Schildpadden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Schildpadden.

Bericht door MatthijsH »

Hallo,


Ik heb een vraagje over schildpadden. Ik heb een aquarium 35x25x25 Maar ik doe er niks mee. Er zitten nu garnalen in maar ik de aantal weken/maanden dat ik ze heb nog nooit 1 gezien. Dus daarom was ik van plan schildpadden te houden.

Dus, mijn vraag: Kunnen er in het aquarium schildpadden en zoja, hoeveel en wat eten ze.
Natuurlijk zijn het dan geen grote padjes maar de kleinste.

Graag jullie reacties.

Mvg Matthijs

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Schildpadden.

Bericht door Kevin »

Ben bang dat je bak te klein is. Hij zal te snel vervuild raken en ook gaan stinken. Het ligt er helemaal aan welke soort te zou willen gaan houden maar volgens mij worden ze bijna allemaal wel te groot voor dke bakmaat.
Wat ze eten ligt ook aan de soort, dat kunnen gedroogde garnalen zijn maar ook groeten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Schildpadden.

Bericht door MatthijsH »

Bedankt!

Dat word het dan helaas niet. Zag het al wel aankomen hoor :P
Ik denk dat ik dan maar neontetra's ga houden in die bak of is die daar ook te klein voor?

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Schildpadden.

Bericht door Elwin »

MatthijsH schreef:Bedankt!

Dat word het dan helaas niet. Zag het al wel aankomen hoor :P
Ik denk dat ik dan maar neontetra's ga houden in die bak of is die daar ook te klein voor?
In de database staat min. 60cm
kb.php?mode=detail&id=187&start=11

:vis:

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Schildpadden.

Bericht door Roy H »

Je zou eens aan deze visjes kunnen denken. Deze worden hooguit 3 à 4cm. Ideaal voor een Nano-bak.

Boraras brigittae
Boraras maculatus
Boraras merah
Danio margaritatus
Dario dario



Wel moet je ermee rekening houden dat elke soort andere eisen stelt aan waterkwaliteit en inrichting,
Lees je daarom eerst goed in voordat je Nanovisjes gaat aanschaffen.
Greetings...

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Schildpadden.

Bericht door Rickpad »

Voor schildpadden is die bak inderdaad veeeeeels te klein. Voor kleinere soorten waterschildpadden zoals druppelschildpadden en muskusschildpadden ligt de mimimum maat toch al snel rond de 1 meter. Verreweg de meeste soorten waterschildpadden hebben een nog groter aquarium nodig.

Landschildpadden is ook absoluut niet te doen. Daarbij hebben zelfs de kleinste soorten nog veeeeeel meer ruimte nodig. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn landschildpadden een stuk in de tuin voor hun ingericht.

Je zult dus al snel komen op garnalen of misschien een paar nanovisjes zoals Roy al aangaf. Hoewel het wel echt een hele kleine bak is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Schildpadden.

Bericht door MatthijsH »

Ik heb nu een 60X30X30 aquarium leeg staan, ik weet niet wat ik er mee moet doen maar ik dacht misschien is dat bak wel geschikt voor schildpadden. Ik weet niet hoe ze heten maar het zijn in ieder geval de kleinste die er zijn. Die wil ik er graag in stoppen maar waarschijnlijk is dit ook te klein?

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Schildpadden.

Bericht door Roy H »

Het antwoord op je vraag heeft Rickpad je al gegeven Mathijs.
Greetings...

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Schildpadden.

Bericht door Rickpad »

Zoals ik al zei:
Rickpad schreef:Voor schildpadden is die bak inderdaad veeeeeels te klein. Voor kleinere soorten waterschildpadden zoals druppelschildpadden en muskusschildpadden ligt de mimimum maat toch al snel rond de 1 meter. Verreweg de meeste soorten waterschildpadden hebben een nog groter aquarium nodig.

Landschildpadden is ook absoluut niet te doen. Daarbij hebben zelfs de kleinste soorten nog veeeeeel meer ruimte nodig. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn landschildpadden een stuk in de tuin voor hun ingericht.
Schildpadden worden nou eenmaal wat groter en vereisen nogal wat ruimte. Laat je niet in de war brengen met dat schildpadden sloom zijn en dus weinig ruimte nodig hebben. Ze kunnen sowieso al een stuk sneller lopen dan je denkt en hebben gewoon ook de ruimte nodig.

Zelfs de kleinste schildpaddensoorten worden wat groter en zullen graag meer ruimte hebben. De dierenwinkel zal dat waarschijnlijk tegen spreken maar bedenk wel dat ze daar ook vissen verkopen aan mensen met een 60cm bak terwijl de vis 1,5 meter lang kan worden.

Kortom, gewoon geen schildpadden in zo'n kleine bak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Schildpadden.

Bericht door MatthijsH »

Oke duidelijk, ik wist niet precies om welk soort schilpad ik kon nemen maar daar is hij dus ook te klein voor.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”