plaatsing in en uitloop van extern filter

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Heb het forum al een beetje doorgekeken maar kan net niet een goede oplossing vinden.
Ik loop wat te prutsen met de in en uitlaat in me bak en de circulatie.
Wat is nou de beste plaats in een rio 125 voor in en uitlaat?

Probleem is dat zoals het nu zit inlaat rechts en uitlaat links ik geen goede afzuiging zie in de bak.
Zweefvuiltjes circuleren leuk door de bak maar komen niet bij de uitlaat, er staan ook wel planten voor de uitlaat.
Allebij de pijpjes staan langs het glas naar beneden toe. Inlaat is langer buisje met gaatjes en uitlaat buisje met korfje.

Zat al te denken om van de inlaat stukje af te zagen en en rechts boven in te plaatsen en dan de uitlaat omleggen ook naar de rechterkant..
Iemand een idee wat een betere plaatsing is voor een betere afzuiging?

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: plaatsing en en uitloop van extern filter

Bericht door Sjakie »

Het water circuleert, doordat de instroom de (bovenste) waterlaag als het ware 'wegduwd'.
Deze botst tegen het raam aan de andere zijde van de bak en wordt omlaag geduwd, waarna het via de bodem weer teruggaat richting de kant van de uitstroom.
Dat zou een goede plaats kunnen zijn om de inlaat te plaatsen.

Mocht er een opwaartse circulatie ontstaan (water botst tegen de ruit en gaat omhoog), dan de uitstroom iets meer naar de oppervlakte richten.

Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt bij mij.

Veel suc6
Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing en en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Sjakie schreef:Het water circuleert, doordat de instroom de (bovenste) waterlaag als het ware 'wegduwd'.
Deze botst tegen het raam aan de andere zijde van de bak en wordt omlaag geduwd, waarna het via de bodem weer teruggaat richting de kant van de uitstroom.
Dat zou een goede plaats kunnen zijn om de inlaat te plaatsen.

Mocht er een opwaartse circulatie ontstaan (water botst tegen de ruit en gaat omhoog), dan de uitstroom iets meer naar de oppervlakte richten.

Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt bij mij.

Veel suc6
Sjakie
Dus de inlaat stukje afzagen en plaatsen boven aan in de breedte van de bak en dan de uitlaat op de bodem aan de zelfde kant? Als ik het goed begrijp

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door Fabian »

Ik heb het idee dat je de inlaat en uitlaat verwisselt. Die met dat korfje is de inlaat, daar gaat het water naar het filter toe. Die met die vele gaatjes is de uitlaat, hier komt het water weer in de bak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Ja inlaat uitlaat, verwarrend allemaal..maar heb sjakie zijn advies opgevold.
De uitlaat zit nu aan dezelfde kant als de inlaat en geloof dat ik nu een mooie circulatie heb.
Zie het water idd tegen het glas aan de andere kant stromen en naar beneden werken en via de bodem weer terug!!.
Daar zit nu aan het einde van de bodem rit van het water mijn uitlaat. (met korfje) dus loopt wel een stukje beter zo, mijn dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Nog een laatste vraag..kan je ongestraft een eheim afsluitkraan plaatsen in de invoer slang en dan bedoel ik de slang waar het buisje met gaatjes aanzit. Zodat ik die stroom een beetje kan afknijpen. Eheim 2224 pompt als een malle en stroomt behoorlijk in de 80 cm.
Lees heel veel over deze akties maar nergens een antwoord, de meeste discussies eindigen in. "ik ga opzoek naar een kraantje" maar nergens lees ik. De pomp doet het al jaren zo en geen probleem. Of de pomp is nu stuk.
Dus hoop dat 1 van jullie hier iets meer over weet. Eheim kraantje heb ik al (die zat bij het aquarium)

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door Sjakie »

Hoi Dennis,

Je bedoelt natuurlijk de uitlaat :P , die uitkomt in het aquarium met aan het eind het buisje met gaatjes.
Deze kan je knijpen, maar als dit de enige uitstroom is, kan dit nadelig zijn voor jouw filtermotor.

Werk je met een CO2 installatie, dan kun je een zgn. bypass maken, waardoor je twee uitstroombuizen krijg, welke je vervolgens individueel kunt knijpen.
Heb je dit niet, dan kan is er eventueel een andere optie.

Ik heb een stukje gelezen (volgens mij ergens op dit forum), waarbij de instroom en de uitstroom
d.m.v. 2 T-stukken, een stuk slang en een kraantje, aan elkaar 'verbonden' worden om zodoende de uitstroom te regelen, zonder de filtermotor teveel te belasten.
Ik heb ff een tekeningetje gemaakt, waarop een en ander hopelijk duidelijk wordt.

Groet, Sjakie

Afbeelding
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Sjakie schreef:Hoi Dennis,

Je bedoelt natuurlijk de uitlaat :P , die uitkomt in het aquarium met aan het eind het buisje met gaatjes.
Deze kan je knijpen, maar als dit de enige uitstroom is, kan dit nadelig zijn voor jouw filtermotor.

Werk je met een CO2 installatie, dan kun je een zgn. bypass maken, waardoor je twee uitstroombuizen krijg, welke je vervolgens individueel kunt knijpen.
Heb je dit niet, dan kan is er eventueel een andere optie.

Ik heb een stukje gelezen (volgens mij ergens op dit forum), waarbij de instroom en de uitstroom
d.m.v. 2 T-stukken, een stuk slang en een kraantje, aan elkaar 'verbonden' worden om zodoende de uitstroom te regelen, zonder de filtermotor teveel te belasten.
Ik heb ff een tekeningetje gemaakt, waarop een en ander hopelijk duidelijk wordt.

Groet, Sjakie

Afbeelding
Zo sjakie mooie tekening! Ik heb dat verhaal ook gelezen, alleen waren daar een aantal personen wat sceptisch over de filter capaciteit. Aangezien een deel van het water blijft circuleren in de pomp en niet in het aquarium komt. Nu heb ik daar zelf natuurlijk absoluut geen idee van, maar dat hield me een beetje tegen.
Heb gelukkig nog geen slangen door gesneden, maar een kraan in de uitvoerslang zou jij dus niet doen begrijp ik?
Oja heb nog geen co2 instalatie, alleen gebruik van carbo en evt binnekort een bio co2.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door Kevin »

Volgens mij is het bij Eheim mogelijk om de uitlaat wat te knijpen dmv een kraantje in de slang. De enige manier om echt zekerheid te krijgen is een mailtje sturen naar Eheim met de vraag.

Ik heb ooit een opvoerpomp gehad waar in de handleiding stond dat dit geen probleem was.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Kevin schreef:Volgens mij is het bij Eheim mogelijk om de uitlaat wat te knijpen dmv een kraantje in de slang. De enige manier om echt zekerheid te krijgen is een mailtje sturen naar Eheim met de vraag.

Ik heb ooit een opvoerpomp gehad waar in de handleiding stond dat dit geen probleem was.

Dat ik daar nog niet aan gedacht had... Dank je

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door Sjakie »

Als dat zou kunnen, zou je als die poespas lekker achterwegen kunnen laten ;)
Ik hoop voor je dat Eheim positief reageert.

Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Sjakie schreef:Als dat zou kunnen, zou je als die poespas lekker achterwegen kunnen laten ;)
Ik hoop voor je dat Eheim positief reageert.

Sjakie
Ik laat wel even weten wat ze terug mailen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dennisr

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door dennisr »

Snel antwoord van de importeur van eheim nederland, tel staat erbij. Misschien nog handig voor andere.

Op de vraag kan ik een pomp van eheim ongestraft afknijpen,
Geachte heer Riezebos,

 Als U de capaciteit van het filter wilt regelen moet dit altijd gebeuren op de drukzijde van de pomp.

Het verminderen van de capaciteit aan de aanzuigzijde doet schade aan het pomprad en de as.

 Mocht U nog vragen hebben dan kunt U ons tijdens kantooruren bereiken onder tel.nr. 035-6949249

 

Met vriendelijke groeten,

ELECTRO NOVA B.V. Harm van Unene

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door Sjakie »

Dat zijn de antwoorden waar we wat aan hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zal het zeker onthouden ;)

Groetjes en veel knutsel plezier.
Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: plaatsing in en uitloop van extern filter

Bericht door Kevin »

Zie je wel, ik dacht al zoiets. Blijkbaar kun je dus alle eheims ongestraft knijpen.

Overigens ben ik daar geen fan van omdat je ook je filtercapaciteit naar beneden haalt. Heb je een over capaciteit dan is het geen probleem.
Mijn voorkeur heeft het om de straal in het aquarium zelf te breken, bijvoorbeeld door hem tegen de ruit uit een te laten vallen.
Uiteraard moeten je vissen dan wel van een beetje stroming houden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”