Filer opbouw, te veel keuze bio filter media..

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Filer opbouw, te veel keuze bio filter media..

Bericht door RWA1980 »

Hoi,

Ik ben momenteel bezig mijn filter opnieuw in te richten (jbl greeline de 1902). Is voor ca 350 ltr aquascape bak (ook aan het opzetten). Nu heb i zoveel keuze/filter media dat ik begin te twijfelen wat ik nu het beste kan gebruiken en welke volgorde. Filter media die ik heb:
Sera siporax 8 pakken, filter media neo pure 10 kg, die knikkers die je bij je jbl filter krijgt ca 6 ltr (zat bij alle jbl pompen die ik heb), sera siporax minie tabs, eheim substrat pro 6KG, eheim bio mech 2 ltr, keramische pijpjes tetra.

Dan plastick bende, maar daar hou ik niet zo van.
Plastic balletjes van tetra, plastic eheim mech pro.

Zelf dacht ik als volgt. onderin mechanisch van grof naar fijn, daarna 2 mandjes met neo media pure, 1 mandje met eheim substr pro, laatste kleine mandje die je op het eerste prefilter mandje klikt vol gooien met sera siporax mini tabs.

Van de webshop waar ik het aan vroeg hoorde ik heel iets anders n.l:
1e mandje die knikkers (gesinterd glas) van jbl, grove schuim mat er bovenop, 2 mandjes met neo media pure, en daarna die zwarte buisjes mech pro, en in dat kleine bakje gewoon het schuim patroon wat erin hoort.

Ik heb op YouTube die pimp youre filter filmpjes van pond guru gekeken, dat komt meer in de buurt van wat ik wil/meestal doe. Alleen met andere filter media. Die neo media pure "schijnt" heel goed te zijn en de meeste bacteriën te kunnen huisvestingen.
Filmpje ervan:
https://www.youtube.com/watch?v=rFy8ALldOa4

Ik heb zoveel filtermedia omdat ik meerdere aquariums en dus pompen heb. En veel media daarbij heb gekregen, ook van pompen die retour zijn gegaan. De rest heb ik zeer goedkoop kunnen kopen en in de loop van de tijd werd het steeds meer. En veel hiervan zit natuurlijk al in ver. pompen.

Lang verhaal kort hoe en wat zouden jullie gebruiken en in welke volgorde?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Filer opbouw, te veel keuze bio filter media..

Bericht door amber98 »

Normaal gesproken is het voldoende om waar het eerste water komt te beginnen met filteren met sponzen die de ergste rotzooi tegen houd en daarna zorgen voor een nestelplek voor de bacteriën. In principe maakt het niet veel uit in welke volgorde je al die media zet, als je maar begint met sponzen om de rotzooi tegen te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: Filer opbouw, te veel keuze bio filter media..

Bericht door RWA1980 »

Bedankt voor je reactie.
Het eerste kleine matje wat bovenin zit lijkt me niet voldoende.
Dus idd dan maar in t onderste mandje de mechanische matjes leggen en de andere 4 vakjes vullen met bio media.
Ga ik hem gelijk vullen.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”