 2 aparte zwem gedeeltes en bettas te gaan houden zodat die hun nauurlijk gedrag kunnen vertonen?https://youtu.be/lkfWg35lgXU maar dan dat hij hij er weer kan springen en niet zoals hier alleen naar beneden. (Ik zou dat wel voor een plakat kiezen, zodat de staart niet zoveel beschadigd)
ik kan het filmpje op dit moment niet bekijken sloom internet.... ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet. ik wil wel zon natuurlijk oogende bak zonder teveel zichtbare kunstmatige dingen.

maar wel een leuk idee amber!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Linda »

Heb het filmpje even zichtbaar gemaakt :)
Leuke opstelling zo.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

leuk filmpje! alleen ik wil geen rijst veld naa maken is niet helemaal mijn ding eerder een jungle..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

ik zou heel graag een kameleon willen.. alleen die kunnen niet in palu's gehouden worden door de frote hoeveel heid vocht. zeer jammer vindt ik dat. toch lees ik dat sommige mensen ze wel hebben in palu's.

anders even kijken naar een ander diertje
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door amber98 »

Het hoeft ook geen rijstveld te zijn, als je het opdeeld en er zijn een paar plaatsen waar hij erover heen kan springen, maakt dat verder niks uit vor het natuurlijke gedrag. (Ik weet trouwens niet zeker of alle bettas dit natuurlijke gedrag nog vertonen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

ik zit meer hier aan te denken.

Afbeelding

of

Afbeelding

het is wel een leuk idee en ik ga kijken of ik er meer info over kan vinden.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Linda »

Dat zijn inderdaad gave bakken!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door stylz »

Hier nog een fan van paludaria :)

ja zou er graag aan beginnen, maar het ontbreekt aan tijd bij mij.

Voorbeelden http://showcase.aquatic-gardeners.org/2015/index2.html
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: paludarium hoe of wat?

Bericht door Tim »

stylz schreef:Hier nog een fan van paludaria :)

ja zou er graag aan beginnen, maar het ontbreekt aan tijd bij mij.

Voorbeelden http://showcase.aquatic-gardeners.org/2015/index2.html
zoo dat is een mooie links stylz! :duim:
kg ze vanavond even allemaal bekijken.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”