Mini paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

tobyderks schreef:Hahahaha nee die fles is voor mijn aquarium :lol: :lol: maar ik ben nog aan het denken of ik er iets achter plak.
Ahhhh ik dacht al :lol:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Kleine update:
De krabbies hebben het naar hun zin. Het was weer even wennen maar begin er 1 toch steeds vaker te zien.
Vandaag heb ik het water eruit gehaald en nieuw water erin gedaan (dit doe ik iedere week). Toen ook gelijk even naar de andere krab gezocht pmdat ik die al een tijdje niet heb gezien. Deze had zich weer eens onder de steen weten te peuteren.
Verder heb ik er iets zwarts achter geplakt zodat die fles niet meer zichtbaar is. Er word ook goed gegeten!

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Mini paludarium

Bericht door Bertus »

Super, het gaat alleen maar de goede kant op :tums:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Goed om te horen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Updatje:
Vanmiddag ging ik met de honden lopen, en viel mijn oog op mos in onze tuin. Na te zijn gaan kijken bleek dit spagnum te zijn. Maar dit was al groen en bloeide volop. Dus heb ik hier wat van gepakt om in het bakje te stoppen (note: haal NOOIT wilde planten of dieren uit een bos of natuurgebied!!! Je weet niet wat dit voor impact zal hebben op de natuur en je kan er een flinke boete voor krijgen!!!).
Ik vind het er nu nog leuker uitzien:


Afbeelding

Afbeelding

Maar ben je nu niet bang dat er beestjes in je bakje zijn gekomen?
Nee hoor. Ik heb het mos 2x flink gespoeld. En zou er toch een klein beestje in zijn gekomen, eten de krabben die wel op.

En nog een krabbetje die niet aan de camera kon ontsnappen:
Afbeelding

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Mini paludarium

Bericht door lex »

Wauw, Toby. Het wordt steeds mooier, mijn complimenten. :D
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankjewel lex!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mini paludarium

Bericht door Linda »

Dat ziet er inderdaad al veel leuker uit zo!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankje linda!!!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini paludarium

Bericht door amber98 »

Een mini bos lijkt het wel. Leuk! :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankje! Dat proberen we dus ook na te maken, de natuurlijke leefomgeving van die beestjes. En dat is dus een bos (zie die filmpjes die ik eerder heb gestuurd), nou dan maken we toch gewoon een mini bos ;)

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Mini paludarium

Bericht door karinD »

Het wordt echt een steeds mooier bakje! Ik begin zo langzamerhand een beetje verlieft te worden op die vampjes. maar dat had ik geloof ik ergens anders al gezegd :mrgreen: Jammer genoeg ben ik wel de enige hier in huis :?

Kun je gewoon zomaar alle planten ervoor gebruiken die goed tegen een vochtige omgeving kunnen? Hoef je niet te letten op giftigheid ofzo?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankje! Je man moet het maar gewoon accepteren ;) !!!
De krabben eten niet van de planten. Dus in die zin, ja je kan er alles in stoppen. MAAR waarom zou je het risico nemen? Stel nou je krijgt toch een krabbetje die even wil proeven.... of je geeft levend voer, en deze beestjes gaan wel aan de planten eten en die worden weer door de krsbben opgegeten, wat zal dat voor effect hebben? ik zou dus giftige planten sws vermijden, ook voor jezelf. Helaas is er nog niet zo heel gek veel informatie over de beestjes bekend, dus moet je zelf veel uitzoeken. Ik zou zeggen: neem geen risico totdat er meer bekend is over deze beestjes.
Ik las "ergens anders" ook iets over de luchtvochtigheid en de ramen? Er mag maximaal maar en luchtvochtigheid van 75 zijn. Mijn meter zit hier meestal onder (rond de 65 a 70) en heb nooit last van beslagen ramen

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Mini paludarium

Bericht door karinD »

Geen last van beslagen ramen? Dan mogen die krabben van mij hier los in de huiskamer rond komen lopen. Ik heb hier in de voorkamer regelmatig beslagen ramen :lol:
En ik zie dat je geen filter in je water hebt zitten, 1x per week helemaal verversen is genoeg? Geen filtering nodig? Wat een makkelijke dieren! :D

Oke, ik heb nog heel wat artikeltjes in de wacht staan voor de database, maar ik denk dat de vampierkrabben voorrang gaan krijgen. ik wil meer over ze weten, ga me er van de week lekker in verdiepen. Artikel is in de planning! :)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Mini paludarium

Bericht door tobyderks »

Zal je man vast blij mee zijn :lol:
Nee in mijn watergedeelte zit nog geen liter water. Wanneer je een flinke bak hebt met een groot watergedeelte (ze hebben wel meer land nodig dan water, ik zou zeggen 75 tot 80 % land en 20 tot 25 % water, moet groot en diep genoeg zijn om hier in te vervellen) zou je er een filter in kunnen zetten, dan hoef je ook echt niet wekelijks te verversen. Ik zie ze hier eigenlijk nooit in het water, maar ik heb het vermoede dat de 's nachts heel actief zijn. Zou er eigenlijk eens een keer een camera voor moeten zetten...
Ze zijn inderdaad wel makkelijk, maar qua bijvoorbeeld ziektes weet ik er niks van af en kan ik ook niks van vinden dus mocht er een ziek worden vrees ik dat het einde verhaal is.
Viel me inderdaad al op dat hobbykwekers er nog geen artikel over heeft, jammer omdat er maar weinig artikelen van te vinden zijn. Of je moet goed zijn in engels. Dus erg goed dat deze nu voorrang krijgt!
Mocht je nog vragen hebben of als ik je nog kan helpen met het artikel klop dan gerust aan (mag wel in dit topic, maar je kan ook een pb sturen ofzo). Heb ze nog maar 2 maandjes maar kan je misschien toch wel helpen :D .

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”